8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!

8 Tanda Ini Pada Badan Kita Akan Berlaku Jika Buah Pinggang Kita Dalam Bahaya! Jangan Ambil Mudah!

Buah pinggang adalah organ penting dalam tubuh manusia, terletak di bawah sangkar tulang rusuk, dan bertanggungjawab untuk detoksifikasi dan pembersihan sistem, kerana mereka menapis 10-150 liter darah setiap hari.

Fungsi mereka sangat penting untuk seluruh tubuh dan darah.

Mereka mengeluarkan lebihan sisa dan cecair dari badan, menyokong kesihatan tulang, mengimbangi elektrolit, menstabilkan tekanan darah, dan meningkatkan jumlah sel darah merah.

Oleh itu, jika fungsi mereka terancam, seluruh badan berisiko tinggi, jadi anda harus tahu bagaimana mengenali gejala-gejala dan dengan itu mencegah masalah utama, seperti kerosakan atau kegagalan buah pinggang:

1. Perubahan pada air kencing

Simptom yang paling biasa dan awal termasuk:
Urin berbuih atau keladak
Air kencing gelap, kurang kerap buang air kencing dan buang air kecil dalam jumlah kecil
Terasa atau terdesak untuk buang air kecil pada waktu malam
Tekanan semasa kencing
Masalah kencing
Warna pucat, kencing kerap, dan dalam jumlah yang banyak
2. Pembengkakan

Dalam kes fungsi ginjal yang lemah, gagal untuk menghapuskan cecair berlebihan dari badan dan dengan itu membawa kepada pembengkakan dan kembung muka, anggota badan, dan sendi.

3. Sesak nafas

Tanda ini sering dikaitkan dengan kerosakan buah pinggang. Mengurangkan jumlah sel darah merah, disebabkan oleh toksin terkumpul di dalam paru-paru, mengurangkan jumlah oksigen dalam badan.

4. Ruam kulit

Kegagalan buah pinggang boleh membawa kepada pengumpulan sisa, dan dengan itu menyebabkan gatal-gatal dan ruam kulit. Sebagai sisa membina dalam darah, kulit kelihatan jengkel, kering, dan tidak sihat. Isu-isu ini tidak dapat diselesaikan dengan mudah dengan menggunakan krim dan losyen, kerana masalah akar adalah dalaman, karena masalah yang terkait dengan Anda

5. Rasa logam di dalam mulut

Pembentukan sisa dalam darah mengubah rasa makanan dan menyebabkan nafas berbau. Selera makan yang tidak baik dan perubahan yang teruk dalam beberapa makanan menunjukkan kerosakan buah pinggang.

6. Konsentrasi Teruk dan Pening

Kegagalan buah pinggang, serta anemia teruk, membawa kepada aliran oksigen yang lemah ke otak, dan ini berakhir dalam masalah ingatan, kepekatan yang lemah, pening, dan cahaya kepala.

7. Sakit

Kesakitan yang dirasakan di kawasan ginjal menunjukkan batu ginjal atau jangkitan saluran kencing.

8. Keletihan

Buah pinggang yang sihat menghasilkan hormon yang dikenali sebagai EPO (erythropoietin), yang meningkatkan bilangan sel darah merah, yang membawa oksigen yang diperlukan. Sekiranya bilangan sel darah merah menurun, ia menyebabkan keletihan, dan masalah otak dan otot. Tanda-tanda ini juga boleh dikaitkan dengan anemia yang teruk.

Oleh itu, anda perlu mengambil makanan yang sihat, makanan tinggi antioksidan, serta makanan tambahan, untuk menyokong fungsi buah pinggang, dan dengan itu menjaga kesihatan keseluruhan.

Sumber:semasapost.com

Dulu Ketua Gangster Di Australia,Kini Islam.Tak Sangka,Mufti Dedah Kisah Sebenar Beliau Memeluk Agama Islam

Dulu Ketua Gangster Di Australia,Kini Islam.Tak Sangka,Mufti Dedah Kisah Sebenar Beliau Memeluk Agama Islam

PETALING JAYA: Siapa tidak kenal Vince Focarelli, kisah bekas ketua mafia yang berpengaruh di selatan Australia menjadi tular di media sosial.

Tapi tidak ramai yang tahu kisah di sebalik Vince yang lahir dalam keluarga yang beragama Kristian (Katolik) mendapat hidayah untuk memeluk agama Islam.

Pada awalnya, Vince yang berbadan sasa ini hanyalah seorang Muslim pada nama dan bukan pada penghayatannya.

Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam Bayan Linnas siri ke-93, hidayah itu timbul apabila Vince selalu meluangkan masa bersama ahli-ahli kumpulannya yang mana sebahagian mereka beragama Islam.

Perbincangan mengenai Nabi Isa (Jesus) menarik minat Vince sehingga apabila diceritakan mengikut kaca mata Islam, dia kemudian mengaitkannya dengan kefahaman agamanya (Kristian) ketika itu.

Banyak persoalan sering menghantui dirinya sehinggalah hidayah itu muncul dan Vince sendiri mengucapkan dua kalimah syahadah.

Imej Vince semasa menjadi ketua gengster. Foto bikersofamerica.blogspot.my

Walaupun Vince telah memeluk Islam, namun dia tetap meneruskan aktiviti bersama kumpulannya.

Kumpulan-kumpulan gengster lain sentiasa mencari ruang untuk menjatuhkan antara satu sama lain dan terdapat enam percubaan untuk membunuh Vince termasuk satu percubaan bunuh menggunakan bom.

Malah, salah satu siri percubaan membunuh itu telah meragut nyawa anak lelakinya, Giovanni.

Vince pernah dipenjarakan dan ditempatkan secara bersendirian dalam sel tahanan, dan satu permintaannya adalah menjadikan al-Quran sebagai teman.

Di sinilah Vince membaca al-Quran dari mula sehingga berjaya mengkhatamkannya walaupun dia sendiri tidak mengetahui isi kandungannya.

Dengan kebesaran Allah, sejurus mengkhatamkan bacaan al-Quran, Vince didatangi seorang warden penjara untuk memberitahu dirinya telah bebas.

Hari itu ternyata bermakna buat Vince yang mengakhiri kehidupannya di sebalik tirai besi selama 14 bulan di atas kesalahan dadah dan senjata api.

Perkara pertama yang dilakukannya apabila dibebaskan dari penjara adalah pergi bersolat di masjid, selain meninggalkan kumpulannya bersama segala aktivit lampau.

Vince memulakan kehidupan baharu dengan membuka sebuah restoran di Australia yang menyediakan makanan halal dan turut memberi sumbangan kepada golongan gelandangan selain melakukan amal jariah lain.

Bagaimanapun, Vince kini menerima perintah diusir keluar dari Australia dan perlu kembali ke negara asalnya di Itali.

Namun ia tidak mematahkan semangatnya dalam berdakwah bagi mengajak manusia lain untuk mengenal Islam.

Kisah perubahan dirinya yang menjadi tular satu masa dahulu banyak dijadikan sebagai motivasi untuk melakukan perubahan dalam kehidupan bahkan membuka mata ramai pihak mengenai bagaimana Islam mampu mengubah kehidupan seseorang.

Vince memilih Abdul Salam sebagai nama Islamnya yang mana Salam itu membawa maksud selamat sejahtera.

Ditanya mengapa memilih nama Abdul Salam, Vince berkata: “Dahulu aku banyak membuat huru-hara, kini aku seorang muslim, hamba Allah SWT. Aku tidak akan membuat huru-hara lagi.”

Cara untuk mendapat hidayah daripada Allah antaranya:

– Sentiasa berdoa agar diberi petunjuk dalam kehidupan, berdoalah dalam keadaan merendah diri dan bersyukur (berterima kasih) pada Allah.

– Bersihkan hati melalui ibadat wajib dan sunat, solat lima waktu dan solat sunat yang lain.

– Berakhlak mulia sesama makhluk iaitu manusia, binatang dan tumbuhan. CONTOH: Tidak menyakiti manusia, binatang dan tumbuhan, jika ingin membunuh binatang dan memotong tumbuhan hendaklah mempunyai tujuan yang jelas.

– Laksana perintah Allah dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

– Menghadiri ceramah ilmu untuk mengutip ilmu yang membawa kepada kemajuan diri dan keinsafan diri.

– Sentiasa berusaha bersangka baik atas perbuatan seseorang.

– Menggunakan akal fikiran untuk mengetahui rahsia dan keEsaan Allah. CONTOH, lihatlah pada alam dan diri kita sendiri, semua itu mempunyai hikmah tersendiri yang mampu mengajar kita mengenal Allah.

Tanda-Tanda Orang Yang Mendapat Hidayah.

Jiwa sentiasa cenderung pada ilmu yang membawa kepada kebahagiaan dunia akhirat.

Sentiasa menjauhi tipu daya dunia.

Sentiasa bersangka baik dengan semua perkara.

Suka memaafkan orang.

Sentiasa mengemaskini persediaan menghadapi kematian.

Sentiasa merenung dan mengingati Allah dalam apa jua keadaan.

Kesan Hidayah Kepada Manusia.

– Sentiasa istiqomah beriman kepada Allah S.W.T tanpa sebarang perasaan ragu-ragu.

– Meningkatkan amalan fardu ain dan fardu kifayah.

– Hati sentiasa terdorong untuk melakukan kebaikan dan benci serta menjauhi perbuatan mungkar.

– Berasa gembira, tenang serta bersyukur (berterima kasih) dalam menjalankan perintah Allah S.W.T.

– Tetap beriman kepada Allah S.W.T walaupun disiksa atau diberi kesenangan supaya meninggalkan Islam.

– Terdorong untuk menyampaikan dakwah atau nasihat kepada seluruh manusia.

Hidayah Milik Allah.

Firman Allah S.W.T Bermaksud: Barang siapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam. Dan barang siapa dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit. Demikianlah Allah menimpakn siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. (QS. Al-An’am 6: 125)

Hidayah adalah satu nikmat kurniaan Allah yang amat berharga, hidayah tidak boleh dibeli dengan harta. Gunakanlah cara-cara yang ditulis di atas tadi untuk membantu dalam mendapatkan hidayah daripada Allah S.W.T supaya dapat memberi kesan yang baik dalam kehidupan kita dunia dan akhirat. Semoga bermanfaat.

Wallahu A’lam Bish Shawab.

Sumber 1: mstar.com.my
Sumber 2: ismafahreen.blogspot.my

Via: suaramedia.org

Tak Sangka!! Inilah Akibat Gemar Memakan Kaki Ayam,Kesannya Amat Mengejutkan

Tak Sangka!! Inilah Akibat Gemar Memakan Kaki Ayam,Kesannya Amat Mengejutkan

Sup Kaki Ayam [Sumber Gambar]

Kalau pergi ke pasar memang kaki ayam ni ada dijual lambak dengan harga yang murah. Paling sedap kalau masak kari ataupun sup kaki ayam. Tak payah nak makan dengan nasi makan sup kaki ayam macam tu je pun sedap. Tapi, dalam kesedapan kaki ayam tu pernah tak terfikir akibat dan kesan makan kaki ayam ni?

Jangan panik! Disini kami kongsikan sebenarnya kaki ayam ni banyak khasiatnya tau. Jom baca:

1. Kaki Ayam Kaya Kolagen

Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Haiwan Universiti Chung-Hsing di Taiwan, terungkap bahawa kaki ayam mengandungi kolagen yang sangat tinggi. Walaupun kadar kolagen alami pada kaki ayam hampir sama dengan kolagen yang banyak dijumpai pada sayuran hijau dan buah-buahan yang banyak mengandung vitamin C. Kolagen adalah salah satu bahan khas yang diperlukan kulit tubuh untuk mengekalkan keanjalan kulit. Manfaat kolagen yang terdapat dalam kaki ayam sangat banyak, antara lain adalah:

i. Kolagen memelihara kesihatan kulit dan membentuk kulit yang anjal kerana menyokong pergantian sel-sel kulit mati dengan sel kulit baru yang lebih cepat.

ii. Kolagen membantu tubuh dalam menyerap kalsium dan protein sehingga membuat tubuh menjadi lebih sihat.

iii. Kolagen dapat meningkatkan pengeluaran sel darah merah kerana bekerja dengan menguatkan struktur pembuluh darah.

iv. Kolagen membantu tubuh dalam menurunkan berat badan kerana boleh meningkatkan metabolisme tubuh terhadap lemak.

v. Kolagen boleh membuat struktur tulang menjadi lebih kuat dan mencegah penyakit kerapuhan tulang.

2. Memelihara Sendi dan Mengurangkan Risiko Tulang Rapuh

Penyakit sakit sendi dan tulang rapuh biasanya banyak terjadi pada orang lanjut usia. Penyebabnya adalah tubuh tidak boleh mendapatkan kalsium dan tulang sudah tidak boleh menyerap kalsium dengan baik. Tapi dengan pengambilan kaki ayam sejak masih muda maka akan memberikan kesan yang berbeza. Bahagian kaki ayam memang hanya terdiri dari kulit, tendon dan tulang. Kandungan kaki ayam yang kaya dengan protein, kalsium, tulang rawan dan kolagen boleh mudah diserap oleh tubuh. Nutrisi ini sangat penting untuk mengukuhkan struktur tulang dan boleh mencegah kerapuhan tulang apabila sudah lanjut usia.

3. Menyembuhkan Cedera

Nutrisi yang dijumpai dalam kaki ayam adalah seperti protein dan kalsium. Kedua-dua nutrisi ini sangat penting untuk membantu menjana semula saraf, otot dan tulang manusia. Kajian yang sudah dilakukan oleh seorang penyelidik di Amerika mendedahkan bahawa potensi nutrisi tersebut boleh membantu menyembuhkan kecederaan. Walaupun keadaan kecederaan tulang belakang dipercayai boleh cepat sembuh dengan memakai makanan yang mengandungi kaki ayam.

4. Menyihatkan Saluran Pencernaan

Kaki ayam boleh dibuat menjadi kuah atau sup yang menyegarkan. Bahagian kaki ayam yang banyak mengandungi jaringan ikat dan tulang rawan yang sangat lazat. Bahkan semua nutrisi seperti protein, kolagen, kondroitin dan Glucosamine juga akan larut apabila dimasak menjadi sup. Khasiat dari pelbagai nutrisi ini juga sangat baik untuk membuat pencernaan menjadi lebih sihat. Kesan dari nutrisi ini juga sangat penting untuk membuat usus menjadi lebih lembut sehingga membuat saluran pencernaan anda menjadi lebih sihat.

5. Menjaga Kesihatan Kuku

Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan beberapa nutrisi yang sangat penting untuk tubuh. Pati atau beberapa jenis masakan lain dari kaki ayam boleh menghasilkan asid amino, kolagen, glisin, hidroksipolin, dan prolin yang boleh membantu menjaga kesihatan kuku. Kaki ayam yang dimasak biasanya akan mengeluarkan cecair atau gel khas yang banyak mengandungi gelatin. Nutrisi ini membantu tubuh dalam mengolah kalsium dan diserap oleh kuku.

6. Menyihatkan Gusi

Gusi adalah rangkaian kuat yang digunakan untuk menyokong gigi. Beberapa jenis penyakit gusi banyak disebabkan oleh masalah kesihatan gigi yang buruk. Namun boleh juga masalah ini ditimbulkan dari dalam tubuh. Kekurangan vitamin dan beberapa nutrisi lain juga akan membuat masalah pada gusi. Kaki ayam adalah makanan yang banyak mengandung nutrisi dalam jumlah yang sangat banyak. Ada jaringan ikat dan tulang rawan yang boleh berubah menjadi gel kerana mengandungi kolagen, asid amino, dan beberapa zat pembentuk gelatin. Kerana itulah semua zat ini akan memperbaiki keadaan kesihatan gusi.

7. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

Kaki ayam memang terkenal dengan semua nutrisinya yang sangat penting seperti kolagen atau zat pembentuk gelatin. Selain itu ternyata kaki ayam juga mengandungi pelbagai jenis mineral seperti zink, tembaga, magnesium, kalsium dan fosforus. Semua mineral ini diperlukan oleh organ tubuh untuk membina kesihatan dan mengatasi pelbagai jenis penyakit. Dengan pengambilan kaki ayam maka juga boleh meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

8. Membentuk Probiotik Semulajadi

Kaki ayam yang banyak mengandungi kolagen dan pelbagai jenis mineral lain ternyata juga boleh membentuk probiotik semula jadi. Agen gelatin yang banyak didapati pada cecair dari rebusan kaki ayam sangat baik dalam membentuk probiotik semula jadi. Probiotik akan membuat tubuh mampu membentuk imuniti semula jadi, menyihatkan usus dan mengatasi masalah saluran pencernaan.

9. Menyeimbangkan Hormon Tubuh

Kaki ayam juga menghasilkan beberapa jenis asid amino yang sangat baik untuk tubuh. Salah satu jenis asid amino yang dilepaskan dari kaki adalah arginin. Ini adalah jenis asid amino yang bermanfaat untuk tubuh. Salah satunya adalah membantu tubuh dalam melepaskan hormon yang menyebabkan perasaan tertekan dan stress. Bahkan arginina juga penting untuk menghasilkan hormon pembiakan baik untuk lelaki dan wanita.

10. Mencegah Kerosakan Rangkaian Tubuh

Manfaat kaki ayam yang terakhir adalah untuk menjaga kerosakan jaringan tubuh. Mempunyai rangkaian tubuh yang kuat memang sangat penting untuk kesihatan. Rangkaian ikat diperlukan untuk otot, tulang dan pelbagai jenis organ badan seperti hati, hempedu dan organ lain. Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan asid amino kumpulan glisin. Glisin mempunyai fungsi penting untuk mengukuhkan jaringan ikat tubuh, menjaga kesihatan organ tubuh, membantu tubuh dalam mengeluarkan racun-racun tubuh dan juga meningkatkan kualiti saraf sehingga dapat meningkatkan rasa selesa semasa tidur.

Tips Memasak Kaki Ayam

Kaki ayam memang terbukti mengandungi pelbagai nutrisi penting yang bermanfaat untuk membina kesihatan tubuh. Kaki ayam juga boleh membantu memulihkan stamina kerana keletihan, masa pemulihan selepas sakit atau operasi, memulihkan keadaan usus yang bermasalah dan mengatasi alergi terhadap beberapa makanan.

Namun memasak kaki ayam tidak boleh dilakukan secara sembarangan. Berikut ini adalah beberapa tips untuk memasak kaki ayam dan menghilangkan semua potensi bakteria.

Ambil bahagian kaki ayam. Potong paras paha bawah sehingga yang tertinggal benar-benar kaki.

Cuci dengan air bersih yang mengalir sehingga semua kotoran boleh keluar. Jika beli kaki ayam dari peniaga maka jangan terus memasaknya tapi cuci semula.

Potong semua bahagian kuku kaki ayam untuk menghilangkan bahagian kaki yang kelihatan kotor dan menjijikkan.

Rebus kaki ayam dengan air panas selama beberapa minit.

Longkang dan hilangkan lapisan kulit keras pada kaki ayam. Lapisan kulit berwarna kuning harus dihilangkan untuk mengurangkan potensi bakteria dan kotoran yang memang tertinggal dalam kaki ayam.

Rebus lagi bahagian kaki ayam dan masak sesuai dengan selera anda.

Selalu gunakan kaki ayam yang masih segar dan baru dipotong dan jangan memasak kaki ayam yang sudah disimpan lebih dari 48 jam di dalam peti sejuk.

Manfaat kaki ayam memang cukup banyak, namun pastikan anda memasaknya dengan cara yang benar. Kerana kaki ayam harus di cuci dengan bersih agar tidak menimbulkan bakteria yang berbahaya bagi kesihatan.

Sumber: suaramedia.org

Ayuh Para Wanita Kita Meraih Pahala Ketika Haid

Ayuh Para Wanita Kita Meraih Pahala Ketika Haid

Tentu ada segelintir kaum wanita yang tertanya-tanya kenapa dia didatangi haid pada setiap bulan? Kenapa Allah SWT takdirkan dia didatangi haid? Kenapa kaum lelaki tidak mengalaminya?

Sabda Rasulullah SAW;

“Sesungguhnya haid adalah perkara yang Allah tetapkan ke atas wanita keturunan Adam.”Riwayat Bukhari & Muslim

Jom kita fahami perkara yang berkaitan dengan kejadian wanita ini.

Perkataan haid berasal daripada perkataan ‘haadla’, ‘yahuudlu’ dan ‘haidlan’ yang bermaksud sesuatu yang mengalir. Darah haid terjadi bukan disebabkan oleh penyakit seperti luka, keguguran atau kerana melahirkan

Menurut istilah syarak, haid adalah proses pendarahan yang terjadi pada kaum wanita secara semulajadi yang berlaku pada waktu-waktu tertentu sahaja.

Sains mengkelaskan darah haid sebagai darah yang dilepaskan oleh jaringan epitel endometrium akibat pengaruh kitaran hormon reproduksi. Dalam bahasa mudahnya, pelepasan dinding rahim.

“Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah, haid itu suatu kotoran. Oleh sebab itu, hendaklah kamu menjauhkan diri daripada wanita pada tempat keluarnya darah haid (faraj), dan janganlah kamu mendekati meraka sebelum mereka suci.”Al-Baqarah: 222

Setiap wanita yang normal akan mengalami proses pelepasan dinding rahim setiap bulan. Proses ini disertai dengan pendarahan (haid) kecuali ketika mengandung.

Kebiasaannya proses ini bermula ketika seorang perempuan berumur dalam lingkungan sembilan ke 12 tahun dan akan berhenti sekitar usia 45 ke 55 tahun.

Jadi, berapa harikah kaum wanita akan didatangi haid?

Sesungguhnya untuk soalan itu, tidak ada yang dapat memberi jawapan yang tepat.
Waktu haid yang normal bagi seorang wanita adalah sekurang-kurangnya satu hari, kebiasaannya tujuh hari.

Maksima adalah 15 hari. Jika lebih daripada 15 hari, darah itu dikenali sebagai darah istihadhah. Dinamakan darah istihadhah kerana keluarnya melebihi daripada tempoh maksima haid yang normal.

Jika ini berlaku, hendaklah dapatkan nasihat dan rawatan daripada pakar kesihatan.

Sepanjang tempoh kaum wanita didatangi haid, mereka tidak perlu mengerjakan solat. Dalam istilah lain, ‘ABC’ bermaksud Allah Beri Cuti.

Jadi, adakah sepanjang waktu didatangi haid, wanita tidak berpeluang untuk meraih pahala? Allah SWT telah berfirman;

“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada-Ku.”Az-Zariyat:56

Ini bermakna, haid itu bukanlah penghalang bagi wanita untuk melakukan ibadat; seterusnya meraih pahala buat bekalan di akhirat nanti. Berikut adalah antara ibadat-ibadat yang boleh dilakukan ketika haid:

#1 – Beristighfar

“Hai orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan sebenar-benar taubat, mudah-mudahan Tuhanmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…”At-Tahrim:8

Antara kelebihan beristighfar:

#1-Meluaskan rezeki
“Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan menurunkan hujan kepadamu dengan lebat. Dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.” Nuh: 10 – 12

#2- Memberikan kesihatan dan kekuatan tubuh

“Hai kaumku, mintalah ampun kepada Tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia akan menurunkan hujan yang sangat lebat untukmu dan Dia menambahkan kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.”Hud: 52

#2 – Memenuhi Hak-Hak Suami

Pada zaman Rasulullah SAW, ada segolongan wanita yang memprotes tentang pahala yang boleh diperolehi oleh kaum lelaki dibandingkan dengan kaum wanita.

Ini kerana kaum wanita lebih banyak menumpukan masa di rumah sedangkan pada zaman itu, kaum lelaki keluar bersama Rasulullah SAW ke medan perang dan mereka mendapat pahala syahid sekiranya gugur di medan perang.

Mendengarkan keluhan mereka, Rasulullah SAW menasihatkan melalui seorang wakil;

“… sampaikanlah kepada sekalian wanita yang berada di belakangmu bahawa perlakuan yang baik salah seorang daripada kamu terhadap suaminya, meminta redanya dan memenuhi keinginannya dapat menyamai seluruh pahala yang kamu sebutkan untuk kaum lelaki.”Riwayat Bazzar dan At-Tarmidzi

Aisyah RHA berkata;

“Wahai para wanita, jika kamu mengetahui kemuliaan memenuhi hak-hak suami yang menjadi kewajipanmu, nescaya para isteri rela menghilangkan debu daripada kaki suaminya dengan pipinya.”

Dengan itu, biarpun dengan hanya duduk di rumah, kaum wanita masih lagi boleh mendapat rahmat Allah SWT. Antara cara-caranya:

#1- Taat kepada suami selagi dia tidak mengajak kepada kemaksiatan.
#2- Menjaga rumah dan harta benda suami.
#3- Tidak mengizinkan sesiapa pun masuk ke dalam rumah tanpa izin suami dan tidak keluar rumah melainkan setelah diizinkan oleh suami.
#4- Menghiasi diri dengan qanaah (berasa cukup), tidak meminta-minta yang di luar kemampuan suami.

#3 – Berzikir

Berzikir adalah satu bentuk ibadat yang paling mudah, ringan dan boleh dilakukan pada bila-bila masa.

#1- Membaca tahlil ‘La ilahaillallah.’

“Tidak ada seorang hamba yang mengucapkan Laailahaillallah 100 kali, melainkan Allah membangkitkan dia pada hari kiamat dengan wajah bagaikan bulan pada malam purnama. Dan tidaklah ditinggikan bagi seseorang pada hari itu suatu amalan yang lebih baik daripada amalannya, kecuali orang yang mengatakan seperti perkataan tersebut, atau lebih daripada itu.”Riwayat Al-Baihaqi

#2- Membaca tasbih ‘Subhanallah wabihamdih Subhanallah halazhim.’

“Ada dua kalimat yang ringan diucapkan tetapi berat dalam timbangan dan disukai oleh Tuhan yang Maha Pemurah iaitu Subhanallah wabihamdih Subhanallah halazhim (Maha Suci Allah dan segala pujian bagi-Nya, Maha Suci Allah yang Maha Agung).” Riwayat Bukhari dan Muslim

#3- Membaca tahmid ‘Alhamdulillahi Robbil Alamin’

“Sekiranya dunia dan sekalian isinya diletakkan di atas tangan seorang umatku, lalu orang itu berkata “Alhamdulillahi Robbil Alamin”, sungguh ucapan itu adalah lebih berat daripada dunia dan segala yang menjadi miliknya.” Riwayat Al-Qurthubi

#4- Membaca selawat.

“Orang yang paling cepat mendekatiku pada hari Kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.” Riwayat At-Tarmidzi

#4 – Bersedekah

Antara keutamaan-keutamaan sedekah buat kaum wanita adalah ia dapat memelihara kaum wanita daripada kepanasan di Padang Mahsyar dan melindungi daripada api neraka. Daripada Aisyah RHA, Rasulullah SAW bersabda;

“Wahai Aisyah, berlindunglah daripada siksa api neraka meskipun dengan sebutir kurma, sebagaimana kamu membuat orang lapar menjadi kenyang.” Riwayat At-Tarmidzi

Hikmah Didatangi Haid

Hikmah kedatangan haid bagi wanita menunjukkan bahawa tubuh mereka berfungsi dengan baik dan normal.

Wanita yang mengalami haid menandakan kesuburannya, sebaliknya wanita yang ada masalah dengan haid hendaklah menemui doktor untuk diperiksa.

Menurut Ibnu Taimiyah dalam bukunya, Majmu’ Fatawa;

“Allah Maha Adil dalam penciptaan makhluk-Nya di dunia ini. Struktur tubuh wanita dari sudut biologi adalah berbeza dengan kaum lelaki. Wanita akan mengalami haid pada setiap bulan. Ini kerana haid itu adalah sejenis darah kotor dan perlu dikeluarkan oleh tubuh. Sekiranya tidak dikeluarkan, akan membahayakan kesihatan wanita. Setiap wanita haruslah bersyukur ke hadrat Ilahi yang telah mentakdirkan dirinya mengalami haid.”

Ketetapan itu bukanlah untuk menyusahkan kaum wanita atau untuk menghina, tetapi untuk menjaga kesihatan kaum wanita itu sendiri. Ini adalah merupakan salah satu tanda kebesaran Allah SWT dan keunikan penciptaan-Nya.

Sumber:semasapost.com

Doktor Dr Hamid Arshat Kongsi Nasihat Berkaitan Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Doktor Dr Hamid Arshat Kongsi Nasihat Berkaitan Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Gambar Hiasan

Doktor Ini Beri Nasihat Mengenai Penyakit Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan & Patut Elak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Ramai rakyat Malaysia yang menghidap Diabetis atau lebih dikenali dengan nama penyakit Kencing Manis akibat pengambilan gula yang tinggi, pemilihan makanan yang salah serta tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat. Menerusi perkongsian oleh Dr Hamid Arshat, beliau menjelaskan mengenai penyakit kencing manis ini, makanan yang perlu dielakkan serta makanan yang disyorkan sebagai langkah mencegah bagi penyakit ini.

Berikut antara perkongsian beliau;

“Kedua-dua abang saya menghidap penyakit diabetis. Ertinya risiko untuk saya memang wujud atas dasar baka. Alhamdulillah setakat ini saya dapat jauhkan.”

1. Lebih kurang 18 % penduduk Malaysia mengidap penyakit kencing manis (diabetes)

Lebih 10 % lagi dalam kaedaan ‘ prediabetic’ dan boleh jadi pesakit diabetes jika tidak mengambil langkah-langkah mencegah.Seseorang disahkan nengidap diabetes bila kandungan gula glukos dalam darah melebihi 8 mmol/L, setelah puasa melebihi 6 jam. Normal ialah antara 4 – 8 mmol/L. Air kencingnya pun didapati mengandungi gula, justeru digelar penyakit kencing manis.

2. Terdapat 3 Jenis Diabetes;

a. Type 1 diabetes, juga digelar’ juvenile diabetes’, sering menimpa sebelum umur 20 tahun. Sel-sel beta dalam pankreas yang mengeluarkan insulin rosak. Pesakit perlu suntikan insulin.

b. Type 2 diabetes. Biasa menimpa orang dewasa, biasanya umur 40 tahun keatas. Sumber insulin cukup tapi berlaku insulin resistant, metabolisma gula glukos gagal.

c. Diabetes waktu hamil atau gestational diabetes sebab peningkatan hormon-hormon ketika hamil.Pesakit-pesakit saya yang hamil ada diabetes, saya stabilkan dengan ubat metformin tanpa guna insulin melainkan dia memang type 1 diabetes.

3. Type 1 diabetes terus begantung kepada insulin. Tiada pilihan lain.

Type 2 diabetes dan diabetes waktu hamil boleh dikawal dan biasanya dikaitkan dengan kegemukkan, makan berlebihan karbohaidrat dan manisan dan pengidap PCOS.
Jika tidak terkawal, dalam jangka panjang banyak kerosakkan organ-organ boleh berlaku : Rosak buah pinggang, mata, saraf, jantung, saluran-saluran darah yang menyebabkan gangrene dan lain-lain.

4. Langkah-Langkah Mengawal Dan Mencegah Diabetes;

a. Ikuti nasihat doktor yang merawat. Jika diarah makan ubat saperti Metformin atau lain, perlu patuh.Pantau kandungan gula dalam darah, mudah dilakukan dirumah setelah diajar oleh kakitangan klinik. Buat beberapa ujian, lepas puasa, lepas makan dan dua jam lepas makan.

b. Kawal pemakanan khususnya gula, karbohidrat dan manisan.

Nasi, mee, roti, kuih muih, nasi lemak, roti canai, ais krim dan lain-lain kesemuanya mengandungi karbohidrat dan gula.
Kurangkan amount makan.Makan ikut jadual, sarapan, makan tengah hari dan malam.
Lebihkan sayur-sayur, buah-buah dan lauk dari protien.

c. Makanan-makanan perlu dikurangkan.

Jauhkan minuman soda, jus dalam tin, kotak atau botol, kandungan gula terlalu tinggi.
Jauhkan makanan yang mengandungi gluten saperti, wheat, wheat germ, barley dan rye. Gluten mencetuskan inflammation dan meningkatkan hormone steroids, tahap gula pun naik.
Jauhkan susu lembu tanpa pasteur kerana kandungan A1 casein yang sama tindakan saperti gluten. Tukar kepada susu kambing.
Jauhkan Minyak soya, canola dan corn. Minyak kelapa dan sawit lebih baik.
Jauhkan produk-produk GMO saperti soya dan jagung diimport dari luar negara.
Jauhkan semua minuman arak dan beer.

d. Makanan-makanan yang disyorkan.

Makanan yang mengandungi fiber. Sayur tempatan sawi, kangkong, pucuk ubi, keledek dan pucuk paku, nenas, oats.
Makanan mengandungi chromium, broccoli, raw cheese, kacang hijau dan panjang.
Makanan mengandungi magnesium, bayam, almond, yogart.
Protien, ikan-ikan berminyak, salmon, mackerel, tuna, daging lembu tanpa lemak, ayam organic, kacang dhall.
Lemak-lemak baik seperti Minyak kelapa.
Makanan rendah gula, nuts, biji-biji labu, sunflower, berries, avarcado.

e. Supplement , gantian gula, herba.

Beberapa jenis makanan tambahan dan herba tempatan yang bertindak menurunkan glukos dalam darah;

1. Kayu Manis (cinnamon)

Kajian menunjukkan ia mengurangkan glukos, LDL cholesterol dan triglycerides, disamping neningkatkan HDL cholesterol dalam darah.

2. Peria (bitter gourd)

Kajian menunjukkan peria bolih mengawal glukos dalam darah dan meningkatkan insulin sensitivity. Ia juga boleh bantu mencegah komplikasi diabetes saperti rosak buah pinggang, rosak mata, saraf dan salur darah.Dipasaran terdapat jualan kapsiul dan tablet peria.

3. Alpa Lipoic acid

Ini satu jenis anti oxidant yang bantu metabolisma glukos, meningkatkan insulin sensitivity, dan mencegah kerosakkan saraf (diabetic neuropathy). Sumber utama broccoli, bayam dan tomato.

4. Fish oil 1000 mg setiap hari

Ia bantu tingkatkan insulin sensitivity dan kurangkan inflamasi. Bertindak mengawal kolestrol dan meningkatkan HDL. Kesannya bantu kawal diabetes.

5. Gantian gula

a. Sweetener P3.
Berasal dari gula tebu. Diperoses dengan Nano technology. Glycemic index sifar (zero). Boleh didapati dipasar-pasar supermarket, Mydin etc. Sesuai untuk gantian gula. Satu produk tempatan, usaha bumiputera.

Stevia rebaudiana plant isolated on white background

b. Stavia.
Sejenis tumbuhan kecil berasal dari amerika selatan. Daunnya sangat manis tetapi sangat rendah nilai glycemic index. Pengganti gula. Dapat kawal glukos dalam darah. Sesuai sebagai gantian gula.

6. Minuman Teh hijau (green tea)

Teh hijau punyai banyak khasiat kesihatan kerana kandungan antioxidant – polyphenols dan catechins. Dianggap satu minuman yang memanjangkan umur kerana memperlahan kematian sel-sel. Ia juga mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Minumlah 5 cawan setiap hari.

7. Herba-herba tempatan

Saya dapati beberapa jenis herba-herba tempatan ada berkesan mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Misalnya daun betawali, ulam raja, hempedu bumi, sambung nyawa, ginseng, pecah kaca dan lain-lain.
Daun-daun yang menghijau boleh dimakan sebagai ulam. Atau direbus dengan air panas. Atau dikeringkan dan jadikan air teh.

8.Senaman, kawal kegemukkan ,rehat dan tidur

Sangat penting lakukan senaman 30-40 minit setiap hari untuk menggunakan glukos sebagai bahan tenaga.
Cukupkan tidur 5 – 7 jam stiap hari. Dan beri masa untuk merehatkan tubuh dan mental kita.

Semoga diberkati Allah hidup kita. Aamin

Semoga bermanfaat dan kongsikan juga pada yang lain.

Sumber : Dr Hamid Arshat

Kredit: www.mingguanwanita.my

Via :suaramedia.org

Mengapa Kita Tak Boleh Makan Kentang Yang Telah Keluar Tunas & Bahaya? Ini Sebabnya..

Mengapa Kita Tak Boleh Makan Kentang Yang Telah Keluar Tunas & Bahaya? Ini Sebabnya..

Pasti ramai yang pernah makan kentang yang dah keluar tunas dan selalunya kaum ibu yang akan selalu jumpa kerana kerap berada di dapur disebabkan ianya disimpan dalam jangka masa terlalu lama.

Selalunya kentang yang dah bertunas tu, ramai yang terus makan saja kerana sayang nak buang sebab disimpan dalam kuantiti yang banyak.

Tetapi, sebenarnya tindakan sebegitu adalah sangat memberhaya kepada kita seisi keluarga. Mengapa? Berikutnya adalah sebab-sebab bahaya makan kentang yang sudah bertunas.

Sebab 1 : Awas! Boleh Sebabkan Sakit Perut

Kentang yang sudah bertunas warnanya akan berubah menjadi kehijau-hijauan. Rasa kentang pun jadi pahit sedikit. Keadaan inilah memberi bahaya pada sistem pencernaan kita sehingga boleh menyebabkan sakit perut. Kerana kentang tersebut sudah beracun. Ia disebabkan adanya unsur kimia pada batang tunas kentang.

Rupanya bukan setakat kentang, lobak merah, bawang bombay dan sebagainya jika sudah mengeluarkan tunas, ia tidak lagi sesuai untuk dimakan.

Sebab 2 : Sakit Kepala Salah Satu Punca

Jika anda mengambil dalam jumlah yang sedikit, ia mungkin tak memberi kesan. Tapi jika makan dengan kadar yang banyak, ia berisiko bukan setakat mengganggu sistem pencernaan. Malah boleh menyebabkan mual, perut menjadi kejang, muntah dan sakit kepala.

Sebab 3 : Kentang Kulit Hijau Beracun

Kentang yang berkulit hijau ni biasanya kita jumpa pada kentang yang dah tersimpan lama sampai ia mengeluarkan tunas. Kentang jenis ini mengandungi solanin dan ada alkaliod jahat.

Dalam tanaman kentang sendiri ada solanin, iaitu bahan kimia yang memberikan rasa pahit. Dan ianya beracun. Solanin ini boleh ditemui pada daun batang dan sesetengahnya di bawah kulit ubi kentang itu sendiri. Sebab itulah anda perlu menanam saja bila kentang di dapur sudah bertunas.

Sebab 4 : Ia Sudah Kehilangan Nutrisi

Semasa kentang bertunas, pati yang ada di dalam kentang akan diubah menjadi gula. Penyelidik mendapati sekiranya bahagian utama kentang masih kuat, ia masih mempunyai nutrisi yang baik. Sebaliknya jika keadaan kentang itu mengecut, ia tidak boleh dimakan. Nutrisinya hilang sama sekali.

Sebab 5 : Mengundang Risiko Kanser

Dalam kentang terdapat sejenis zat beracun dipanggil akrilamida. Dalam kajian yang dijalankan, akrilamida dalam makanan boleh menyebabkan kanser yang menyerang ginjal, endometrium dan ovari.

Sebab itu dilarang menyimpan kentang dalam peti ais. Sebaiknya simpan di kawasan yang gelap yang tidak terkena matahari. Ini untuk mengelakkan kentang daripada bertunas. Kentang yang sudah bertunas sudah tentu mempunyai akrilamida yang banyak.

6 Tip Pilih Kentang Terbaik
Permukaan Kentang Biarlah Yang Licin

Permukaan kulit kentang yang licin dan tak beralun mempunyai rasa yang manis berbanding permukaan kulit kentang yang kasar.

Kalau Berat.. Dah Betullah Tu

Kentang yang baik, ia perlulah berat. Mak-mak takkan jumpa lubang dekat permukaannya, tak merekah apatah lagi busuk pada sesetengah bahagian. Cari yang kulit tebal dan ada garisan warna coklat pada kulitnya.

Warna Kentang Kena Kuning Muda

Jangan sesekali ambil kentang yang berwarna hijau. Ia sudah mengandungi racun sebenarnya. Nanti rasanya pahit dan boleh menyebabkan sakit perut.

Jangan Pilih Yang Dah Bertunas

Dah taukan sebabnya, jadi bila nampak yang dah bertunas elakkan membeli. Melainkan anda mahu menanamnya di rumah untuk dijadikan ubi kentang.

Saiz Kentang

Kalau anda hendak membuat kerepek, pilihlah kentang yang bersaiz besar. Jika mahu dijadikan kentang bakar, yang kecil sudah memadai. Malah rasanya lebih manis.

Jangan Simpan Dalam Plastik

Seeloknya segera keluarkan kentang yang anda beli di pasaraya dari dalam plastik. Ini untuk mengelakkan daripada ia cepat busuk. Anda tak perlu mencucinya, sebaiknya simpan dalam bekas yang tidak terdedah dengan matahari.

Sumber: suaramedia.org

Migrain? Kerap Mengambil Pain Killer? Amalkan 3 Bahan Ini Sebelum Tidur

Migrain? Kerap Mengambil Pain Killer? Amalkan 3 Bahan Ini Sebelum Tidur

“Aduh, berdenyut-denyut rasa kepala ni. Nak buat kerja pun tak dapat fokus, dah lah nak siapkan cepat ni. Malasnya nak keluar cari Panadol. Ada tak petua atau cara hilangkan sakit kepala tanpa ubat atau Panadol ya?”

Migrain adalah salah satu sebab sakit kepala. Berbeza dengan sakit kepala, migrainbiasanya lebih berat dan ia menyerang secara berulang di tempat tertentu.

Memang rasa susah nak buat apa-apa bila diserang migrain mahupun sakit kepala. Salah satu penyelesaian termudah adalah dengan mengambil ubat tahan sakit. Namun, tak semestinya ia berkesan bagi setiap orang. Ada juga yang tak selesa mengambil ubat oleh sebab sedang mengandung dan sebagainya.

Maka, kami ingin kongsikan sebuah petua yang cukup mudah daripada Puan Hanisah Noordin. Mari ikuti perkongsian beliau selanjutnya.

PETUA HILANGKAN SAKIT KEPALA & MIGRAIN TANPA PANADOL

Assalamualaikum. Saya ingin kongsikan salah satu petua yang biasa kami suami isteri gunakan sebagai ‘ubat’ sakit kepala. Buat pengetahuan semua, suami saya memang kerap diserang migrain. Kadang-kadang sampai ambil Panadol pun tak ‘jalan’.

Tapi, sejak menggunakan 3 bahan ini, suami dah lama tak ambil ubat untuk melegakan sakit kepala. Dengan izin Allah, ia memang berkesan. Sekarang, di rumah kami sekarang tak ada lagi stok Panadol atau ubat hospital.

Bahan-bahan

Air suam
Cuka epal organik
Madu asli
Cara-cara

1. Campurkan 1 sudu besar cuka epal dan 1 sudu besar madu asli ke dalam air suam. Pastikan sudu plastik ya supaya zat madu tak hilang. (Sudu besi tak sesuai untuk madu.)

2. Baca selawat 3 kali dan terus minum. Seeloknya bilas mulut dengan air masak untuk mengelakkan daripada gigi reput sebab kuantiti asid dalam cuka epal ni agak tinggi. Boleh hilangkan rasa masamnya sekali. Kalau malas nak bilas mulut, boleh minum dengan straw.

3. Lepas minum terus tidur. Insha Allah lepas bangun tidur nanti, rasa sakit kepala terus hilang.

NOTA TAMBAHAN
Cuka epal memang rasanya masam dan tinggi asid. Tapi ia tak membahayakan tubuh. Setahu saya, bila di dalam tubuh ia berubah jadi alkali, seperti fungsi lemon. Cuma pastikan minum masa perut kosong sebab ia mungkin boleh menjadi asid kalau dalam perut ada makanan yang boleh menyebabkan gastrik.

Kalau nak beri kepada kanak-kanak, boleh kurangkan sukatan cuka epal daripada 1 sudu besar kepada 1 sudu kecil. Sukatan madu tetap sama. Menurut LiveStrong dan MomJunction, cuka epal juga selamat untuk ibu mengandung. Tapi pastikan ianya telah dipasteur dan disimpan pada suhu yang sepatutnya.

Apapun, jika simptom masih berterusan, sila dapatkan rawatan susulan. Kalau ada yang was-was, boleh rujuk kepada doktor atau mereka yang lebih pakar.

sumber: semasapost.com

Menakjubkan! Jika Anda Mengalami Masalah Bisul Atau Luka Cuba Petua Ini Memang Berkesan!

Menakjubkan! Jika Anda Mengalami Masalah Bisul Atau Luka Cuba Petua Ini Memang Berkesan!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

BISUL adalah masalah jangkitan biasa dialami setiap orang sama ada kanak-kanak atau orang dewasa. Jangkitan bermula apabila bakteria atau parasit pada kulit merebak ke lapisan dalaman kulit menyebabkan ia kemerahan, bengkak, berisi nanah dan menyakitkan. Jenis bakteria paling biasa menyebabkan bisul pada kulit dikenali sebagai Staphylococcus Aerues.

Individu tertentu boleh mengalami masalah bisul atau jangkitan begini akibat diabetes, amino yang terjejas, HIV, tercedera serta imuniti yang rendah terutama pada kanak-kanak dan warga tua.

Pakar Perunding Pembedahan Ortopedik, Pusat Perubatan Prince Court, Dr Yong Chee Khuen, berkata biasanya bisul berlaku disebabkan kecederaan atau kemalangan yang tidak dirawat sempurna dengan kadar segera hingga menyebabkan terbentuknya ulser atau keradangan dalam kulit sehingga dijangkiti bakteria.

Menakjubkan! Jika Anda Mengalami Masalah Bisul Atau Luka Cuba Petua Ini Memang Berkesan!

“Perlu diingat, bisul pada kebanyakan bahagian tubuh agak sukar untuk sembuh dengan sendirinya. Kerana itu, sekiranya tanda awal bisul muncul, rawatan perubatan segera perlu diberikan,” katanya

Merawat Bisul Mengikut Kaedah Tradisional

Campuran semulajadi ini dapat mengubati masalah jerawat, bisul atau luka lain pada kulit, yang mengumpulkan nanah.

Untuk menyediakannya anda perlukan:

Madu 1 sudu makan.

Tepung 1 sudu makan.

1 kuning telur

Bagaimana mempersiapkan campuran menakjubkan ini?

Aduk semua bahan bersama-sama dan simpan campuran di peti ais.

Bagaimana cara menggunakan?

Sapukan adunan betul-betul di atas luka atau ulser.

Kemudian tutup dengan sehelai kertas tipis (tuala bersih atau kertas tandas). Tukar kertas setiap 3 jam sebelum meletakkan lagi, membersihkan luka. Untuk sapuan waktu malam, biarkan semalaman esok paginya baru tukar. Sekiranya hari berikutnya tiada rasa sakit, maknanya nanah sudah tiada.

Jika campuran ini tidak sesuai dengan kulit anda, mungkin anda ada alergi boleh guna salah satu petua dibawah juga:

1.Ambil sedikit kapur makan dan sapukan di tempat yang ditumbuhi bisul. Lakukan selalu, Insya-Allah ia akan hilang dan sembuh

2. Tumbuk bawang putih hingga hancur.Sapukan bawang putih ditempat yang kena bisul dan balutkan supaya bawang putih tidak jatuh. Lakukan beberapa kali hingga bisul itu hilang.

3.Tumbuk beberapa tangkai pucuk daun semalu hingga lumat.Tampalkan pada keliling bisul. Biarkan sehingga ia kering. Amalkan selalu sehingga bisul itu sembuh.

4.Rendam segenggam beras dan beberapa ketul kunyit hidup dengan air sejuk. Kemudian tumbuk hingga hancur. Letakkan pada bisul sehingga ia kering.

5.Asah kulit buah delima yang basah. Campurkan dengan daun lidah buaya. Sapukan pada permukaan bisul.

Amalkanlah proses di atas sehingga bisul atau kudis anda tu pulih. Mudah-mudahan petua ni dapat membantu anda. Tidak salah jika anda ingin mencuba..Selamat Mencuba ya..

Sumber: semasapost.com

Subhannallah!! Inilah 4 Kisah Keajaiban Pertolongan Allah Kepada Umar Al-Khattab

Subhannallah!! Inilah 4 Kisah Keajaiban Pertolongan Allah Kepada Umar Al-Khattab

Gambar Hiasan

Semoga Hari kamu selalu dalam keadaan baik. Kali ini Berita Islam akan memberikan artikel mengenai Karomah Umar bin Khattab R.A.

Sebelum masuk Islam Umar bin Khattab R.A pernah ingin membunuh Nabi Muhammad SAW. Dia sangat ditakuti oleh kaum Muslimin pada saat itu. Namun ketika pintu hidayah masuk kedalam hatinya. Maka keadaan Islam semakin kuat. Dan penyebaran Islam pun dapat dilakukan dengan terang-terangan.

Berikut kisah Karomah Umar bin Khattab R.A, semoga kisah ini akan memberikan Inspirasi untuk menambah keimanan kita Kepada Allah SWT.

Kisah Pertama

Sariyah bin Zanin Al-Khulaji mengisahkan bahwa ketika Umar bin Khattab R.A menjadi Amirul Mukminin, ia pernah mengutus pasukan islam dibawah kepemimpinannya. Pasukan itu ditugaskan ke Nawahunda untuk menghadapi pasukan Persia.

Jumlah pasukan Persia jauh lebih besar sehingga hampir saja pasukan muslimin terkalahkan. Pada saat itu Umar bin Khattab R.A sedang berkhutbah di Masjid Nabi di Madinah. Ditengah khutbahnya beliau berteriak dengan lantang diatas mimbar “Hai Pasukan Muslimin, Naiklah keatas gunung”

Seruan itu diperdengarkan oleh Allah kepada pasukan Islam yang sedang bertempur menghadapi musuh. Mendengar seruan itu, maka pasukan muslimin segera naik keatas gunung seraya berkata “ Itu tadi suara Amirul Mukminin, Umar bin Khattab” Akhirnya, kaum muslimin pun dapat bertahan dan mendapatkan kemenangan”

Kisah Ke-2

Imam Haramain meriwayatkan bahwa pernah terjadi masa Umar bin Khattab R.A Gempa bumi. Umar bin Khattab R.A bertakbir dan bertahmid sedangkan bumi masih saja bergetar. Setelah umar bertakbir dan bertahmid umar segera memukulkan cemetinya ketanah sambil berkata “ Hai bumi tenanglah kamu Atas Izin Allah”

Seketika itu, bumi pun berhenti bergetar dan kembali tenang

Kisah Ke-3

Diriwayatkan bahwa ketika Pasukan Islam yang dibawah kepemimpinan Amar bin Ash berhasil menaklukkan Negeri Mesir. Mereka mendapatkan sungai Nil telah kering. Rakyat Mesir memberitahukan bahwa Sungai Nil itu dapat berjalan setelah melemparkan seorang putri sebagai tumbal bagi dewa, seperti yang biasa mereka lakukan setiap musim kering.

Kemudian Amar bin Ash melaporkan kejadian tersebut kepada Khalifah Umar bin Khattab R.A dan meminta pendapatnya. Lalu Umar menulis surat kepada Amr bin Ash yang isinya memerintahkan Amar untuk melemparkan surat khusus umar untuk sungai Nil.

Ketika Amar membuka surat tersebut didalamya hanya tertulis

“Dari Umar bin Khattab kepada Sungai Nil Mesir. Amma ba’du.

Jika kamu mengalir dengan kehendakmu, Janganlah kamu mengalir. Namun, jika Kamu mengalir dengan Kehendak Allah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa, Kami Memohon kepada Allah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa untuk mengalirkanmu ! “

Amar Lalu melempakan surat tersebut kedalam sungat Nil sesuai perintah Khalifah Umar bin Khattab R.A. Atas Izin Allah SWT, maka disaat malam hari tiba, Sungai Nil tersebut kembali mengalirkan air sehingga memberikan sumber hidup bagi seluruh penduduk Mesir, yang hampir saja mereka tinggalkan untuk mengungsi ketempat yang lain.

Kisah Ke-4

Diriwayatkan dari Imam Fakhrur Razi bahwa pernah seorang utusan Kaisar Romawi datang untuk menemui Khalifah Umar bin Khattab R.A. Utusan itu membayangkan pasti Umar bin Khattab R.A adalah tinggal di Istana megah yang dijaga ketat oleh para pengawal yang gagah perkasa. Karena beliau adalah pemimpin yang ditakuti oleh para musuhnya.

Ketika sanga Utusan tiba di Madinah, ia bertanya-tanya dimanakah Istana tempat tinggal Umar ??

Namun setiap Orang yang ditemuinya menjawab bahwa Umar tidak tinggal didalam istana. Tetapi tinggal disebuah rumah yang terbuat dari bahan bangunan yang sederhana. Ini membuat utusan menjadi tambah bingung ?? Mana mungkin Pemimpin yang paling ditakuti oleh Musuh-musuhnya tinggal dirumah yang sederhana. Apalagi wilayah kekuasaanya pun sangat luas.

Utusan itu menuju padang pasir karena masyarakat memberitahukan bahwa Umar biasa berada disana. Sesampai disana, ia mendapati Umar bin Khattab sedang tertidur pulas diatas padang pasir tanpa dikawal oleh seorang pun.

Utusan tersebut sangat heran melihat keadaan tersebut, ia sangat takjub melihat keadaan Umar. Seorang pemimpin yang begitu ditakuti namun tampak begitu sederhana.

Namun melihat tidak ada seorang pun yang menjaganya, hatinya bergerak untuk membunuh Umar dengan pedangnya sendiri. Dan berfikir dia akan mendapatkan penghargaan besar dari Kaisar Romawi.

Ketika hendak membunuhnya, tiba-tiba muncul dua ekor singa besar datang menuju kearahnya. Kontan saja ia pun lari terbirit-terbirit dan membuang pedangnya.

Umar pun terbangun karena mendengar suara utusan tersebut, dan beliau mendapati utusan tersebut dalam keadaan ketakutan yang sangat. Umar pun menanyakan apa yang terjadi. Utusan tersebut menceritakan semua kejadian yang ia alami. Dengan sebab itu sang utusan menyatakan diri untuk masuk Islam dihadapan sang Umar.

Wallahualam

Sumber : suaramedia.org

Subhanallah!! Inilah Ayat Al-Quran Yang Menggetarkan Hati Umar Untuk Masuk Islam

Subhanallah!! Inilah Ayat Al-Quran Yang Menggetarkan Hati Umar Untuk Masuk Islam

Gambar Hiasan

Sebelum masuk Islam Umar bin Khattab dikenal sebagai penentang Islam yang keras. Kisah masuknya Umar ke dalam Islam merupakan peristiwa yang menegangkan, dimana ia berada dalam puncak kemarahan hendak membunuh Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam yang dianggapnya telah memecah persatuan suku Quraisy, karena membelot dari agama nenek moyang.

Syahdan, dengan pedang terhunus Umar pun melangkahkan kakinya ke rumah Rasulullahshalallahu ‘alaihi wassalam.

Di perjalanan ia berpapasan dengan Nu’aim bin Abdillah yang memberitahu Umar bahwa adiknya Fatimah dan suaminya telah memeluk Islam.

Mendengar itu Umar pun bergegas menuju ke rumah Fatimah. Saat itu di dalam rumah Khabbab bin Art sedang mengajarkan al-Quran kepada Fatimah dan suaminya.

Ketika Khabbab merasakan kedatangan Umar, dia segera bersembunyi di belakang rumah. Sementara Fatimah, segera menyembunyikan lembaran al-Quran.

Umar yang telah mendengar apa yang diajarkan Khabab segera masuk ke dalam rumah dengan penuh amarah. Umar meminta Fatimah menunjukkan apa yang telah dibacanya, namun Fatimah menolak karena menganggap Umar adalah seorang yang kotor.

Ia mengajukan syarat kepada Umar agar bersuci jika ingin membaca Alquran. Maka Umar pun mandi dan membaca lembaran Quran yang memuat surah Thaha, yang lalu menggetarkan hatinya dan membuatnya masuk Islam:

طه

مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى

إِلا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى

تَنْزِيلا مِمَّنْ خَلَقَ الأرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلا

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

Taahaa.

Kami tidak menurunkan A-Quran ini kepadamu untuk menyusahkanmu.

tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),

yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.

(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas ‘Arsy.

Sumber: suaramedia.org