Tak Sangka!! Inilah Akibat Gemar Memakan Kaki Ayam,Kesannya Amat Mengejutkan

Tak Sangka!! Inilah Akibat Gemar Memakan Kaki Ayam,Kesannya Amat Mengejutkan

Sup Kaki Ayam [Sumber Gambar]

Kalau pergi ke pasar memang kaki ayam ni ada dijual lambak dengan harga yang murah. Paling sedap kalau masak kari ataupun sup kaki ayam. Tak payah nak makan dengan nasi makan sup kaki ayam macam tu je pun sedap. Tapi, dalam kesedapan kaki ayam tu pernah tak terfikir akibat dan kesan makan kaki ayam ni?

Jangan panik! Disini kami kongsikan sebenarnya kaki ayam ni banyak khasiatnya tau. Jom baca:

1. Kaki Ayam Kaya Kolagen

Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Haiwan Universiti Chung-Hsing di Taiwan, terungkap bahawa kaki ayam mengandungi kolagen yang sangat tinggi. Walaupun kadar kolagen alami pada kaki ayam hampir sama dengan kolagen yang banyak dijumpai pada sayuran hijau dan buah-buahan yang banyak mengandung vitamin C. Kolagen adalah salah satu bahan khas yang diperlukan kulit tubuh untuk mengekalkan keanjalan kulit. Manfaat kolagen yang terdapat dalam kaki ayam sangat banyak, antara lain adalah:

i. Kolagen memelihara kesihatan kulit dan membentuk kulit yang anjal kerana menyokong pergantian sel-sel kulit mati dengan sel kulit baru yang lebih cepat.

ii. Kolagen membantu tubuh dalam menyerap kalsium dan protein sehingga membuat tubuh menjadi lebih sihat.

iii. Kolagen dapat meningkatkan pengeluaran sel darah merah kerana bekerja dengan menguatkan struktur pembuluh darah.

iv. Kolagen membantu tubuh dalam menurunkan berat badan kerana boleh meningkatkan metabolisme tubuh terhadap lemak.

v. Kolagen boleh membuat struktur tulang menjadi lebih kuat dan mencegah penyakit kerapuhan tulang.

2. Memelihara Sendi dan Mengurangkan Risiko Tulang Rapuh

Penyakit sakit sendi dan tulang rapuh biasanya banyak terjadi pada orang lanjut usia. Penyebabnya adalah tubuh tidak boleh mendapatkan kalsium dan tulang sudah tidak boleh menyerap kalsium dengan baik. Tapi dengan pengambilan kaki ayam sejak masih muda maka akan memberikan kesan yang berbeza. Bahagian kaki ayam memang hanya terdiri dari kulit, tendon dan tulang. Kandungan kaki ayam yang kaya dengan protein, kalsium, tulang rawan dan kolagen boleh mudah diserap oleh tubuh. Nutrisi ini sangat penting untuk mengukuhkan struktur tulang dan boleh mencegah kerapuhan tulang apabila sudah lanjut usia.

3. Menyembuhkan Cedera

Nutrisi yang dijumpai dalam kaki ayam adalah seperti protein dan kalsium. Kedua-dua nutrisi ini sangat penting untuk membantu menjana semula saraf, otot dan tulang manusia. Kajian yang sudah dilakukan oleh seorang penyelidik di Amerika mendedahkan bahawa potensi nutrisi tersebut boleh membantu menyembuhkan kecederaan. Walaupun keadaan kecederaan tulang belakang dipercayai boleh cepat sembuh dengan memakai makanan yang mengandungi kaki ayam.

4. Menyihatkan Saluran Pencernaan

Kaki ayam boleh dibuat menjadi kuah atau sup yang menyegarkan. Bahagian kaki ayam yang banyak mengandungi jaringan ikat dan tulang rawan yang sangat lazat. Bahkan semua nutrisi seperti protein, kolagen, kondroitin dan Glucosamine juga akan larut apabila dimasak menjadi sup. Khasiat dari pelbagai nutrisi ini juga sangat baik untuk membuat pencernaan menjadi lebih sihat. Kesan dari nutrisi ini juga sangat penting untuk membuat usus menjadi lebih lembut sehingga membuat saluran pencernaan anda menjadi lebih sihat.

5. Menjaga Kesihatan Kuku

Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan beberapa nutrisi yang sangat penting untuk tubuh. Pati atau beberapa jenis masakan lain dari kaki ayam boleh menghasilkan asid amino, kolagen, glisin, hidroksipolin, dan prolin yang boleh membantu menjaga kesihatan kuku. Kaki ayam yang dimasak biasanya akan mengeluarkan cecair atau gel khas yang banyak mengandungi gelatin. Nutrisi ini membantu tubuh dalam mengolah kalsium dan diserap oleh kuku.

6. Menyihatkan Gusi

Gusi adalah rangkaian kuat yang digunakan untuk menyokong gigi. Beberapa jenis penyakit gusi banyak disebabkan oleh masalah kesihatan gigi yang buruk. Namun boleh juga masalah ini ditimbulkan dari dalam tubuh. Kekurangan vitamin dan beberapa nutrisi lain juga akan membuat masalah pada gusi. Kaki ayam adalah makanan yang banyak mengandung nutrisi dalam jumlah yang sangat banyak. Ada jaringan ikat dan tulang rawan yang boleh berubah menjadi gel kerana mengandungi kolagen, asid amino, dan beberapa zat pembentuk gelatin. Kerana itulah semua zat ini akan memperbaiki keadaan kesihatan gusi.

7. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

Kaki ayam memang terkenal dengan semua nutrisinya yang sangat penting seperti kolagen atau zat pembentuk gelatin. Selain itu ternyata kaki ayam juga mengandungi pelbagai jenis mineral seperti zink, tembaga, magnesium, kalsium dan fosforus. Semua mineral ini diperlukan oleh organ tubuh untuk membina kesihatan dan mengatasi pelbagai jenis penyakit. Dengan pengambilan kaki ayam maka juga boleh meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

8. Membentuk Probiotik Semulajadi

Kaki ayam yang banyak mengandungi kolagen dan pelbagai jenis mineral lain ternyata juga boleh membentuk probiotik semula jadi. Agen gelatin yang banyak didapati pada cecair dari rebusan kaki ayam sangat baik dalam membentuk probiotik semula jadi. Probiotik akan membuat tubuh mampu membentuk imuniti semula jadi, menyihatkan usus dan mengatasi masalah saluran pencernaan.

9. Menyeimbangkan Hormon Tubuh

Kaki ayam juga menghasilkan beberapa jenis asid amino yang sangat baik untuk tubuh. Salah satu jenis asid amino yang dilepaskan dari kaki adalah arginin. Ini adalah jenis asid amino yang bermanfaat untuk tubuh. Salah satunya adalah membantu tubuh dalam melepaskan hormon yang menyebabkan perasaan tertekan dan stress. Bahkan arginina juga penting untuk menghasilkan hormon pembiakan baik untuk lelaki dan wanita.

10. Mencegah Kerosakan Rangkaian Tubuh

Manfaat kaki ayam yang terakhir adalah untuk menjaga kerosakan jaringan tubuh. Mempunyai rangkaian tubuh yang kuat memang sangat penting untuk kesihatan. Rangkaian ikat diperlukan untuk otot, tulang dan pelbagai jenis organ badan seperti hati, hempedu dan organ lain. Kaki ayam yang sudah dimasak akan mengeluarkan asid amino kumpulan glisin. Glisin mempunyai fungsi penting untuk mengukuhkan jaringan ikat tubuh, menjaga kesihatan organ tubuh, membantu tubuh dalam mengeluarkan racun-racun tubuh dan juga meningkatkan kualiti saraf sehingga dapat meningkatkan rasa selesa semasa tidur.

Tips Memasak Kaki Ayam

Kaki ayam memang terbukti mengandungi pelbagai nutrisi penting yang bermanfaat untuk membina kesihatan tubuh. Kaki ayam juga boleh membantu memulihkan stamina kerana keletihan, masa pemulihan selepas sakit atau operasi, memulihkan keadaan usus yang bermasalah dan mengatasi alergi terhadap beberapa makanan.

Namun memasak kaki ayam tidak boleh dilakukan secara sembarangan. Berikut ini adalah beberapa tips untuk memasak kaki ayam dan menghilangkan semua potensi bakteria.

Ambil bahagian kaki ayam. Potong paras paha bawah sehingga yang tertinggal benar-benar kaki.

Cuci dengan air bersih yang mengalir sehingga semua kotoran boleh keluar. Jika beli kaki ayam dari peniaga maka jangan terus memasaknya tapi cuci semula.

Potong semua bahagian kuku kaki ayam untuk menghilangkan bahagian kaki yang kelihatan kotor dan menjijikkan.

Rebus kaki ayam dengan air panas selama beberapa minit.

Longkang dan hilangkan lapisan kulit keras pada kaki ayam. Lapisan kulit berwarna kuning harus dihilangkan untuk mengurangkan potensi bakteria dan kotoran yang memang tertinggal dalam kaki ayam.

Rebus lagi bahagian kaki ayam dan masak sesuai dengan selera anda.

Selalu gunakan kaki ayam yang masih segar dan baru dipotong dan jangan memasak kaki ayam yang sudah disimpan lebih dari 48 jam di dalam peti sejuk.

Manfaat kaki ayam memang cukup banyak, namun pastikan anda memasaknya dengan cara yang benar. Kerana kaki ayam harus di cuci dengan bersih agar tidak menimbulkan bakteria yang berbahaya bagi kesihatan.

Sumber: suaramedia.org

Doktor Dr Hamid Arshat Kongsi Nasihat Berkaitan Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Doktor Dr Hamid Arshat Kongsi Nasihat Berkaitan Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan Dan Patut Dielak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Gambar Hiasan

Doktor Ini Beri Nasihat Mengenai Penyakit Kencing Manis, Makanan Yang Disyorkan & Patut Elak…WAJIB Baca Jika Anda Ingin Hidup Sihat

Ramai rakyat Malaysia yang menghidap Diabetis atau lebih dikenali dengan nama penyakit Kencing Manis akibat pengambilan gula yang tinggi, pemilihan makanan yang salah serta tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat. Menerusi perkongsian oleh Dr Hamid Arshat, beliau menjelaskan mengenai penyakit kencing manis ini, makanan yang perlu dielakkan serta makanan yang disyorkan sebagai langkah mencegah bagi penyakit ini.

Berikut antara perkongsian beliau;

“Kedua-dua abang saya menghidap penyakit diabetis. Ertinya risiko untuk saya memang wujud atas dasar baka. Alhamdulillah setakat ini saya dapat jauhkan.”

1. Lebih kurang 18 % penduduk Malaysia mengidap penyakit kencing manis (diabetes)

Lebih 10 % lagi dalam kaedaan ‘ prediabetic’ dan boleh jadi pesakit diabetes jika tidak mengambil langkah-langkah mencegah.Seseorang disahkan nengidap diabetes bila kandungan gula glukos dalam darah melebihi 8 mmol/L, setelah puasa melebihi 6 jam. Normal ialah antara 4 – 8 mmol/L. Air kencingnya pun didapati mengandungi gula, justeru digelar penyakit kencing manis.

2. Terdapat 3 Jenis Diabetes;

a. Type 1 diabetes, juga digelar’ juvenile diabetes’, sering menimpa sebelum umur 20 tahun. Sel-sel beta dalam pankreas yang mengeluarkan insulin rosak. Pesakit perlu suntikan insulin.

b. Type 2 diabetes. Biasa menimpa orang dewasa, biasanya umur 40 tahun keatas. Sumber insulin cukup tapi berlaku insulin resistant, metabolisma gula glukos gagal.

c. Diabetes waktu hamil atau gestational diabetes sebab peningkatan hormon-hormon ketika hamil.Pesakit-pesakit saya yang hamil ada diabetes, saya stabilkan dengan ubat metformin tanpa guna insulin melainkan dia memang type 1 diabetes.

3. Type 1 diabetes terus begantung kepada insulin. Tiada pilihan lain.

Type 2 diabetes dan diabetes waktu hamil boleh dikawal dan biasanya dikaitkan dengan kegemukkan, makan berlebihan karbohaidrat dan manisan dan pengidap PCOS.
Jika tidak terkawal, dalam jangka panjang banyak kerosakkan organ-organ boleh berlaku : Rosak buah pinggang, mata, saraf, jantung, saluran-saluran darah yang menyebabkan gangrene dan lain-lain.

4. Langkah-Langkah Mengawal Dan Mencegah Diabetes;

a. Ikuti nasihat doktor yang merawat. Jika diarah makan ubat saperti Metformin atau lain, perlu patuh.Pantau kandungan gula dalam darah, mudah dilakukan dirumah setelah diajar oleh kakitangan klinik. Buat beberapa ujian, lepas puasa, lepas makan dan dua jam lepas makan.

b. Kawal pemakanan khususnya gula, karbohidrat dan manisan.

Nasi, mee, roti, kuih muih, nasi lemak, roti canai, ais krim dan lain-lain kesemuanya mengandungi karbohidrat dan gula.
Kurangkan amount makan.Makan ikut jadual, sarapan, makan tengah hari dan malam.
Lebihkan sayur-sayur, buah-buah dan lauk dari protien.

c. Makanan-makanan perlu dikurangkan.

Jauhkan minuman soda, jus dalam tin, kotak atau botol, kandungan gula terlalu tinggi.
Jauhkan makanan yang mengandungi gluten saperti, wheat, wheat germ, barley dan rye. Gluten mencetuskan inflammation dan meningkatkan hormone steroids, tahap gula pun naik.
Jauhkan susu lembu tanpa pasteur kerana kandungan A1 casein yang sama tindakan saperti gluten. Tukar kepada susu kambing.
Jauhkan Minyak soya, canola dan corn. Minyak kelapa dan sawit lebih baik.
Jauhkan produk-produk GMO saperti soya dan jagung diimport dari luar negara.
Jauhkan semua minuman arak dan beer.

d. Makanan-makanan yang disyorkan.

Makanan yang mengandungi fiber. Sayur tempatan sawi, kangkong, pucuk ubi, keledek dan pucuk paku, nenas, oats.
Makanan mengandungi chromium, broccoli, raw cheese, kacang hijau dan panjang.
Makanan mengandungi magnesium, bayam, almond, yogart.
Protien, ikan-ikan berminyak, salmon, mackerel, tuna, daging lembu tanpa lemak, ayam organic, kacang dhall.
Lemak-lemak baik seperti Minyak kelapa.
Makanan rendah gula, nuts, biji-biji labu, sunflower, berries, avarcado.

e. Supplement , gantian gula, herba.

Beberapa jenis makanan tambahan dan herba tempatan yang bertindak menurunkan glukos dalam darah;

1. Kayu Manis (cinnamon)

Kajian menunjukkan ia mengurangkan glukos, LDL cholesterol dan triglycerides, disamping neningkatkan HDL cholesterol dalam darah.

2. Peria (bitter gourd)

Kajian menunjukkan peria bolih mengawal glukos dalam darah dan meningkatkan insulin sensitivity. Ia juga boleh bantu mencegah komplikasi diabetes saperti rosak buah pinggang, rosak mata, saraf dan salur darah.Dipasaran terdapat jualan kapsiul dan tablet peria.

3. Alpa Lipoic acid

Ini satu jenis anti oxidant yang bantu metabolisma glukos, meningkatkan insulin sensitivity, dan mencegah kerosakkan saraf (diabetic neuropathy). Sumber utama broccoli, bayam dan tomato.

4. Fish oil 1000 mg setiap hari

Ia bantu tingkatkan insulin sensitivity dan kurangkan inflamasi. Bertindak mengawal kolestrol dan meningkatkan HDL. Kesannya bantu kawal diabetes.

5. Gantian gula

a. Sweetener P3.
Berasal dari gula tebu. Diperoses dengan Nano technology. Glycemic index sifar (zero). Boleh didapati dipasar-pasar supermarket, Mydin etc. Sesuai untuk gantian gula. Satu produk tempatan, usaha bumiputera.

Stevia rebaudiana plant isolated on white background

b. Stavia.
Sejenis tumbuhan kecil berasal dari amerika selatan. Daunnya sangat manis tetapi sangat rendah nilai glycemic index. Pengganti gula. Dapat kawal glukos dalam darah. Sesuai sebagai gantian gula.

6. Minuman Teh hijau (green tea)

Teh hijau punyai banyak khasiat kesihatan kerana kandungan antioxidant – polyphenols dan catechins. Dianggap satu minuman yang memanjangkan umur kerana memperlahan kematian sel-sel. Ia juga mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Minumlah 5 cawan setiap hari.

7. Herba-herba tempatan

Saya dapati beberapa jenis herba-herba tempatan ada berkesan mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Misalnya daun betawali, ulam raja, hempedu bumi, sambung nyawa, ginseng, pecah kaca dan lain-lain.
Daun-daun yang menghijau boleh dimakan sebagai ulam. Atau direbus dengan air panas. Atau dikeringkan dan jadikan air teh.

8.Senaman, kawal kegemukkan ,rehat dan tidur

Sangat penting lakukan senaman 30-40 minit setiap hari untuk menggunakan glukos sebagai bahan tenaga.
Cukupkan tidur 5 – 7 jam stiap hari. Dan beri masa untuk merehatkan tubuh dan mental kita.

Semoga diberkati Allah hidup kita. Aamin

Semoga bermanfaat dan kongsikan juga pada yang lain.

Sumber : Dr Hamid Arshat

Kredit: www.mingguanwanita.my

Via :suaramedia.org

Mengapa Kita Tak Boleh Makan Kentang Yang Telah Keluar Tunas & Bahaya? Ini Sebabnya..

Mengapa Kita Tak Boleh Makan Kentang Yang Telah Keluar Tunas & Bahaya? Ini Sebabnya..

Pasti ramai yang pernah makan kentang yang dah keluar tunas dan selalunya kaum ibu yang akan selalu jumpa kerana kerap berada di dapur disebabkan ianya disimpan dalam jangka masa terlalu lama.

Selalunya kentang yang dah bertunas tu, ramai yang terus makan saja kerana sayang nak buang sebab disimpan dalam kuantiti yang banyak.

Tetapi, sebenarnya tindakan sebegitu adalah sangat memberhaya kepada kita seisi keluarga. Mengapa? Berikutnya adalah sebab-sebab bahaya makan kentang yang sudah bertunas.

Sebab 1 : Awas! Boleh Sebabkan Sakit Perut

Kentang yang sudah bertunas warnanya akan berubah menjadi kehijau-hijauan. Rasa kentang pun jadi pahit sedikit. Keadaan inilah memberi bahaya pada sistem pencernaan kita sehingga boleh menyebabkan sakit perut. Kerana kentang tersebut sudah beracun. Ia disebabkan adanya unsur kimia pada batang tunas kentang.

Rupanya bukan setakat kentang, lobak merah, bawang bombay dan sebagainya jika sudah mengeluarkan tunas, ia tidak lagi sesuai untuk dimakan.

Sebab 2 : Sakit Kepala Salah Satu Punca

Jika anda mengambil dalam jumlah yang sedikit, ia mungkin tak memberi kesan. Tapi jika makan dengan kadar yang banyak, ia berisiko bukan setakat mengganggu sistem pencernaan. Malah boleh menyebabkan mual, perut menjadi kejang, muntah dan sakit kepala.

Sebab 3 : Kentang Kulit Hijau Beracun

Kentang yang berkulit hijau ni biasanya kita jumpa pada kentang yang dah tersimpan lama sampai ia mengeluarkan tunas. Kentang jenis ini mengandungi solanin dan ada alkaliod jahat.

Dalam tanaman kentang sendiri ada solanin, iaitu bahan kimia yang memberikan rasa pahit. Dan ianya beracun. Solanin ini boleh ditemui pada daun batang dan sesetengahnya di bawah kulit ubi kentang itu sendiri. Sebab itulah anda perlu menanam saja bila kentang di dapur sudah bertunas.

Sebab 4 : Ia Sudah Kehilangan Nutrisi

Semasa kentang bertunas, pati yang ada di dalam kentang akan diubah menjadi gula. Penyelidik mendapati sekiranya bahagian utama kentang masih kuat, ia masih mempunyai nutrisi yang baik. Sebaliknya jika keadaan kentang itu mengecut, ia tidak boleh dimakan. Nutrisinya hilang sama sekali.

Sebab 5 : Mengundang Risiko Kanser

Dalam kentang terdapat sejenis zat beracun dipanggil akrilamida. Dalam kajian yang dijalankan, akrilamida dalam makanan boleh menyebabkan kanser yang menyerang ginjal, endometrium dan ovari.

Sebab itu dilarang menyimpan kentang dalam peti ais. Sebaiknya simpan di kawasan yang gelap yang tidak terkena matahari. Ini untuk mengelakkan kentang daripada bertunas. Kentang yang sudah bertunas sudah tentu mempunyai akrilamida yang banyak.

6 Tip Pilih Kentang Terbaik
Permukaan Kentang Biarlah Yang Licin

Permukaan kulit kentang yang licin dan tak beralun mempunyai rasa yang manis berbanding permukaan kulit kentang yang kasar.

Kalau Berat.. Dah Betullah Tu

Kentang yang baik, ia perlulah berat. Mak-mak takkan jumpa lubang dekat permukaannya, tak merekah apatah lagi busuk pada sesetengah bahagian. Cari yang kulit tebal dan ada garisan warna coklat pada kulitnya.

Warna Kentang Kena Kuning Muda

Jangan sesekali ambil kentang yang berwarna hijau. Ia sudah mengandungi racun sebenarnya. Nanti rasanya pahit dan boleh menyebabkan sakit perut.

Jangan Pilih Yang Dah Bertunas

Dah taukan sebabnya, jadi bila nampak yang dah bertunas elakkan membeli. Melainkan anda mahu menanamnya di rumah untuk dijadikan ubi kentang.

Saiz Kentang

Kalau anda hendak membuat kerepek, pilihlah kentang yang bersaiz besar. Jika mahu dijadikan kentang bakar, yang kecil sudah memadai. Malah rasanya lebih manis.

Jangan Simpan Dalam Plastik

Seeloknya segera keluarkan kentang yang anda beli di pasaraya dari dalam plastik. Ini untuk mengelakkan daripada ia cepat busuk. Anda tak perlu mencucinya, sebaiknya simpan dalam bekas yang tidak terdedah dengan matahari.

Sumber: suaramedia.org

Migrain? Kerap Mengambil Pain Killer? Amalkan 3 Bahan Ini Sebelum Tidur

Migrain? Kerap Mengambil Pain Killer? Amalkan 3 Bahan Ini Sebelum Tidur

“Aduh, berdenyut-denyut rasa kepala ni. Nak buat kerja pun tak dapat fokus, dah lah nak siapkan cepat ni. Malasnya nak keluar cari Panadol. Ada tak petua atau cara hilangkan sakit kepala tanpa ubat atau Panadol ya?”

Migrain adalah salah satu sebab sakit kepala. Berbeza dengan sakit kepala, migrainbiasanya lebih berat dan ia menyerang secara berulang di tempat tertentu.

Memang rasa susah nak buat apa-apa bila diserang migrain mahupun sakit kepala. Salah satu penyelesaian termudah adalah dengan mengambil ubat tahan sakit. Namun, tak semestinya ia berkesan bagi setiap orang. Ada juga yang tak selesa mengambil ubat oleh sebab sedang mengandung dan sebagainya.

Maka, kami ingin kongsikan sebuah petua yang cukup mudah daripada Puan Hanisah Noordin. Mari ikuti perkongsian beliau selanjutnya.

PETUA HILANGKAN SAKIT KEPALA & MIGRAIN TANPA PANADOL

Assalamualaikum. Saya ingin kongsikan salah satu petua yang biasa kami suami isteri gunakan sebagai ‘ubat’ sakit kepala. Buat pengetahuan semua, suami saya memang kerap diserang migrain. Kadang-kadang sampai ambil Panadol pun tak ‘jalan’.

Tapi, sejak menggunakan 3 bahan ini, suami dah lama tak ambil ubat untuk melegakan sakit kepala. Dengan izin Allah, ia memang berkesan. Sekarang, di rumah kami sekarang tak ada lagi stok Panadol atau ubat hospital.

Bahan-bahan

Air suam
Cuka epal organik
Madu asli
Cara-cara

1. Campurkan 1 sudu besar cuka epal dan 1 sudu besar madu asli ke dalam air suam. Pastikan sudu plastik ya supaya zat madu tak hilang. (Sudu besi tak sesuai untuk madu.)

2. Baca selawat 3 kali dan terus minum. Seeloknya bilas mulut dengan air masak untuk mengelakkan daripada gigi reput sebab kuantiti asid dalam cuka epal ni agak tinggi. Boleh hilangkan rasa masamnya sekali. Kalau malas nak bilas mulut, boleh minum dengan straw.

3. Lepas minum terus tidur. Insha Allah lepas bangun tidur nanti, rasa sakit kepala terus hilang.

NOTA TAMBAHAN
Cuka epal memang rasanya masam dan tinggi asid. Tapi ia tak membahayakan tubuh. Setahu saya, bila di dalam tubuh ia berubah jadi alkali, seperti fungsi lemon. Cuma pastikan minum masa perut kosong sebab ia mungkin boleh menjadi asid kalau dalam perut ada makanan yang boleh menyebabkan gastrik.

Kalau nak beri kepada kanak-kanak, boleh kurangkan sukatan cuka epal daripada 1 sudu besar kepada 1 sudu kecil. Sukatan madu tetap sama. Menurut LiveStrong dan MomJunction, cuka epal juga selamat untuk ibu mengandung. Tapi pastikan ianya telah dipasteur dan disimpan pada suhu yang sepatutnya.

Apapun, jika simptom masih berterusan, sila dapatkan rawatan susulan. Kalau ada yang was-was, boleh rujuk kepada doktor atau mereka yang lebih pakar.

sumber: semasapost.com

Tulang ikan tersangkut di saluran kerongkong? Jangan minum air, sebaliknya lakukan perkara ini dengan segera bagi mengelak padah dan mudarat

Tulang ikan tersangkut di saluran kerongkong? Jangan minum air, sebaliknya lakukan perkara ini dengan segera bagi mengelak padah dan mudarat

Tahukah anda bagaimana menangani masalah cebisan tulang ikan yang tersangkut di saluran kerongkong? Apa yang perlu anda lakukan sekiranya terdapat cebisan tulang ikan yang telah tersangkut di saluran kerongkong dan anda tidak tahu bagaimana untuk mengeluarkannya.

Perkara pertama yang perlu anda lakukan, sila dan tolong jangan menelan apa-apa makanan atau air. Sebaiknya, sekiranya cebisan tulang ikan itu masih boleh dikeluarkan dengan jari anda, keluarkan ia dengan segera. Sekiranya masih tidak boleh mengeluarkannya, segeralah berjumpa dengan doktor anda.

Sekiranya tulang ikan tersebut tersangkut lebih dalam di saluran kerongkong, minta bantuan orang lain untuk melihatnya dengan menggunakan lampu suluh, dan jika ia masih boleh dicapai, ambil cebisan tulang ikan tersebut dengan menggunakan penyepit kecil.

Jika masih gagal berbuat demikian, sila jangan mencuba apa-apa cara lain yang akan lebih memudaratkan keadaan. Jika berasa sakit, sebaiknya segera berjumpa dengan doktor. Dan ingat, jangan menggunakan cuka, menelan kepalan roti atau nasi, atau menggunakan kulit jeruk. Ini adalah cara yang salah. Jika anda memaksa diri menelan tulang ikan tersebut, ia akan menggores saluran esofagus lalu boleh menyebabkan luka dan jangkitan.

Terdapat beberapa kes berkaitan kesalahan mengatasi masalah mengeluarkan tulang ikan yang telah memudaratkan mangsa dan kesilapan ini sebenarnya tidak boleh dipandang ringan dan perlu dianggap serius.

Kes pertama : Mangsa meninggal dunia.

Seorang wanita yang berasal dari Wuhan, China sedang menikmati hidangan ikan, apabila secara tiba-tiba secebis tulang ikan telah tersangkut di saluran kerongkongnya. Wanita ini telah menelan dua ketul nasi kepal sekaligus bagi memaksa tulang itu ditelan.

Dua hari kemudian, wanita ini mengalami kesakitan di dadanya, mendapat demam panas dan kejutan jantung. Setelah pemeriksaan gastroskopi dijalankan di hospital, doktor telah menemui sebatang tulang ikan sepanjang 2 sentimeter di saluran kerongkongnya. Oleh kerana wanita ini telah mengalami pendarahan yang berterusan, nyawanya telah gagal diselamatkan dan meninggal dunia.

Kes kedua : Menelan tulang ikan secara paksa.

Sebatang tulang ikan halus berukuran 2.2 sentimeter hampir meragut nyawa seorang nenek berusia 62 tahun ketika dia sedang menikmati hidangan ikan dan tulang ikan tersebut telah tersangkut di kerongkongnya.

Pada mulanya, nenek bernama Zhang ini ingin mengatasi masalah ini dengan cara menelan secara paksa tulang ikan tersebut. Akibatnya, tulang ikan tersebut telah tertusuk di bahagian kerongkongnya yang nyaris terkena pada lengkungan aorta vaskular terbesar dalam tubuh badan pada jarak 3 milimeter. Sekiranya terkena pada bahagian ini, ia pasti boleh mengancam nyawanya.

Seorang doktor pakar gastroenterologi di Hospital Xinqiao, China telah berjaya mengeluarkan tulang ikan ini dengan kemahiran teknik endoskopi lalu telah dapat menyelamatkan nyawa nenek ini.

Kes ketiga : Tulang ikan yang menembusi dinding usus.

Dua puluh tahun yang lalu, seorang doktor pernah bertemu dengan kes seorang wanita kaya yang datang ke hospital dengan tulang ikan yang telah tersangkut di kerongkongnya.

Doktor ini telah menyarankan supaya wanita ini menggunakan kaedah endoskopi untuk mengeluarkan tulang ikan tersebut. Tetapi wanita ini telah enggan mengikut saranannya untuk melakukan pemeriksaan dan terus pulang ke rumah.

Seminggu kemudian, keadaannya menjadi lebih parah, tulang ikan itu telah menembusi ruang aorta, dan wanita ini telah mengalami pendarahan yang banyak sehingga meninggal dunia. Sayang dengan wang banyak tetapi tidak mahu membelanjakannya untuk tujuan menyelamatkan nyawa.

Doktor ini memberitahu lagi kes seorang pesakit yang telah tersangkut tulang ikan di kerongkongnya dan telah pergi ke hospital. Namun, para doktor di situ telah mengarahkannya untuk pergi ke hospital lain yang boleh mengeluarkan tulang ikan tersebut, yang mana telah menembusi lengkungan aorta. Akan tetapi pesakit ini tidak mempercayainya.

Selepas itu ketika keadaan semakin parah, pesakit ini telah pergi ke hospital yang disarankan dan pada waktu itu pesakit ini telah muntah darah dan tidak dapat diselamatkan. Usianya baru dalam lingkungan 30-an.

Seorang doktor bernama Xu Siwei dari Hospital Universiti Zhejiang, China yang telah berpengalaman selama 30 tahun sebagai pakar bedah kardiotorak berkata beliau pernah menemui lima orang pesakit yang telah menderita dengan kecederaan esofagus dan aorta akibat tulang ikan yang pada mulanya telah tersangkut di bahagian kerongkong. Empat daripada lima pesakit ini telah meninggal dunia.

Jadi, jangan ambil mudah sekiranya tulang ikan telah tersangkut di bahagian kerongkong. Jika dibiarkan dan tidak dirawat dengan cara yang betul, ia boleh memudaratkan dan membahayakan nyawa.

Sumber: suaramedia.org

Hilang Bisa, Lenguh Sendi, Gangguan-gangguan Mahkluk Halus Dengan Mengamalkan Doa Ini

Hilang Bisa, Lenguh Sendi, Gangguan-gangguan Mahkluk Halus Dengan Mengamalkan Doa Ini

Cara ini digunakan untuk menghilangkan bisa dalam badan, lenguh sendi, sakit belakang, sakit kepala, susah tidur malam dan banyak lagi khasiatnya antaranya menghindarkan gangguan makhluk halus. Caranya mudah sahaja.

1- Beli 1 pack Ais, masukkan ke dalam baldi Dan di campurkan Air sedikit dalam baldi tersebut.
2- Perahkan Limau Nipis @ Limau purut dalam 4 ke 5 biji dalam baldi.

Sebelum mandi anda baca:

1- Al-Fatihah 3x.
2- Al-Ikhlas 3x.
3- Dan Selawat 3x.

Sebaiknya baca ayat suci ini angkat baldi di luar bilik air dahulu selesai baca mandi.

Sebaiknya mandi ini buat bilasan terakhir, mandi dulu dengan Air biasa baru mandi air limau ini. Mula mandi dari kepala, lebihkan siram di belakang tengkuk dan bahu.

Sekiranya anda ada gangguan, anda akan rasa seperti angin keluar dari belakang tengkuk anda. Badan, kepala akan menjadi ringan. Sekiranya anda sedawa atau muntah selepas mandi, dinasihatkan dapatkan rawatan Islam berhampiran.

Mandian ini hanya alternatif dalam merawat pesakit, buang angin dan bisa dalam badan. Disarankan mandi sebaiknya waktu selepas subuh dan selepas maghrib.

Izin Allah In Shaa Allah sembuh.

Semoga bermanfaat.

“Barangsiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, maka ia (orang yang menunjukkannya) akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya. [HR Muslim, 3509].

Jangan lupa untuk LIKE dan SHARE artikel ini

 

Sumber:semasapost.com

Baby kerap menendang perut ibu. Tak sangka,Ini mesej yang cuba disampaikan kepada si ibu

Baby kerap menendang perut ibu. Tak sangka,Ini mesej yang cuba disampaikan kepada si ibu

“Bukan main aktif lagi baby dalam perut ni. Dari tadi asyik menendang. Apa agaknya yang kamu cuba beritahu Mama?”

Merasa tendangan bayi dalam kandungan adalah antara perasaan yang begitu indah dan sukar digambarkan oleh seorang wanita yang bakal bergelar ibu.

Biasanya tendangan bayi dalam kandungan ini dapat mula dirasakan oleh ibu pada usia kehamilan 24 minggu. Namun sesetengah wanita mungkin dapat merasakannya lebih awal, terutamanya wanita yang pernah mengandung sebelum ini.

Pernahkah anda terfikir kenapa bayi menendang dan adakah mungkin memberi reaksi terhadap apa yang kita lakukan?

AKTIF MENENDANG DALAM PERUT, INI 9 PERKARA BAYI CUBA BERITAHU MAMA
1. “SAYA SIHAT”
Apabila usia kandungan mencapai usia 24 minggu, jururawat akan memberi tugasan kepada Mama untuk mengira gerakan bayi setiap hari. Ini kerana ia merupakan petanda aras yang penting dalam menentukan kesihatan bayi.

Penting untuk Mama mengetahui apakah corak tendangan bayi yang normal setiap hari. Umumnya bayi yang lebih sihat adalah bayi yang aktif bergerak. Namun jangan pula risau jika bayi anda kurang bergerak berbanding kandungan orang lain. Sifat bayi adalah unik dan mereka bergerak mengikut cara mereka yang tersendiri.

2. “MAMA PUN OK”
Selain kesihatan bayi, keaktifan bayi dalam kandungan juga boleh menjadi petanda kesihatan Mama. Sekiranya Mama terlalu penat atau stres, corak gerakan bayi dalam kandungan mungkin akan terganggu dan selalunya berkurang.

Begitu juga jika Mama tak sihat, tak berselera makan, atau kurang berehat.

3. “BISINGNYA…!”

Menurut HealthLine.com, bayi dalam kandungan sudah dapat mendengar sekitar usia 18-24 minggu. Bayi amat sensitif terhadap bunyi-bunyian tertentu yang mungkin kita sendiri tak perasan.

Selalunya, bunyi bising boleh mencetuskan reaksi pergerakan dan tendangan bayi dalam kandungan. Ada bayi yang sukakannya, atau ada juga yang berasa sedikit takut dengan bunyi tersebut.

4. “SAYA NAMPAK CAHAYA!”

Walaupun kelopak mata bayi masih tertutup, bayi dalam kandungan sebenarnya sudah dapat melihat cahaya yang tersaring dari luar perut ibu, seperti yang dinyatakan dalam BabyCenter.com.

Anda boleh cuba menghalakan lampu suluh ke arah perut anda sekitar minggu ke-22. Dalam beberapa ketika, anda mungkin akan merasakan sedikit tendangan atau gerakan halus sebagai reaksi terhadap cahaya itu!

5. “PEDASNYA MAKANAN YANG MAMA MAKAN”
Bila kita ‘makan untuk 2 orang’, apa yang Mama makan tentu sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada bayi dalam kandungan.

Menurut BabyGaga.com, makanan pedas terutamanya boleh membuat bayi anda memberi reaksi terhadap makanan tersebut. Dan reaksi ini lazimnya adalah dalam bentuk tendangan.

6. “SAYA SUKA DENGAR SUARA MAMA & PAPA”
Tendangan bayi yang paling membuat Mama dan Papa teruja pastinya apabila bayi memberi tindakbalas ketika anda bercakap atau berbual dengannya. Ia seolah-olah berbicara dengan Mama dan Papa, kan?

Tidak dinafikan lagi, bercakap dengan bayi dalam kandungan memang banyak manfaatnya. Suara inilah yang akan membuat bayi berasa selamat dan senang. Bahkan, ketika lahir nanti bayi sebenarnya sudahpun mengenali intonasi suara Mama!

7. “SAYA TENGAH BERSENAM MACAM MAMA”
Senaman ketika hamil amat digalakkan, namun ia perlu dilakukan dengan berhati-hati. Tahukah anda, apabila degupan jantung ibu meningkat setelah melakukan senaman, kemungkinan besar bayi juga akan memberi respon terhadap aktiviti ini.

Seolah-olah mengajak Mama bersenam bersama, bayi juga akan menendang, berpusing, menumbuk, dan bergerak-gerak di dalam perut. Setelah Mama cool downdan berehat, bayi juga akan berehat.

8. “MAKANAN BUAT SAYA AKTIF”

Perasan tak, selepas anda makan, terutamanya makanan yang manis atau sejuk, bayi juga akan mula aktif menendang.

Kadang-kadang masa mengandung memang teringin nak makan macam-macam, tapi kena beringat juga ya. Seeloknya pilihlah alternatif snek yang lebih sihat seperti buah-buahan dan kekacang.

9. “MAMA MESTI BERSEDIA UNTUK BERJAGA MALAM”

Kebanyakan bayi memang suka ‘berparti’ dalam perut Mama pada waktu malam. Waktu kegemaran mereka biasanya adalah jam 9 malam hingga 1 tengah malam.

Ada pendapat yang mengaitkannya dengan penurunan paras gula dalam tubuh Mama pada waktu tersebut. Namun, ada juga pendapat yang mengatakan bahawa ia adalah sebagai persediaan buat ibu untuk berjaga malam apabila bayi lahir. Tak adalah jadi ‘zombie’ sangat nanti!

RESPON IBU BUAT BAYI BAHAGIA
Tendangan bayi dalam kandungan menjadi sebahagian daripada episod kehamilan yang sangat mengujakan buat Mama. Ia seolah-olah menghubungkan 2 insan ini secara telepati, tanpa mendengar suara dan tanpa melihat wajah. Ia menguatkan kecintaan Mama terhadap bayi walaupun ia masih belum dilahirkan ke dunia.

Apabila bayi menendang, biasanya ibu akan merespon dengan bercakap dengannya dan mengusap-usap perutnya. Begitulah indahnya hubungan yang tidak bersempadan ini!

Sumber: suaramedia.org

Inilah Akibat Berkuku Panjang. Jangan Ambil Mudah!

Inilah Akibat Berkuku Panjang. Jangan Ambil Mudah!

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang, bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut. Potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata, pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Maklumat Tambahan

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri

Sekarang ni ramai yang pakai cincin, tapi ikut suka dia je. sunnah nabi jarang nak ikut.

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:

1] jari manis

2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan pakai cincin pada jari:

1] jari tengah

2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian: Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang sahaja kita dapat pahala.

Sumber: semasapost.com

Kejap-kejap kencing,ingatkan sebab banyak minum air,rupa-rupanya kena kanser ovari

Kejap-kejap kencing,ingatkan sebab banyak minum air,rupa-rupanya kena kanser ovari

Ramai yang bertanya pada saya, macam mana mula-mula saya tahu yang saya ada cyst. Apa tanda-tanda cyst, dan apa tindakan saya. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman saya untuk rakan-rakan yang bertanya, mana tahu dapat membantu awak, rakan-rakan, atau saudara mara yang senasib seperti saya sebelum terlambat.

– Saya kerap mengalami sakit perut di bahagian bawah. Tidak la setiap hari tetapi agak kerap juga. Kadang kala, perut terasa kejang dan rasa mencucuk. Sakit sangat. Kadang pula, rasa sakitnya seperti senggugut yang berpanjangan.

– Saya kerap membuang air 10-15 kali sehari walaupun saya tidak minum air. Stress ya amat kalau pergi holiday atau berjalan2. Kalau lepas minum air segelas, dalam masa 5 minit confirm akan pergi toilet then 5 minit kemudian akan ke toilet lagi. Bayangkanlah penderitaan ini. Ini kerana cyst semakin membesar dan kedudukan ovari (cyst) berada di sebelah pundi kencing je.

– Kadang-kadang sakit semasa hubungan kelamin. Sakit yang teramat sangat di tempat kedudukan cyst. Ini kerana faktor pengembangan dan pengecutan otot dikawasan rahim dan sistem peranakan sewaktu hubungan kelamin.

– Perut semakin membuncit dari hari ke sehari seperti wanita mengandung (macam 4 bulan). Ia tak sakit kerana dalam perut mengandungi air, doktor kata cyst tu yang keluarkan air tersebut.

– Selepas makan, perut mengeras dan terasa penuh.

– Kadang-kadang pening kepala tapi tak selalu.

– Semasa baring, bila tiba perut kejang, kadang-kadang ketulan cyst tu timbul pada perut. Saya boleh nampak kedudukan cyst tu dgn mata sendiri. Bila disentuh, tekan tempat ketulan cyst tu memang rasa keras, seram pulak tapi tak bagitahu dengan sesiapa sebab takut.

Itu tanda-tanda cyst yang saya alami, period saya regular, untuk orang lain saya tak pasti kerana hormon badan kita berbeza. Doktor cakap dengan saya, setiap wanita memang ada cyst, ia bergantung pada ‘dia’ aktif atau tidak je.

Apa tindakan saya? Sudah tentu takut dan risau lihat perut sendiri membuncit seperti wanita mengandung. Okay, saya tulis ikut turutan beserta kosnya sekali sebab ramai yang bertanya dan nak tahu harga (hospital swasta) ye. Jika hospital kerajaan pastinya murah tapi lambat (ikut pengalaman cerita orang).

1 – 14.2.2018
Saya pergi ke klinik sakit puan. Doktor Indian tu buat ultrasound tengok apa yang ada dalam perut. Doktor cakap tak nampak pun cyst tu. Dia cakap perut saya banyak air then terus dia cakap air dalam perut awak ni mungkin air kanser. Tergamam sebentar dengar kata-kata doktor tu (dapat gambar scan dalam perut, bayaran RM60).

2 – 14.2.2018
Tak puas hati dgn result klinik pertama, call kakak ipar (doktor) then bagitahu masalah saya, dia suruh saya pergi ke klinik dia. Jauh jugak la dengan rumah. Then buat ultrasound lagi, ok kali ni memang nampak biji ketulan tu (mass) kat ovari kiri. Ukuran 6cm. Blur kejap dan mata terkebil-kebil. Then kakak ipar buatkan surat ke Hospital Pantai untuk buat ujian CT Scan (dapat gambar dalam perut. Bayaran sebab kakak ipar).

3 – 15.2.2018
Pergi Hospital Pantai (private) buat CT Scan abdomen dan pelvic. Result dia sangat tepat 100% dan terus dapat result masa tu juga. (bayaran RM1110.45).

4 – 15.2.2018
Pergi semula klinik kakak ipar bawa result CT Scan, kakak ipar explain la dari result tu. Dia kata ukuran cyst saya 11.6cm x 11.2cm x 6.7cm. Pucat terus muka yang tak berapa nak cerah ni. Then kakak ipar cakap, “Hety, ini bukan main-main tau, Kak M*** akan buat surat ke Pakar KPJ Johor dan Hety kena bedah segera sebab ketulan (mass) tu besar. Ia merbahaya. Ia akan membesar dan terus membesar.” Ok seram (bayaran free sebab kakak ipar).

– 5. 20.2.2018
Pergi jumpa doktor Pakar Gynaecology di KPJ Johor Bahru, bawa surat yang kakak ipar tulis tu. Doktor Lim terus buat ultrasound kat perut dan dia sangat terkejut dengn kandungan air yang ada dalam perut. Doktor kata banyaknya air. Doktor Lim kata air dalam perut saya ni ‘cancer’ ok sekali lagi saya dengar perkataan ‘cancer’ tu. Doktor buat pap smear dan buat ujian darah CA 125. (bayaran RM1024.50).

– 6. 21.2.2018
Appoinment lagi dgn doktor Lim di KPJ Johor, ambik result darah CA 125 yang buat semalam. Ok nak bagitau, kalau darah ada cancer, jumlah dia 125ml dan result yang sy dapat jumlah dia 721ml, sangat tinggi okeh. Sekali lagi doktor cakap “adik, jumlah darah awak ni tinggi, ini cancer. Automatik air mata mengalir then buat ujian air dalam perut pula. Doktor cucuk hidup-hidup pada perut saya pakai jarum yang besar dan tebal, sangat sakit. Air dalam perut pun dikeluarkan sikit untuk dibawa ke makmal untuk ujian. Air dalam perut warna merah, sekali lagi doktor kata air warna merah tu air cancer (bayaran RM951.25)

– 7. 26.2.2018
Appoinment lagi, perbincangan dengan doktor. Doktor kata cyst saya ni merbahaya, kena buang kedua-dua ovari kanan kiri dan rahim. Doktor cakap lagi, kesan-kesan selepas buang rahim, saya tak boleh melahirkan anak lagi, saya akan manopous, tulang saya akan cepat reput, saya kena makan ubat hormon seumur hidup saya. Saya sign surat persetujuan bedah buang ovari dan rahim dalam keadaan lemah longlai. Saya akur dan redha demi keselamatan diri. Ya Allah.. berikanlah kekuatan pada diriku. Keluar dari bilik doktor, call family dan kawan terdekat, menangis dan terus menangis. Malamnya tidur di Hospital KPJ Johor (minum air yang rasanya payau masin untuk buang najis) doktor nak perut kita kosong tiada sebarang najis masa bedah esok pagi (tiada bayaran)

– 8. 27.2.2018-1.3.2018
Operation saya ni major operation, 27.2.2018, pukul 8 pagi doktor cucuk kat pergelangan tangan, then saya hirup asap apa entah nama dia, terus tak sedarkan diri. Sedar-sedar, dengar suara jururawat sambil tepuk-tepuk badan “adik, pembedahan dah siap ye”. Lepas sedar je terus rasa sakit ya amat. Malam pertama tu 4 kali juga jururawat cucuk tahan sakit. 1.3.2018 discharge. (bayaran RM17,864)

Ini adalah pengalaman saya sendiri. Proses jumpa doktor pada 14.2.2018 sehingga hari pembedahan 27.2.2018 adalah satu jangka masa yang sangat cepat. Saya bersyukur dan yakin, Allah telah mempermudahkan urusan saya. Pembedahan pun dah selamat dijalankan.

Sekarang ni saya dalam berpantang dan proses pemulihan seperti wanita yg lepas bersalin ceasor.. batuk dan bersin? Sakit.

Sesungguhnya saya memang tidak menjangka perkara ini akan berlaku pada diri saya. Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita, tidak kira umur dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simptom.

Saya harap, dengan perkongsian saya ini, dapat memberi kesedaran kepada kaum wanita untuk segera berjumpa doktor jika ada simptom seperti saya. Apa-apa hal, pergi jumpa doktor dahulu, jangan pandai-pandai makan supplement tanpa nasihat doktor. Bukan apa, dikhuatiri anda penghidap kanser. Tup-tup, kanser tahap 3-4, kan seram tu. Jika tiada kanser, syukurlah. Ke Hospital kerajaan atau hospital swasta terpulang anda, yang penting jangan takut berjumpa doktor.

Sumber : suaramedia.org

Inilah Tanda Sakit Pada Badan Yang Ramai Abaikan Sehingga Membawa Maut!

Inilah Tanda Sakit Pada Badan Yang Ramai Abaikan Sehingga Membawa Maut!

Tanda-tanda sakit di badan memberi beberapa maksud tertentu. Kebanyakan orang salah faham akan perkara ini. Bacalah keterangan di bawah supaya anda memahaminya. Info di bawah ini antara info yang terbaik.Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukkan. Apa apa pun, kalau ada masalah dengan tubuh badan cepat-cepat lah pergi ke klinik atau hospital walaupun sakit hanya datang sekejap saja kerana mungkin dengan datang sekejap adalah untuk memberi clue/hint yang kita ni sebenar nya sakit.

1. Sakit di bahagian bahu.

-Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

2. Kebas tangan :

-Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

3. Kebas tangan kiri dan lengan :

-Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.

Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

4. Kebas kaki :

-Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

5. Sakit tapak kaki :

-Menandakan buah pinggang lemah.

Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

6. Sakit tumit kaki :

-Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

7. Rasa panas di tapak kaki :

– Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

8. Gatal di celah-celah jari kaki :

– Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

TANDA-TANDA DALAMAN KEPALA

Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

1. Pening / sakit di bahagian depan kepala :

-Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

2. Pening /sakit di bahagian belakang kepala

-Bahagian atas : Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.

-Bahagian bawah (tengkuk). :Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

3. Sakit kepala dan rasa gas keluar dari telinga :

-Menandakan penyakit migrain.

4. Bisul terjadi di kepala:

-Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

5. Rasa pening yang memusing

– Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

6. Mulut / kerongkong / lidah loya / muntah.

-Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

7. Muntah darah

-Darah merah :

Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan

– Darah hitam:

Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

8. Lidah rasa tegang dan pendek :

-Tanda sakit jantung.

9. Keluar air liur yang pekat :

-Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

BUANG AIR KECIL

1. Kerap kencing :

-Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran

2. Air kencing berkapur :

-Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

3. Air kencing berminyak :

– Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.

4. Air kencing pekat berwarna coklat :

– Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

5. Air kencing berdarah :

-Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

BUANG AIR BESAR

1. Cirit -birit / kerap buang air besar :

-Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar

. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.

2. Sembelit:

-Membersihkan toksin dari usus kecil.

3. Najis berdarah

– Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.

– Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

4. Najis berwarna hitam :

– Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

SAKIT PADA TUBUH BADAN

Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.

1. Sakit menyucuk :

– Proses menyeimbangkan urat saraf.

2. Sakit sengal:

– Menandakan luka di dalam badan.

3. Sakit menyentap:

– Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.

4. Sakit menegang :

– Proses melancarkan pengaliran darah.

5. Badan terasa berat/ malas/ lenguh:

-Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

6. Badan terasa panas:

-Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

7. Badan terasa ringan :

– Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

TANDA PADA EMOSI:

Perubahan emosi secara tiba-tiba biasanya memang kelihatan pelik dan kadang kala menganggu tumpuan kita menjalani kehidupan seharian terutama sekali ketika bekerja atau memandu.

1. Rasa takut mengejut.

– Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

2. Cepat naik darah / marah :

– Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

3. Rasa bimbang dan takut :

-Sistem paru-paru yang lemah.

4. Rasa seronok atau bimbang tanpa sebab :

– Sistem jantung yang lemah.

– Sistem saraf otak yang lemah.

– Masalah pengaliran darah.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ
Sumber: petuaibu

Sumber: semasapost.com