“Patutlah. Patutlah anak perempuannya tidak pandai pakai tudung. Rupanya-rupanya..

“Patutlah. Patutlah anak perempuannya tidak pandai pakai tudung. Rupanya dijaga oleh ayah sejak sekian lama…” Kisah seorang ayah tunggal yang terpaksa menjaga anak-anaknya tanpa sentuhan seorang isteri…

Tahun lepas, ada seorang murid tahun satu yang sangat pendiam. Perempuan. Aku perasan tudung dia selalu tutup dahi. Macam tak pandai pakai tudung. Baju pun selalu comot.

Tahun ini, dia masih tidak pandai pakai tudung. Masih begitu, bajunya juga masih comot-comot. Banyak kali aku bertanya tentang keluarga, tapi dia mendiamkan diri sahaja.

Tahun ini dia tidak keseorangan. Dia berteman. Ada adik lelaki di tahun satu. Adik dia ini sangat aktif. Hyperaktif aku rasa. Memang langsung tak boleh duduk diam dalam kelas, dewan atau perhimpunan.

Pakaian adik dia pun sama juga. Tidak terurus dan selalu comot.

Dua hari lepas, adik dia dengan sengaja pecahkan bangku kantin. Bangku buah-buahan yang aku beli dengan duit kiriman sahabat-sahabat aku yang baik hati.

Maka unit disiplin, guru kelas dan pentadbir berbincang. Perlu panggil ibu bapanya untuk bincang kelakuan anaknya yang hyperaktif ini. Mencari jalan terbaik bagi murid ini agak tidak ternafi haknya untuk belajar dengan sempurna.

***

Hari ini, selepas habis kelas pertama ada pengawas datang menjemputku ke pejabat. Katanya pentadbir panggil. Aku dah agak, pasti si ayah murid itu telah datang.

Dengan tenang aku terus ke pejabat. Diluar pintu pejabat, ada sepasang kasut lusuh. Nampak comot dengan selut dan kotoran.

‘ Ini kasut orang kerja buruh,’ getus hati aku.

Sebaik masuk, kelihatan lelaki lewat 40an duduk bersama barisan pentadbir. Mukanya kelihatan penat, malah peluh pun tidak sempat kering dari baju.

Kulitnya gelap. Nampak jelas kerjanya pasti dibawah terik mentari. Tangannya kasar dan kotor tanda kerja berat.

Aku bersalaman dan menegur dia dengan mesra. Duduk betul-betul disebelah dia dan sesekali aku bergurau mencuit paha dan memegang bahunya. Tidak sesekali aku merasa geli atau membuat muka tidak selesa walau bau badannya tidak sewangi orang kerja pejabat.

Aku tidak mahu dia resah dan rasa bersalah. Aku nak dia tahu, kami bukan hendak menyalahkannya. Sikap budak, memang begitu. Namun kami ada minta dia bawa anaknya ke Hospital Selayang unit Mekar untuk pemeriksaan.

Pada pengamatan mata kasar aku dan guru-guru lain, anak dia ini kategori istimewa. ADHD mungkin. Sangat aktif hingga sukar dikawal.

Aku susun ayat sebaik mungkin, memberitahu dia dengan lembut. Dia terima dengan tenang, dan dia pun tahu anak dia memang tidak terkawal. Dia berjanji akan bawa anak lelakinya itu ke hospital secepat mungkin.

Bila disahkan, anak dia boleh masuk kelas pemulihan. Kelas yang layak dan sepatutnya anak itu duduk dan belajar. Lagi pun, murid pendidikan khas ini ada elaun.

Sebelum dia beredar, kami bagitahu kerosakan yang dibuat anaknya perlu diganti. Dengan serba salah dia cakap,

“Cikgu. Boleh. Tapi tunggu saya dapat gaji ya.”

Jantung aku seakan berhenti mendengar jawapan pendek itu. Gugur seketika. Nilai bangku itu yang tidaklah besar di zaman ini. Tapi masih ada yang perlu tunggu gaji. 😭

Terus aku pegang bahu dan mengajaknya pergi. Aku bukakan pintu pejabat, aku tunggu dia sarung kasut buruk itu.

Aku iringi setiap langkah dia ke motor buruknya sambil bertanya tentang kehidupannya.

“Abang kerja kat mana?”

“Saya kerja kat Kuang. Kerja ukur jalan. Ni dari Kuang dapat telefon dari sekolah terus saya datang.”

Allah. Kuang ke Gombak bukan dekat. Dengan motor tengah panas terik pula tu. Terus tinggal kerja bila tahu anak buat angkara.

“Rumah abang kat mana? Isteri kerja apa? Anak berapa orang?” soalku bertalu-talu.

“Rumah saya di Batu 5. Anak saya empat. Yang paling kecil, kembar dua orang duduk dengan isteri saya. Yang sulung tahun dua dan tahun satu ini tinggal dengan saya. Dah tiga tahun kami berpisah,” balasnya tenang.

Aku hanya mengangguk-anggukkan kepala sahaja. Aku minta dia hubungi aku terus kalau ada apa-apa. Nombor telefon aku tinggalkan, dan dia berlalu pergi.

Berlalu pergi dibawah teriknya sinar mentari untuk mencari sesuap rezeki.

****

Patutlah. Patutlah anak perempuannya tidak pandai pakai tudung. Rupanya dijaga oleh ayah sejak sekian lama.

Ayah yang kerja buruh mana pandai hendak pakaikan anak perempuan tudung. Asal tersarung, asal tertutup rambut baginya dah cukup elok.

Pakaian patutlah selalu nampak comot. Tidak terjaga seperti orang lain yang punya keluarga. Rupanya tinggal bersama ayah.

Kelu. Aku kelu sebenarnya.

Terharu. Aku sangat terharu melihat pengorbanan seorang bapa. Jika aku ditempat dia, aku pun tidak tahu apa aku mampu menjaga anak aku sebaik dia.

Makan minum, sakit demam, duit belanja, basuh pakaian dan segala urusan rumah tangga seorang diri. Menguruskan anak bukan mudah. Tambah-tambah bagi kaum lelaki.

Sebaik dia jawab hendak ganti kerusi itu bila dapat gaji, terus aku niatkan dalam hati,

‘Bangku yang perlu diganti itu aku yang akan ganti. Bahkan apa keperluan anak-anaknya yang mampu aku bantu, aku cuba bantu.’

Esok aku akan settlekan hal bangku diam-diam. Esok juga aku nak jumpa ustazah guru kelas anak sulungnya, minta ustazah tolong ajar murid ini pakai tudung dengan betul.

Semoga anak-anak ini rajin belajar seterusnya menjadi insan yang berguna dan berjasa.

Kerana bangku pecah semuanya terdedah. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah.

#MFS

– Kasih seorang bapa.

sumber:kakisentap.com

SEDIH! Kisah Gadis 15 Tahun Gantung Diri Ini Dapat 29,000 Perkongsian Dalam Masa Sehari!JOM SHARE!!!

SEDIH! Kisah Gadis 15 Tahun Gantung Diri Ini Dapat 29,000 Perkongsian Dalam Masa Sehari!

Satu kisah yang diceritakan oleh seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Khairul Hakimin Muhammad menjadi viral di media sosial dengan perkongsian sebanyak 29,000 dalam masa sehari sahaja.

Secara ringkasnya, perkongsian itu menceritakan bagaimana dia berjumpa dengan seorang mak cik yang menceritakan kisah anak perempuannya, 15 tahun, menggantung diri hanya kerana satu kata-kata dari bapanya yang mengguris jiwa.

Ikuti kisah dari Khairul Hakimin Muhammad. Semoga dijadikan iktibar.

Sudah makan bulan saya mengelak untuk berjumpa Puan yang seorang ini. Demi Tuhan, saya tak selesa dihubungi berkali-kali, tetapi beliau tetap mahu berjumpa. Katanya dapat minum 10-20 minit pun jadilah. Entahlah apa yang jadi pada saya, akhirnya saya bersetuju.

Kami bersembang di kedai makan sekitar studio saya. Duduk berdepan, beliau hanya banyak tunduk dan dapat lihat betapa susahnya beliau mahu memulakan perkataan yang datang dari mulutnya. Saya juga tidak selesa.

“Akak nak sangat kamu cerita kat semua orang, apa yang akak lalui ini perlu jadi pengajaran,”

Gulp. Saya semakin laju menelan air liur sendiri. Saya sendiri pun tak tahu bagaimana mahu mulakan perbualan ini, lalu saya pun biarkan beliau bercerita.

Rupanya beliau ini seorang yang terpelajar dan dihormati di kawasan kejiranannya satu masa lalu. Anak-anaknya berjaya dan beliau suami isteri juga amat dikagumi dengan kehidupan mereka yang agak selesa dipandangan mata jiran-jiran.

Kehidupan beliau berubah 360 darjah beberapa tahun lalu apabila salah seorang anak perempuannya dijumpai di dalam bilik dengan tubuh yang tergantung bertali yang diikat di leher menggunakan telekung. Anak yang beliau sayang-sayang ini menamatkan kehidupannya semasa baru berumur 15 tahun waktu itu.

Suami beliau seorang tenaga pengajar, yang mana keputusan peperiksaan anak-anak pastinya menjadi nombor satu dalam kehidupan. Mana-mana anak-anak yang tidak ‘laju’ dalam pembelajaran, akan dihantar tuisyen, kelas-kelas khas untuk terus belajar.

Sampai satu tahap, anak-anak mereka ini sudah boleh membaca dengan lancar seusia empat tahun. Jurang permainan dan pembelajaran amat besar. Hingga ke tahap, anak-anak tak reti bergaul dengan rakan seumur. Yang pandai hanya dengan buku dan alat tulis.

Hinggalah pada tahun sekian-sekian, anak perempuannya ini tidak pernah tidak dapat nombor satu, mendapat nombor dua dalam ujian percubaan walaupun keputusan yang diperolehi semuanya A.

Beliau tidak fikir panjang, terus sahaja pulang ke rumah, tunaikan solat zohor dan menggantung diri. Saat beliau menggantung dirinya ini, suasana di dalam rumah kelab kabut, masing-masing mendengar bunyi dari dalam bilik, pintu bilik tidak dapat dibuka dan akhirnya dipecahkan. Waktu dapat memasuki ruang yang sudah penuh dengan kesedihan itu, jasad itu baru sahaja menghembuskan nafas yang terakhir.

Saya tidak puas hati, terus saya tanya “kenapa perlu gantung diri? Dia solat, dia sudah ambil wudhuk untuk solat, dia sudah solat! Kenapa gantung diri??”

Ibunya terus menangis puas-puas. Orang lain melihat Puan ini beriya-iya mengelap air mata dan tersangkut-sangkut mahu sambung perbualan.
Kisahnya, pada malam sebelum beliau ke sekolah. Dia bertanya kepada bapanya. Jika pada satu hari, takdir Tuhan kata dia tak pandai dan dah tak dapat nombor satu, apa yang ayah akan buat padanya?

Ayahnya jawab, “kau bukan anak aku lagi,”

Saya terus terdiam.

Waktu ini, walau Puan belum lagi bercerita kisah seluruhnya, saya pula sudah menanggung air mata yang penuh. Hanya tunggu mahu jatuh sahaja.
Dari kecil lagi, ayahnya tidak pernah sesekali bermanja-manja dengan anak. Tidak pandai, tidak mahu belajar dan tidak mahu memaksa diri bergaul dengan anak-anak. Yang penting anak-anak berjaya dan anak tahu bagaimana mahu hidup.

Jika ke kenduri, balik kampung dan sebagainya, anak-anak lebih suka bermanja dengan bapa-bapa saudara. Lebih suka bercerita dan bergaul kerana mereka jauh lebih mengerti. Anak yang seorang ini kaki meleset. Percubaan beliau hingga berumur 15 tahun untuk bermanja dengan ayahnya tak pernah berhenti.

Pernah dia menyiapkan kek hari jadi buat ayahnya, akhirnya ayahnya kata “aku tak pernah minta, beli lagi bagus jangan buang tenaga,pergi belajar!”
Pernah dia menyiapkan sarapan kesukaan ayahnya, ayahnya kata “kenapa kau nak jadi bibik macam Indon-indon ka?”
Dan macam-macam contoh lagi yang diceritakan oleh Puan ini.

Saya mohon untuk bangun dan ke tandas sekejap. Tak tahan menangis saat Puan tersebut beri saya gambar anak perempuannya itu. Ya Tuhan, terus saya sambung menangis dan membasuh muka di sana.

Saat anaknya mahu diuruskan pengebumiannya, ada sedikit pergeseran dengan jiran-jiran. Ada jiran yang mengatakan anak ini bukan lagi muslim. Bukan lagi orang kita. Kuburnya perlu diletakkan di luar tanah perkuburan. Ada juga yang menyokong dan memberi kata dua. Maka waktu itulah si ayahnya ini melutut dan merayu-rayu supaya kisah mereka ini tidak menjadikan darjatnya jatuh tersungkur.

Selepas sahaja urusan pengkebumian itu selesai (tidak diceritakan bagaimana selesainya itu), ayahnya hilang dan pulang kembali selepas hampir dua bulan.

Kepulangan suaminya ini disambut dengan kerinduan yang paling dalam. Anak-anak yang lain juga berkumpul dan melihat ayahnya ini sudah bukan lagi ayahnya yang dulu. Rupanya dalam tempoh dia hilang, dia hanya tinggal di masjid-masjid dan hidup ala gelandangan.

Katanya lagi, hampir berpuluh kali dia bermimpikan anaknya merayu-rayu diselamatkan dari tali cemeti yang sentiasa datang seperti ular dan mengikat leher dan kemudian menggantungnya dari dari sepohon pokok yang sangat tinggi dan dia tak pernah berjaya menyelamatkan anaknya itu. Perkara itu berlaku berkali-kali dan ia adalah mimpi yang serupa. Hingga pernah, dia sendiri takut untuk tidur.

Kini, dia sedar dia tidak boleh menolong anaknya itu. Tetapi dia boleh tolong dirinya sendiri. Dia sudah pandai berpeluk-peluk dengan anak-anaknya yang lain. Bergurau dengan cucu dan sering mengambil peluang keemasan untuk bergaul dengan anak-anak.

Puan ini berpesan kepada saya, dalam hidup ini kita jangan berlebih-lebih. Boleh tegas, tetapi tegasnya ada limit. Apa sahaja yang kita lakukan walaupun berprinsip, jangan berlebih.

Saya menggangguk.

Sebelum kami berdua berpisah, beliau mengatakan yang beliau ini datang dari jauh semata-mata mahu berjumpa dengan saya dan mahu saya pastikan saya akan menulis kisah mereka ini di FB saya. Supaya ini boleh dijadikan pengajaran kepada semua orang.

Setiap apa yang kita sayang, hargailah baik-baik. Kerana saat ujian itu datang, belum tentu lagi kita boleh hadapi atau tidak.
Kawan-kawan yang baik. Jujurnya saya tidak selesa dengan perjumpaan sebegini. Saya takut dan saya risau ianya tidak berapa baik untuk untuk saya.

Mendengar kisah Puan ini buat saya sendiri tidak boleh tidur. Sungguh. Betapa wajah anak perempuannya itu menjadi igauan buat saya. Bertudung litup, wajahnya suci Ya Tuhan. Tetapi menamatkan kehidupannya dengan cara yang sebegitu.

Sungguh, dunia hari ini senang sahaja mencipta awal, kemudian diri sendiri mencipta juga pengakhiran. Semuanya boleh dengan kependekan akal yang kita ada. Jujurnya juga, memang beliau menagih kasih sayang keluarga, ayah dan ibu dan itu beliau tidak pernah kecapi hingga beliau putus nyawa.

Tinggallah kita yang masih hidup ini dapat mendengar kisah mereka ini untuk dijadikan pengajaran. Semoga ia baik-baik sahaja buat kalian.

Buat Puan, suami Puan serta anak-anak yang lain. Hiduplah kalian dengan kisah tragis ini untuk berzaman-zaman. Untuk elak, tidak boleh. Untuk dilupakan juga mustahil. Tetapi jika kalian berubah dan menuju Tuhan dengan perubahan yang baik-baik, insya-Allah pengakhiran di hadapan Tuhan nanti juga baik-baik.

Kadang-kadang Tuhan datangkan peringatan yang menakutkan seperti ini. Ya Tuhan, nauzubillah. Jauhkanlah.

Sumber : islamsyurgaku92.blogspot.my

Kenapa Yahudi Membenci Islam?JOM SHARE

Kenapa Yahudi Membenci Islam?

HITLER adalah sejarah panjang bagaimana
bangsa Yahudi diperlakukan di dunia ini—jika sejarah versi itu bisa dipercayai, tentu saja.
Karena efek pembantaian yang dilakukan oleh
Hitler terhadap Yahudi nyatanya adalah tanah
Palestina, sesuatu yang sama sekali jauh dari Jerman.
Apakah Hitler kejam? Apakah Hitler seperti
yang diberitakan oleh Amerika? Dan kenapa
Hitler membinasakan Yahudi?

Barat dan Amerika telah membuat citra Hitler
di mata dunia sebagai sosok yang bengis. Di
film manapun di Amerika tentang Yahudi,
maka Hitler selalu membantai Yahudi sampai
ke akar akarnya, film-film dibuat agar seluruh
dunia tumbuh rasa sayang kepada Yahudi dan
membenci Hitler. Jika Anda “The Boy in the
Striped Pajamas” maka Anda akan merasa iba
kepada Yahudi.


Hitler dulu pernah berkata, “Bisa saja saya
memusnahkan semua Yahudi di dunia, tapi
saya sisakan sedikit saja yang hidup. Agar
Anda tahu alasan saya membunuh mereka”.
Sekarang kita bisa kita lihat apa yang sudah
diperbuat Yahudi pada dunia, terutama pada
negeri penuh sengketa, Palestina. Mereka
membunuh masyarakat Palestina sebagaimana
mudahnya kita membunuh nyamuk.

Sejak kecil, anak-anak Yahudi didoktrin untuk
membenci orang Islam. Ayat-ayat Talmud
konon menghalalkan mereka membunuh orang-
orang selain berdarah Yahudi. Mereka bangga
dengan darah Yahudinya, mereka menganggap
rendah orang yang bukan Yahudi. Semua orang
non-Yahudi dari segala ras dan agama
menurut Talmud adalah “sampah”, begitu
menurut kitab Talmud. Menurut pandangan
mereka, secara mendasar kaum Yahudi itu
lebih unggul atas ras mana pun, dan mengenai
hal itu ditegaskan berulangkali dalam bentuk
yang sangat ekstrem oleh Shneur Zalman dari
Lyadi.

Pendiri Lubavitcher-Hasidisme itu
mengajarkan, bahwa ada perbedaan hakiki
antara jiwa orang Yahudi dengan jiwa kaum
‘goyyim’ (Kaum selain Yahudi). Bahwasanya
hanyalah jiwa orang Yahudi yang di dalamnya
terdapat dan memancarkan cahaya kehidupan
ilahiyah. Sedangkan pada jiwa kaum ‘goyyim’,
Shneur melanjutnya menyatakan, “Sama sekali
berbeda, karena terciptanya memang lebih
inferior. Jiwa mereka sepenuhnya jahat, tanpa
mungkin diselamatkan dengan cara apa pun.”
Jadi karena tidak bisa diselamatkan, semua
kaum selain Yahudi halal darahnya untuk
dibunuh. Diyakini, ajaran-ajaran kitab inilah
yang menyebabkan bangsa Yahudi tidak
mempunyai hati nurani.

Kitab-kitab ini diajarkan dari sekolah dasar,
sehingga sejak kecil anak-anak Yahudi yang
masih polos membenci Islam, sehingga lama
kelamaan kebencian itu mendarah daging dan
membuat anak itu menjadi penghancur Islam.
Jadi bukanlah suatu pemandangan yang aneh
jika ada anak Yahudi yang tertangkap kamera
berani menendang ibu muslimah Palestina.
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan
senang kepadamu hingga kamu mengikuti
agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya
petunjuk Allah itulah petunjuk (yang
sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu
mengikuti kemauan mereka setelah
pengetahuan datang kepadamu, maka Allah
tidak lagi menjadi pelindung dan penolong
bagimu,” QS. al-Baqarah (2) : 120). [alfarish].

sumber:Page Islamiyah

Inilah Sebabnya Mengapa Wanita Yang Hamil Diluar Nikah Lebih Mudah Melahirkan Anak. JOM SHARE!!!

Inilah Sebabnya Mengapa Wanita Yang Hamil Diluar Nikah Lebih Mudah Melahirkan Anak. Kongsikan!!!

Banyak berita dari media mengatakan bahawa ada wanita-wanita yang melahirkan dengan begitu mudahnya tanpa bantuan bidan atau siapa pun. Sayangnya, para wanita tersebut adalah wanita-wanita yang belum menikah. Artinya mereka adalah wanita yang hamil di luar nikah. Mereka boleh melahirkan dimana saja, misalnya di jalan, di toilet dan di tempat-tempat lainnya yang kurang peralatan dan bantuan doktor.

Bahkan dalam fasa kehamilan pun mereka melaluinya dengan begitu mudah. Besarnya kandungan tidak terlalu terlihat sehingga boleh disembunyikan. Mereka pun masih boleh mengikuti kegiatan sehari-hari seperti biasa misalnya pergi sekolah, kerja lapangan, atau pulang pergi untuk bekerja.

Sedangkan di sisi lain, wanita-wanita yang mengandung secara halal melalui jalan pernikahan kebanyakan mengalami kesulitan dan kepayahan saat mengandung dan melahirkan anaknya. Kadang-kadang mereka mengalami kesulitan sejak awal kandungan.

Banyak dari calon ibu ini yang untuk makan saja mengalami kesulitan karena rasa mual yang mendesak. Begitu memasuki usia kandungan yang lebih tua, maka ia akan berada dalam kondisi payah dimana untuk bergerak saja susah.

Maka timbullah pertanyaan, mengapa wanita yang hamil di luar nikah lebih mudah mengandung dan melahirkan dibandingkan mereka yang hamil melalui jalan pernikahan?

Sebenarnya segala kemudahan yang dialami wanita yang hamil di luar nikah adalah dicabutnya pahala dari mereka. Mereka tidak mengalami kepayahan sebagaimana wanita-wanita lain yang hamil melalui jalur yang sah. Nikmat bersusah payah dalam mengandung dan nikmat sakitnya dalam melahirkan telah dicabut darinya dan diganti dengan perasaan takut dan rasa bersalah yang menghantui.

Maka dengan mudahnya mereka melahirkan walau tanpa bantuan orang lain. Dengan tidak adanya orang lain ini, membuka jalan dua pilihan bagi mereka yakni apakah mereka hendak bertaubat dan mengurus anaknya dengan baik ataukah mereka hendak menambah dosa dengan melakukan perbuatan keji membunuh darah daging sendiri.

Banyak yang terjerumus memilih jalan kedua. Dengan tanpa rasa salah mereka mengakhiri hidup bayi yang tidak berdosa itu, entah dikubur atau dihanyutkan ke sungai. Kemudian mereka berpura-pura tidak terjadi apa-apa dan bersikap biasa-biasa saja di masyarakat.

Namun demikian, perasaan bersalah itu akan semakin besar dan merenggut ketenangan hidup darinya. Makan tak kenyang, tidur tak lena dan tak ada lagi senyum bahagia yang akan menghiasi hari-harinya.

Sedangkan nun jauh di sana, laki-laki yang harusnya bertanggungjawab dengan semua itu mungkin sedang bersenang-senang dengan wanita lain tanpa memperdulikan semua yang terjadi.

Maka rugilah wanita-wanita yang menyerahkan kehormatannya sebelum halal pada laki-laki tidak bertanggung-jawab atas nama cinta. Bagi yang sudah terlanjur, lebih baik segera bertaubat dan memperbaiki diri. Sedangkan bagi yang belum terjerumus lebih baik cepat-cepat berusaha untuk menjadikan hubungan yang dijalani kearah halal.

Wallahu a’lam.

sumber:jagungmanis.com

Operation Fish – Operasi Pemindahan Harta Terbesar Dunia Semasa Perang Dunia Kedua

Operation Fish – Operasi Pemindahan Harta Terbesar Dunia Semasa Perang Dunia Kedua

Pada tahun 1939, telah timbul tanda-tanda akan berlakunya perang di Eropah. Menjelang 1940, keadaan menjadi semakin runcing apabila Belanda dan Belgium telah jatuh ke tangan Jerman.

Dengan serangan ke atas England dijangka berlaku pada pertengahan bulan Jun 1940, Winston Churchill selaku Perdana Menteri pada ketika itu telah melancarkan satu operasi besar-besaran untuk memindahkan rizab simpanan dan sekuriti British ke Montreal, Kanada. Operasi ini dikenali sebagai “Operation Fish”.

Operasi ini dikatakan telah berjalan bermula dari musim panas 1939 sehingga awal 1940. Sepanjang tempoh Operation Fish ini, dikatakan 1500 tan emas dan sekuriti dengan jumlah keseluruhan $300 bilion (dalam nilai kini) berjaya dipindahkan ke Montreal.

Objektif Operation Fish

Dengan kekuatan yang dimiliki oleh pihak Nazi, Winston Churchill bimbang England akan jatuh ke tangan Jerman. Objektif utama Operation Fish adalah sekiranya England ditawan oleh Nazi, maka Winston Churchill ingin memimpin negara-negara Commonwealth daripada Ottawa.

Oleh itu, Winston Churchill ingin memindahkan sebanyak mungkin sekuriti dan rizab emas ke Montreal agar ianya boleh digunakan kelak membeli kapal terbang, kereta kebal, peluru dan keperluan senjata daripada Kanada dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, ianya bukanlah satu perkara yang mudah kerana terdapat risiko kapal-kapal pengangkutan ini akan ditenggelamkan oleh pihak Nazi.

Operasi yang hampir sama pernah dilakukan pada era Perang Dunia Pertama namun malangnya ianya gagal. Pada ketika itu, 43 tan emas telah cuba dipindahkan daripada Liverpool ke Halifax menggunakan kapal SS Laurentic. Misi tersebut gagal apabila kapal tersebut berjaya ditenggelamkan oleh kapal selam Jerman di sekitar perairan Ireland.

Strategi Operation Fish

Memindahkan jongkong emas dan sekuriti sebanyak itu bukanlah satu perkara yang mudah. Mengambil kira jarak yang jauh antara England dan Kanada serta laluan di lautan terbuka, konvoi mereka mempunyai risiko besae diserang oleh pihak musuh.

Strategi yang digunakan pada ketika itu adalah menggunakan kapal yang banyak dimana hanya segelintir sahaja daripada kapal ini dimuatkan dengan jongkong emas dan sekuriti manakala selebihnya bertindak untuk mengelirukan pihak musuh.

Konvoi ini juga akan diiringi oleh beberapa kapal perang British antaranya HMS Revenge, HMS Resolution, HMS Enterprise, HMS Emerald dan HMS Bonaventure. Selain itu, 3 buah bot pelancongan yang telah diubahsuai turut terlibat dalam operasi ini. Bot pelancong yang lebih laju ini bertindak untuk memintas kapal-kapal pihak musuh.

Keadaan ombak besar dan laut bergelora hampir menggagalkan misi ini apabila bot-bot terpaksa bergerak lebih perlahan. Hal ini memudahkan mereka dikejar dan diserang oleh pihak musuh. Setibanya di pelabuhan Montreal, kesemua jongkong emas dan sekuriti tersebut telah dimuatkan ke dalam kereta api dan bertolak ke Montreal. Perjalanan ke Montreal ini juga telah diiringi oleh 300 orang pengawal keselamatan sebagai langkah berjaga-jaga.

Setibanya di Montreal, kesemua sekuriti telah dipindahkan ke tempat yang selamat sementara jongkong emas telah meneruskan perjalanan ke Ottawa. Di Montreal, kesemua sekuriti tersebut yang dianggarkan bernilai $230 bilion pada masa kini telah ditempat dalam peti simpanan bawah tanah 3 tingkat di bangunan syarikat Sun Life Assurance. Bangunan ini dikawal ketat oleh pegawai Royal Canadian Mounted Police setiap masa.

Di Ottawa pula, 1500 tan jongkong emas telah ditempatkan di peti besi di bawah bangunan Bank of Canada. Beberapa ratus pekerja bank yang sudah bersara diambil bekerja untuk mengira dan menyusun kesemua simpanan jongkong emas dan sekuriti ini. Setelah Operation Fish tamat, Bank of Canada pada masa itu merupakan antara lokasi penyimpanan jongkong emas terbanyak di dunia.

Adakah misi Operation Fish berjaya?

Bagi Winston Churchill, Operation Fish merupakan satu operasi yang sangat besar dan berisiko tinggi. Mengikut rekod, 134 bot telah berjaya dimusnahkan oleh pihak musuh sepanjang operasi ini. Menariknya, tiada satupun bot atau kapal yang mengandungi jongkong emas dan bot ini berjaya ditenggelamkan oleh pihak Nazi. Dalam erti kata mudahnya, Operation Fish dianggap berjaya kerana simpanan emas dan sekuriti yang berjaya dipindahkan itu boleh digunakan untuk membina kembali kekuatan ketenteraan pihak England.

Operation Fish merupakan satu operasi sulit yang tidak diketahui banyak pihak. Malah, ada pihak yang mendakwa nilai keseluruhan rizab emas dan sekuriti yang dipindahkan ini jauh lebih tinggi daripada jumlah yang dilaporkan di media massa.

sumber:iluminasi.com

INILAH PERASAAN ORANG YANG SUDAH MATI..JOM SHARE!!!

PERASAAN ORANG YANG SUDAH MATI

“Orang yang mati awalnya tidak menyadari bahwa dirinya mati. Dia merasa dirinya sedang bermimpi mati. Dia melihat dirinya ditangisi, dimandikan, dikafani, disholati hingga diturunkan ke dalam kubur. Dia merasa dirinya sedang bermimpi saat dirinya ditimbun tanah. Dia berteriak-teriak tapi tidak ada yang mendengar teriakannya.

Beberapa waktu kemudian…

Saat semua sudah pulang meninggalkannya sendirian di bawah tanah. Allah kembalikan ruhnya. Dia membuka mata, dan terbangun dari “mimpi” buruknya. Dia senang dan bersyukur, bahwa ternyata apa yang dia alami hanyalah sebuah mimpi buruk, dan kini dia sudah bangun dari tidurnya.

Kemudian dia meraba badannya yang hanya diselimuti kain sambil bertanya kaget “Kemana bajuku? Kemana seluarku?” Lalu dia meraba sekelilingnya yang berupa tanah “Dimanakah aku?” “Tempat apa ini? Kenapa bau tanah dan lumpur?” Kemudian dia mulai menyadari bahwa dia ada di bawah tanah, dan sebenarnya apa yang dialaminya bukanlah mimpi! Ya, dia sadar bahwa dirinya benar-benar telah mati.

Berteriak lah dia sekuat-kuatnya, memanggil orang-orang terdekat yang dianggap dapat menyelamatkannya:
“Ibuuuuu….!!!!”
“Ayaaaaaah…!!!!”
“Datuuuk!!!”
“Neneeeek!!”
“Kakaaaaak!!!”
“Abaaang”
“Sahabaaaaat!!!”

Tidak ada seorang pun yang menjawab nya. Dia yang selama ini lupa pada Allah pun ingat bahwa ALLAH adalah satu-satunya harapan.

Menangis lah dia sambil meminta ampun
“Ya, Allaaaaaaah…. Ya Allaaaaaaah…. Ampuni aku ya Allaaaaaaah….!!!”

Dia berteriak dalam ketakutan yang luar biasa yang belum pernah dirasakan sebelumnya sepanjang hidupnya.

Jika dia orang baik, maka muncullah dua malaikat dengan wajah tersenyum akan mendudukkannya dan menenangkannya, menghiburnya dan melayaninya dengan pelayanan yang terbaik.

Jika dia orang buruk, maka dua malaikat akan menambah ketakutannya dan akan menyiksanya sesuai keburukannya.

Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapa ku, keluargaku, saudaraku dan sahabat sahabatku. Jangan Engkau cabut nyawa kami disaat tubuh kami belum pasti berada di SurgaMu. Aamiin…

Boleh di SHARE sebanyak mungkin!!

sumber:Pesan Bonda

Pedang Paling Tajam Di Dunia, Milik Siapa? Korang Mesti Tak Sangka…JOM SHARE!!!

Pedang Paling Tajam Di Dunia, Milik Siapa? Korang Mesti Tak Sangka…

 

Pedang adalah sejenis senjata tajam yang memiliki bilah panjang. Pedang dapat memiliki dua sisi tajam atau hanya satu sisi tajam saja. Dalam beberapa kebudayaan, jika dibandingkan senjata lainnya, pedang biasanya memiliki prestij yang lebih atau paling tinggi.

Bilah pedang biasanya dibuat daripada logam keras seperti besi atau baja. Meskipun begitu terdapat pedang daripada emas yang digunakan sebagai hiasan sahaja. Untuk latihan biasanya pedang kayu yang digunakan, meskipun pedang daripada kayu keras masih berbahaya. Senjata serupa pedang dan tombak yang menggunakan bilah obsidian digunakan oleh suku-suku asli Amerika Tengah dan Selatan yang pada saat kolonisasi Eropah belum mengenali logam.

Pedang yang diakui paling tajam di dunia oleh pakar pembuatan pedang barat adalah pedang yang dimiliki oleh Sultan Salahuddin Al-Ayyubi, pembuka Bandar Palestine. Ketajamannya mampu menembus baju besi crusader, memotong dua pedang lawan, membelah perisai dan batu tanpa mengalami kerosakan pada matanya.

Kehebatan pedang buatan Damsyik dan terkenal dengan panggilan Pedang Persia ini telah mengatasi kehebatan pedang Katana dari Jepun dan pedang Excalibur milik Raja Arthur

Pedang ini diperbuat besi baja “damascus” dengan teknik rahsia yang disaluti CNT (Carbon Nano Tubes) yang menjadikan ianya AMAT TAJAM dan LENTUR. Seni pembuatan pedang yang terahsia ini amat dikagumi oleh puak Barat.

Kajian metalurgi moden setakat hari ini juga, masih tidak berkeupayaan untuk menghasilkan pedang berteknologi tinggi (teknologi NANO) dari peradaban Islam pada kurun ke-12 ini.

Setelah sekian lama pedang ini menjadi rahsia akan kehebatannya, akhirnya pengkaji barat telah berjaya membongkar rahsia pedang ini.

Rupa-rupanya didalam pedang ini terdapat sebatang tiub rod Damascus yang bersaiz nano yang mudah lentur, tidak mudah patah dan sentiasa tajam sehinggakan mampu membelah apa saja. Apa itu CNT?

CNT merupakan suatu rantaian atom karbon yang terikat di antara satu sama lain secara heksagonal berbentuk silinder yang mempunyai diameter sekecil 1-2 nanometer. Silinder CNT ini boleh mencapai panjang sehingga berpuluh-puluh mikron dan tertutup di bahagian hujung seolah-olah sebatang paip yang ditutup dikedua-dua hujungnya.

Pencirian yang dilakukan terhadap bahan ini juga menjelaskan bahawa CNT mempunyai kekuatan paling tinggi berbanding bahan lain. Ia juga mempunyai sifat kekonduksian elektrik melebihi kuprum dan logam. Keunikan tiub karbon nano yang lain ialah mempunyai ketahanan terhadap suhu tinggi serta mempunyai jisim yang lebih ringan dari aluminium. Teknologi NANO.

Salahuddin Al-Ayyubi memimpin Tentera Islam dalam perang salib kurun ke-12
Kehebatan Pedang Salahuddin Al-Ayyubi telah dibongkar oleh Prof Dr. Peter Paufler dari Jerman. Prof tersebut menjumpai CNT di dalam pedang tersebut bersama senjata2 yang digunakan oleh tentera-tentera Islam pada ketika itu sewaktu perang Salib. CNT ini yang menjadikan pedang tentera Islam ini sangat tajam tetapi mudah lentur.

Teknologi NANO ini menggunakan besi baja “Damascus” yang juga dipanggil wootz. Bijih besi ini mengandungi sejumlah peratusan unsur Karbon. Selain besi dan karbon, unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt juga ditambah bagi menambahkan lagi kekuatan, ketajaman dan kelenturannya.

Teknik pembuatan pedang ini begitu rahsia sehinggakan hanya beberapa keluarga tukang besi di Damsyik saja yang menguasainya. Akhirnya pada kurun ke-18, teknologi pembuatan pedang ini telah pupus.

Apa yang tinggal hanyalah pedang-pedang, tombak dan Pisau yang kini tersebar di pelbagai Museum di seluruh dunia. Sekadar mengingatkan kita bahawa Teknologi Hebat Peradaban Islam ini telah hilang di telan zaman.

sumber:media2050.co

Anak Derhaka Tetapi di Masukkan ke Syurga. Ikuti Kisahnya Bagi Tauladan Kita Semua…JOM SHARE

Anak Derhaka Tetapi di Masukkan ke Syurga. Ikuti Kisahnya Bagi Tauladan Kita Semua…

gambar hiasan

Anak yang tidak mendengarkan kata-kata orang tuanya, tapi diberi ganjaran masuk Syurga? Ceritanya begini, suatu hari pada zaman Rasulullah SAW. Ada seorang keluarga, saat itu si suami sedang pergi keluar untuk berdagang, si suami berkata kepada isterinya untuk tidak keluar rumah sebelum suaminya kembali pulang.

Pesanan ini benar-benar disimpannya baik-baik oleh isterinya. Ia pun tidak keluar rumah sesampai suaminya kembali pulang. Namun suatu ketika, ia didatangi tetamu dari salah seorang kerabatnya. Mengkhabarkan bahawa Ibunya sedang sakit keras, ia diminta untuk datang kembali kepada Ibunya.

Namun si isteri menjawab, “Aku menjaga amanah dari suamiku, untuk tidak boleh keluar rumah sebelum ia kembali dari rumah ini”,

Jawab si isteri kepada sanak saudara kerabatnya, “Sampaikan salam dan maaf ku kepada ibuku” sambungnya.

gambar hiasan

Kerabatnya pun kembali ke kampung halamannya. Menyampaikan pesan dari anaknya itu kepada Ibunya yang sakit tenat. Namun di tempat lain, si isteri ini (si Fulanah). Sebenarnya ingin sekali menjenguk Ibunya yang sedang sakit tenat.

Beberapa hari kemudian, sanak saudara keluarganya yang lain kembali datang kepada Fulanah untk menyampaikan berita yang sama. Ibunya sakit tenat, ia diminta untuk pulang saja ke rumah. Sekali lagi Fulanah menolaknya, ia tidak boleh menjenguk Ibunya.

Akhirnya, hingga Ibunya meninggal dunia. Fulanah didatangi kembali oleh sanak saudara keluarganya.

“Ibumu telah meninggal dunia, mahukah kamu datang untuk menjenguk jasad Ibumu untuk yang terakhir kalinya?”.

Fulanah hanya menjawab, “Innalillaahi wa ina ilaih Raji’un. Sekali lagi saya minta maaf. Saya tidak boleh pergi dari sini!”

Sanak saudara keluarganya sudah tidak boleh berpikir lagi saat itu. Hingga ia berkata, “celakalah kamu Fulanah!!! Saat Ibumu sakit, engkau tidak datang. Saat Ibumu nazak, kamu pun juga tidak datang. Dan disaat seperti ini, Ibumu sudah meninggal dunia, tapi kamu tidak datang???!!”

Kerabatnya benar-benar marah pada saat itu. “Maafkan saya kerabatku, sesungguhnya aku ingin pergi saat dikebumikan Ibu. Tapi aku tidak boleh pergi dari rumah ini!” jawab Fulanah.

Kerabatnya sudah tidak tahu apa sudah jadi dengan Fulanah, hatinya benar-benar emosi tidak keruan akhirnya, si kerabat pun meninggalkan rumah Fulanah dengan kecewa.

Hingga pada suatu hal, sang kerabat yang masih tidak suka dengan sikap keluarganya ini akhirnya berniat bertanya Rasulullah SAW, “wahai Rasulullah SAW, kerabatku telah seperti ini dan seperti itu” kata kerabat ini menceritakan kejadian si Fulanah.

Namun Rasulullah SAW hanya menjawab, “Beruntung sekali sang Ibu, ia akan masuk syurga bersama si Fulanah.”

Si kerabat ini hairan, kenapa boleh si Fulanah masuk syurga? Bukannya ia sudah berlaku kurang ajar kepada Ibunya. “Kenapa keduanya masuk syurga, Ya Rasulullah?”

“Si Ibu telah berhasil mendidik anaknya dengan baik. Sedang si Fulanah berhasil menjaga amanah dari suami dan Ibunya”, jawab Rasulullah SAW dengan tegas.

Begitulah kisah cerita pada zaman Rasulullah SAW. Maaf kalo tulisan ini dibuat begini, entah udah pernah dengar atau baca di mana, ini cuma buat peringatan dan juga bahan pembelajaran bersama saja.

Kesimpulannya :-

Sebagai seorang isteri ,adalah wajib bagi memang amanah yang telah diberikan oleh suami.Isteri juga wajib untuk mentaati segala perintah suami. Hal ini kerana,apabila seorang wanita itu sudah dinikahi oleh seorang lelaki,maka ia menjadi hak kepada suaminya dan wanita itu wajib mentaati suaminya.

Sedarlah wahai wanita,ini adalah tanggunjawab yang selalu kita abaikan dan ingatlah wahai wanita,apabila kamu sudah meninggal dunia,dan suamimu meredhai saat pemergian mu,Insya Allah syurga lah tempat mu..

Semoga bermanfaat.

sumber:jagungmanis.com

KISAH MENGERIKAN JASAD MUSTAFA KAMAL ATATURK 15 TAHUN TIDAK DITERIMA BUMI SAAT DIKUBURKAN..JOM SHARE!!!

KISAH MENGERIKAN JASAD MUSTAFA KAMAL ATATURK 15 TAHUN TIDAK DITERIMA BUMI SAAT DIKUBURKAN.

Beliau adalah komander tentera yang berjaya dan berkhidmat sebagai panglima tentera semasa Pertempuran Gallipoli iaitu ketika Perang Dunia I.
Angkatan tentera pimpinan beliau berjaya merampas kembali wilayah Anatolia dan Palestin.

Ketika itu Empayar Ottoman / Uthmaniyah sedang dikoyak-koyak oleh Tentera Bersekutu. Mujurlah Mustafa Kamal telah memimpin pergerakan kebangsaan Turki menghadapi Perang Kemerdekaan Turki.

Beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara. Mustafa Kamal telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar sesuai dengan tuntutan semasa yang kemudian dipangil ideologi Kemalist. Ideologi ini bertujuan menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan negara sekular, positif dan bertindak rasional.

Beliau memerintah dari tahun 1918 hingga 1934. Beliau adalah seorang negarawan yang berkebolehan dalam bidang politik. Memeperkenalkan sistem politik sekularisme, beliau ‘berjaya’ meruntuhkan empayar Turki Uthmaniyyah.
Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938 dan telah dikebumikan di sebuah makam di Ankara iaitu ibu negaranya.

Sumber: NasihatMedia

Antara Dosa2  Mustafa Kamal Seperti Berikut:

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt / ROK.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak Barat)
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden.
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
10. Agama Islam juga dibuang sebagai Agama Rasmi negara.
11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang Barat.
13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam.
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18. Mengganggap dirinya Tuhan sama seperti Firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya, “Siapa Tuhan dan di mana Tuhan tinggal?” Oleh kerana takut, askar tersebut menjawab, “Kamal Atartuk adalah Tuhan,” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

KEMATIAN KAMAL ATARTUK YANG MENYEKSAKAN.
Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah:
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.

Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu.

Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka yang bertanggungjawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang!

Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas lalu dia sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal dunia, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.

Mayat ini diawet selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya.

Tidak cukup dengan itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan.
Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (susah jenazahnya hendak masuk ke liang lahad).

Disebabkan putus asa, mayatnya diawet sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama EtnaGrafi di Ankara selama 15 tahun (sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di bawah batu marmar.

Inilah binaan marmar yang menepatkan mayat Mustafa Kamal Ataturk selepas bumi tidak menerima jasadnya. Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa

Jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk! Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Begitulah Hayat hidup seorang pengkhianat agama, telah ditunjukkan kekuasan oleh Allah dan diberi pembalasan sebelum hari Akhirat lagi.

Semoga kita dilindungi dari dari segala dugaan dan dilindungi dibawah rahmat Allah SWT.

sumber:kacangparpu.com

Jika Anda melihat makhluk ini di pantai, Larilah secepat mungkin..JOM SHARE!!!

Ringkasan Video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)
Assalamualaikum
Salam 1 Malaysia…

Selamat bertemu kembali, kali ini anda di bawa kan sebuah video yang agak menarik…

Video yang di rakam selama 2:52 minit ini, boleh di jadi kan sebagai satu pengajaran di mane kita dapat mengenali haiwan haiwan yang dan jarang di lihat….

Haiwan yang di rakam adalah sejenis ubur ubur yang di beri nama UBUR UBUR PORTUGIS….

Bentuk rupa haiwan ini amat menarik dan cantik…. Tapi awas haiwan ini amat berbisa walau pun ia nya sudah mati tetapi bisanye masih aktif….

Bisa haiwan ini boleh memyebabkan maut pada manusia yang tidak kuat melawan bisa….haiwan ini berbentuk bulat dan mempunyai bentuk seperti layar kapal di bahagian bawah badan yang mana berfungsi sebagai bahagian pernafasan…

Haiwan ini akan terdampar di persisiran pantai apa bila di pukul ombak dan akan mati dalam masa beberapa jam….dan dalam waktu itu bahagian yang berbentuk layar kapal itu akan bergerak gerak seperti bernafas,pengarakkannya amat menarik…

Klik video dibawah untuk menyaksikan rakam haiwan tersebut dan sebarkan (share) supaya generasi baru dapat mengenalinye

SELAMAT MENONTON DAN SELAMAT BERKONGI MAKLUMAT…
TERIMA KASIH.

sumber:kuasaheboh.win