Sungai Eufrat Sudah Hampir Kering , Pegang Dengan Kukuh Pesanan Nabi SAW Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat!JOM SHARE!!!

Sungai Eufrat Sudah Hampir Kering , Pegang Dengan Kukuh Pesanan Nabi SAW Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat!

Tengok sendiri paras air di Sungai Eufrat ini. Selepas ini menurut Hadis, gunung emas pula akan muncul di sini. Ada tafsiran mengatakan gunung emas itu maknanya minyak di dasar sungai, tapi walaubagaimana menggoda pun emas itu nanti, ingat pesan Nabi ini !!

SUNGAI Eufrat, Efrat, atau sungai Furat adalah Sungai bermata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia. Sungai ini panjangnya kurang lebih 2,781 kilometer atau 1,730 mil.

Di dalam riwayat Bukhari Muslim, Rasulullah SAW bersabda, “Sudah dekat suatu masa di mana sungai Efrat akan surut airnya lalu tampak perbendaharaan emas darinya, maka barangsiapa yang hadir di situ janganlah ia mengambil apapun dari harta itu.”
Dari Abu Hurairah r.a.,Rasulullah SAW bersabda: “Hari kiamat tidak akan terjadi sampai (apabila) Sungai Efrat menjadi surut airnya sehingga nampaklah sebuah gunung dari emas. Banyak orang-orang (yang berada disitu) berperang untuk memperebutkannya. Maka terbunuhlah sembilan puluh sembilan dari seratus orang yang berperang. Dan masing-masing yang terlibat (dalam peperangan itu) berkata, ‘Mudah-mudahan akulah orang yang selamat itu’.”

Imam Bukhari juga meriwayatkan hadis lainnya, Rasulullah SAW bersabda, “Segera Sungai Eufrat akan memperlihatkan kekayaan (gunung) emas, maka siapa pun yang berada pada waktu itu tidak akan dapat mengambil apa pun darinya. Imam Abu Dawud juga meriwayatkan hadis yang sama.

Dalam hadis itu, Rasulullah pernah bersabda, bahwa sungai yang mengalir di tiga negara besar, Turki, Suriah, dan Irak itu pada saatnya nanti akan menyingkapkan harta karun yang besar berupa gunung emas. Selain itu, dalam kitab Al-Burhan fi `Alamat al-Mahdi Akhir az-Zaman, diungkapkan bahwa keringnya sungai Eufrat merupakan saat datangnya Al-Mahdi sebagai akhir zaman.

Berbagai polemik soal ketersediaan air dari sungai tersebut selalu mencuat di antara tiga negara yang dilaluinya. Pembangunan DAM selalu menjadi permasalahan bagi negara-negara tersebut. Pembuatan DAM di Turki berpengaruh pada debet air yang mengalir di Suriah.
Bendungan raksasa keban yang di bangun di sekitar sungai eufrat setinggi 210 meter memotong alirannya. dengan kata lain menghentikannya Pembuatan DAM di Suriah akan mempengaruhi air yang sampai di Irak. Meskipun belum sampai pada tahap peperangan, tetapi perdebatan soal air ini masih saja terjadi. Banyak orang mulai khawatir, bahwa perkataan nubuwat Nabi Muhammad pada akhirnya menjadi kenyataan.
Nubuwat itu telah disebutkan dalam hadis di atas, yakni Sungai Eufrat menjadi kering dan terjadi peperangan setelahnya. Kekhawatiran ini tampak dari banyaknya pihak yang mengungkap tanda-tanda akhir zaman terkait dengan keringnya sungai yang berakhir di Teluk Persia itu.

Satu lagi tanda- tanda bahwa kiamat mungkin sudah dekat, terdeteksi yaitu kemunculan gunung emas di sungai Eufrat. Ini tandanya bahwa setiap kita mesti selalu waspada dan mawas diri agar menjadi golongan orang yang ‘selamat’. Kiamat-kiamat kecil yang makin kerap terjadi adalah peringatan bagi kita semua.

Gempa- gempa dahsyat yang susul menyusul di berbagai belahan dunia, kehancuran moral manusia, dan rusaknya bumi mungkin memang merupakan indikasi ke arah dekatnya kiamat. Dan kini, tedeteksinya gunung emas Eufrat yang menurut hadis Nabi Muhammad SAW adalah salah satu tanda kiamat sudah dekat. []

Sumber: semasapost.com

Bantu Sebarkan…Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia..JOM SHARE!!!

Bantu Sebarkan…Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia


1) Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipetanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.

2) Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang ita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita perolehi adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.
3) Oleh itu, apabila seseorang itu berzikir dengan mengulangi kalimah-kalimah Allah seperti subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.

4) Apabila zikir itu berulang-ulang kali, aktiviti saraf menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.

5) Dengan itu otak menjadi aktif secara kesluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedangkan sebelum berzikir ianya tidak jadi begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

6) Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember, 1993. Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington di mana ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.

7) Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai benda. Mereka dikehendaki membaca perkataan tersebut satu-persatu dan mengaitkan perkataan dengan katakerja yang berkaitan.

8) Apabila sukarelawan melakukan tugasan mereka, beberapa bahagian berbeza otak menunjukkan peningkatan akitiviti saraf termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

9) Menariknya, apabila sukarelawan mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak kepada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.

10) Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekaligus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan zikir terbukti meningkatkan kecerdasan otak dan menambah kemampuannya.

11) Oleh itu, saudara-saudara seIslam, ketika saintis barat baru menemui mukjizat ini, kita umat Islam iaitu umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang remeh tentang kepentingan berzikir dan secara nyata mengabaikannya.

Wallahu’aklam.

Sumber: jagungmanis.com

(GAMBAR) 20 GAMBAR YANG BERJAYA DIAMBIL TEPAT PADA MASANYA…NO. 5 TU MEMANG BUATKAN NETIZEN TERGAMAM!!!JOM SHARE!!!

(GAMBAR) 20 GAMBAR YANG BERJAYA DIAMBIL TEPAT PADA MASANYA…NO. 5 TU MEMANG BUATKAN NETIZEN TERGAMAM!!!

Ditangkap tepat pada masanya dengan sempurna, anda pasti mahu lihat gambar-gambar menakjubkan ini

Kadangkala, anda tidak perlu menjadi jurugambar profesional untuk mengambil gambar seperti yang kami bakal paparkan ini. Ianya bergantung kepada nasib baik untuk mengambil gambar pada masa yang sungguh sempurna, menyebabkan hasilnya menjadi lucu atau terus musnah. Apa-apa pun, gambar terbaik selalunya terhasil pada masa yang tidak disangka-sangka.

Kami harap anda tersenyum melihat gambar-gambar ini.

Penunggang kuda tidak berkepala… atau kuda berkepalakan manusia?

Makhluk asing memulakan pagi yang normal dengan berenang

Apabila tuan haiwan peliharaan mula menyerupai haiwan peliharaan mereka

Topi yang menyegarkan

Ikan paus humpback melompat keluar ke dasar laut

Pemandangan ‘bird’s eye’

Bowtie itu? Dipadankan dengan kasut itu?

Sudah menjadi tabiatnya

Seronoknya taman tema air ini!

Naik kereta api pun bergaya

Monyet ini begitu musykil

Memandang ajal di depan mata

Anjing yang bernafas api sangat berguna

Hancur semuanya

Saya tidak mahu meluncur ombak di sini

Asalkan orang lain terhibur

Cinta sejati

Sains yang memeningkan kepala

Beginikah rupanya ikan duyung?

Berjalan atas air ini perkara biasa

‘Cat-erpillar’

Sambut!

Saat menyeronokkan

Bukan masa yang tepat untuk menguap

Percikan besar bakal menyusul…

Mencari ketenangan

Tahniah! Anda mendapat bayi perempuan

sumber:gempakzviral.com

Wanita Wajib Baca. Cara Mudah Nak Kesan RAHIM JATUH. Jangan Abaikan Info PENTING Ini!JOM SHARE!!!

Wanita Wajib Baca. Cara Mudah Nak Kesan RAHIM JATUH. Jangan Abaikan Info PENTING Ini!

Ramai wanita masih tidak tahu tentang apa itu rahim jatuh. Dan kebanyakkan dari mereka mengambil acuh tak acuh je. Di bawah merupakan informasi yang wajib wanita tau tentang rahim jatuh, kesan, tanda awal dan cara mengesannya sebelum parah.

Punca -punca rahim jatuh

1. Jatuh terhentak yg kuat
2. Angkat benda yg berat
3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin
4. Tolak benda dgn kaki terutama sekali menggunakan ibu jari
5. Obesiti
6. Pergerakan yang lasak

Kesan akibat peranakan jatuh

1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika bersama suami.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang
teruk).

Tanda awal

1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.
2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. Sakit pinggang dan sengalsengal di bahagian bawah perut.(ariari)
4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.
5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. Peha dan betis rasa kebaskebas.

Cuba check

1. Baring lurus, jangan guna bantal.
2. Sapu minyak pada perut dan atas ariari especially di bawah pusat.
3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahanlahan.
4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. Bernafas seperti biasa.
7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betulbetul di atas ariari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.

sumber:semasapost.com

Subhanallah!! Rupa-rupanya Inilah Sebab Surah Al-Ikhlas Bernilai Sepertiga Al-Quran..JOM SHARE!!!

Subhanallah!! Rupa-rupanya Inilah Sebab Surah Al-Ikhlas Bernilai Sepertiga Al-Quran

Surat al-Ikhlas senilai Sepertiga al-Quran?

Mengapa surat al-Ikhlas senlai sepertiga al-Quran, dan apa maksudnya?

Jawab:

Bismillah was shalatu was salamu ala Rasulillah, wa badu,

Keterangan bahwa surat al-Ikhlas senilai sepertiga al-Quran bersumber dari hadis Nabi shallallahu alaihi wa sallam. Abu Said al-Khudri radhiyallahu anhu menceritakan,

Di suatu malam, ada seorang sahabat yang mendengar temannya membaca surat al-Ikhlas dan diulang-ulang. Pagi harinya, sahabat ini melaporkan kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, dengan nada sedikit meremehkan amalnya. Kemudian Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda,

Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, surat al-Ikhlas itu senilai sepertiga al-Quran.(HR. Bukhari 5013 dan Ahmad 11612).

Dalam hadis lain, dari Abu Dardaradhiyallahu anhu,Nabishallallahu alaihi wa sallampernah bertanya kepada para sahabat,

Sanggupkah kalian membaca sepertiga al-Quran dalam semalam?

Mereka bertanya, Bagaimana caranya kita membaca 1/3 al-Quran?

Lalu Nabishallallahu alaihi wa sallammenjelaskan,

Qul huwallahu ahad senilai sepertiga al-Quran.(HR. Muslim 1922).
MAKNA AL-IKHLAS 1/3 AL-QURAN
Dalam al-Quran, ada 3 pembahasan pokok:

[1] Hukum, seperti ayat perintah, larangan, halal, haram, dst.

[2] Janji dan ancaman, seperti ayat yang mengupas tentang surga, neraka, balasan, termasuk kisah orang soleh dan kebahagiaan yang mereka dapatkan dan kisah orang jahat, berikut kesengsaraan yang mereka dapatkan.

[3] Berita tentang Allah, yaitu semua penjelasan mengenai nama dan sifat Allah.

Karena surat al-Ikhlas murni membahas masalah tauhid, bercerita tentang siapakah Allah Taala, maka kandungan makna surat ini menyapu sepertiga bagian dari al-Quran.

Kita simak keterangan al-Hafidz Ibnu Hajar,

Sabda Nabishallallahu alaihi wa sallam, Senilai sepertiga al-Quran dipahami sebagian ulama sesuai makna dzahirnya. Mereka menyatakan, bahwa surat al-Ikhlas senilai sepertiga dilihat dari kandungan makna al-Quran. Karena isi Quran adalah hukum, berita, dan tauhid. Sementara surat al-Ikhlas mencakup pembahasan tauhid, sehingga dinilai sepertiga berdasarkan tinjauan ini. (Fathul Bari, 9/61)

Penjelasan kedua,

Bahwa isi quran secara umum bisa kita bagi menjadi 2:

[1] Kalimat Insya (non-berita): berisi perintah, larangan, halal-haram, janji dan ancaman, dst.

[2] Kalimat khabar (berita): dan berita dalam al-Quran ada 2:

[a] Berita tentang makhluk: kisah orang masa silam, baik orang soleh maupun orang jahat.

[b] Berita tentang khaliq: penjelasan tentang siapakah Allah, berikut semua nama dan sifat-Nya.

Mengingat surat al-Ikhlas hanya berisi berita tentang Allah, maka surat ini menyapu sepertiga makna al-Quran.

Al-Hafidz Ibnu Hajar mengatakan,

Surat al-Ikhlas senilai 1/3 al-Quran, karena isi al-Quran ada 2: khabar dan Insya. Untuk Insya mencakup perintah, larangan, dan perkaran mubah. Sementara khabar, di sana ada khabar tentang kkhaliq dan khabar tentang ciptaan-Nya. Dan surat al-Ikhlas hanya murni membahas khabar tentang Allah. (Fathul Bari, 9/61)

PAHALANYA SENILAI MEMBACA 1/3 AL-QURAN
Allah dengan rahmat dan kasih sayang-Nya memberikan pahala ibadah kepada hamba-Nya dengan nilai yang beraneka ragam. Ada ibadah yang diberi nilai besar dan ada yang dinilai kecil. Sesuai dengan hikmah Allah. sehingga, umat Nabi Muhammad shallallahu alaihi wa sallam yang usianya relatif pendek, bisa mendapatkan pahala besar tanpa harus melakukan amal yang sangat banyak.

Umat Muhammadshallallahu alaihi wa sallamdiberi oleh Allahlailatul qadar, yang nilainya lebih baik dari pada 1000 bulan. Ada juga masjidil haram, siapa yang shalat di sana dinilai 100.000 kali shalat. Kemudian surat al-Ikhlas, siapa membacanya sekali, dinilai mendapatkan pahala membaca 1/3 al-Quran.

Dan Allah Maha Kaya untuk memberikan balasan apapun kepada hamba-Nya sesuai yang Dia kehendaki.
SENILAI DALAM PAHALA BUKAN SENILAI DALAM AMAL
Kami ingatkan agar kita membedakan antara al-Jaza dengan al-ijza.

Al-jaza () artinya senilai dalam pahala yang dijanjikan

Al-Ijza () artinya senilai dalam amal yang digantikan.

Membaca surat al-Ikhlas mendapat nilai seperti membaca 1/3 al-Quran maknanya adalah senilai dalam pahala (al-Jaza). Bukan senilai dalam amal (al-Ijza).

Sehingga, misalnya ada orang yang bernadzar untuk membaca satu al-Quran, maka dia tidak boleh hanya membaca surat al-Ikhlas 3 kali, karena keyakinan senilai dengan satu al-Quran. Semacam ini tidak boleh. Karena dia belum dianggap membaca seluruh al-Quran, meskipun dia mendapat pahala membaca satu al-Quran.

Sebagaimana ketika ada orang yang shalat 2 rakaat shalat wajib di masjidil haram. Bukan berarti setelah itu dia boleh tidak shalat selama 50 puluh tahun karena sudah memiliki pahala 100.000 kali shalat wajib.

Benar dia mendapatkan pahala senilai 100.000 kali shalat, tapi dia belum disebut telah melaksanakan shalat wajib selama puluhan tahun itu.

Berbeda dengan amal yang memenuhi al-Ijza, seperti jumatan, yang dia menggantikan shalat dzuhur. Sehingga orang yang shalat jumatan tidak perlu shalat dzuhur. Atau orang yang tayammum karena udzur, dia tidak perlu untuk wudhu, karena tayammum senilai dengan amalan wudhu bagi orang yang punya udzur.

Syaikhul Islam mengatakan,

Al-Quran, dibutuhkan manusia keterangan mengenai perintah, larangan, dan semua kisahyang ada, meskipun tauhid menjadi kajian paling penting dari semua itu. Ketika seseorang butuh untuk mengetahui perintah dan larangan dalam masalah perbuatan, dan butuh untuk merenungi setiap kisah, janji dan ancaman, maka kajian lainnya tidak bisa menutupi kebutuhan dia pada itu semua. Kajian tauhid tidak bisa menggantikan kajian perintah dan larangan, demikian pula masalah kisah, tidak bisa menggantika perintah dan larangan atau sebaliknya. Namun semua yang Allah turunkan bermanfaat bagi manusia dan dibutuhkan mereka semua.

Lalu beliau mengatakan,

Jika seseorang membaca surat al-Ikhlas, dia mendapat pahala senilai pahala sepertiga al-Quran. Namun bukan berarti pahala yang dia dapatkan sepadan dengan bentuk pahala untuk ayat-ayat Quran yang lainnya. Bahkan bisa jadi dia butuh bentuk pahala dari memahami perintah, larangan, dan kisah al-Quran. Sehingga surat al-Ikhlas tidak bisa menggantikan semua itu. (Majmu al-Fatawa, 17/138).

Allahu alam.

 

sumber:suaramedia.org

INILAH CARA YANG DILAKUKAN RASULULLAH UNTUK MERAWAT PELBAGAI PENYAKIT, MARI KITA CUBA DAN KONGSIKAN …

INILAH CARA YANG DILAKUKAN RASULULLAH UNTUK MERAWAT PELBAGAI PENYAKIT, MARI KITA CUBA DAN KONGSIKAN …


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bukan hanya memberikan tuntunan untuk merawat penyakit ruhiyah atau penyakit hati. Beliau juga memberikan tuntunan untuk merawat penyakit perubatan yang disebut dengan Thibbun Nabawi.

Thibbun Nabawi ada yang berupa rawatan semula jadi dengan herba (madu, kurma, dll) dan ada pula dengan kaedah tertentu (bekam atau hijamah, dll). Selain itu, ada pula doa dan terapi yang beliau ajarkan kepada umatnya.

Untuk merawat sakit pada organ tertentu -misalnya kepala (semacam migrain), dada (jantung atau paru-paru), perut (mag) – beliau mengajarkan doa dan “terapi” sebagai berikut:

ضع يدك على الذى تألم من جسدك وقل باسم الله. ثلاثا. وقل سبع مرات أعوذ بالله وقدرته من شر ما أجد وأحاذر
“Letakkan tanganmu pada tempat yang sakit dan bacalah Bismillah tiga kali, lalu bacalah” A’uudzu billahi wa qudrotihi min syarri maa ajidu wa uhaadziru “(Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaanNya dari keburukan yang sedang aku rasakan dan yang aku khawatirkan)” (HR . Muslim)

Dalam Syarah Hisnul Muslim disebutkan asbabul wurud hadis ini. Ada seorang sahabat yang bernama Utsman bin Al Ash rdhiyallahu ‘anhu yang menghadap Rasulullah dan mengadu sakit pada tubuhnya sejak ia masuk Islam. Lalu Rasulullah mengajarkan doa dan cara tersebut, iaitu:

1) Letakkan tangan pada bahagian tubuh yang sakit
2) Baca bismillah tiga kali
3) Baca doa ini tujuh kali

أعوذ بالله وقدرته من شر ما أجد وأحاذر
Artinya: Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaanNya dari keburukan yang sedang aku rasakan dan yang aku khawatirkan

Jika kita yakin seyakin-yakinnya dengan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ini, insya Allah kita akan sembuh sebagaimana kesembuhan yang dialami oleh Utsman bin Al Ash radhiyallahu’ anhu. Ustman bin Al Ash pula yang meriwayatkan hadis ini.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala memudahkan kita dalam mengikuti sunnah Rasul-Nya serta senantiasa menjaga dan melindungi kesihatan kita dan keluarga kita. Allahumma aamiin.

Sumber: nasihatmedia.com

Inilah Orang yang Terbebas Dari Kunjungan Malaikat Munkar dan Nakir di Alam Kubur..JOM SHARE!!!

Inilah Orang yang Terbebas Dari Kunjungan Malaikat Munkar dan Nakir di Alam Kubur

Kematian menjadi salah satu ketakutan yang dirasakan oleh seluruh umat. Sebab setelah masuk ke dalam kubur ini, mereka memang tidak lagi direpotkan dengan permasalahan duniawi. Namun, ketika di alam kubur ada hal yang harus lebih dikhawatirkan.

Yakni kunjungan dari malaikat Munkar dan Nakir yang ditugaskan untuk bertanya kepada mayit. Apabila dalam hal tanya jawab ini kita berhasil maka tidak akan disiksa di alam kubur. Sebaliknya, jika gagal maka si mayit akan disiksa hingga tiba hari kiamat kelak.

Namun ternyata, tidak semua orang akan mendapatkan kunjungan dari malaikat Munkar dan Nakir tersebut.

Ada beberapa golongan yang terbebas dari pertanyaan yang akan dilontarkan oleh dua malaikat ini. Lantas, siapa sajakah orang yang beruntung tersebut? Berikut ulasannya

Dahsyatnya pertanyaan dari malaikat Munkar dan Nakir ini membuat setiap manusia harus mempersiapkan diri ketika mereka hidup di dunia.

Tujuannya adalah agar terbebas dari segala pertanyaan yang akan dilontarkan oleh dua makhluk Allah tersebut.Demikian disebutkan Syekh Sa’id bin Muhammad Ba’asyin dalam karyanya Busyrol Karim.

Artinya, pertanyaan malaikat di kubur, berlaku bagi setiap mukallaf kecuali orang yang dibebaskan. Mereka yang dibebaskan misalnya para nabi, syuhada, siddiq, penjaga di perbatasan daerah musuh, orang yang melazimkan bacaan surat “Tabarok” atau “Haa Miiim As-Sajdah” setiap malam, mereka yang mati diserang penyakit sampar, atau mereka yang wafat hari Jum’at. Demikian berlaku bagi orang mati syahid. Demikian disebutkan Al-Qurthubi.

Ternyata di antara orang-orang yang dilewatkan dari kunjungan dan pertanyaan dari malaikat Munkar-Nakir adalah para nabi. Nabi merupakan sosok manusia pilihan Allah SWT yang diberi wahyu namun tidak diwajibkan untuk disampaikan kepada umat.

Sedangkan syuhada adalah orang-orang yang meninggal di medan perang atau ketika berjuang di jalan Allah demi membela agama Islam dan mempertahankan haknya dengan penuh kesabaran.

Selain itu, pengertian syuhada juga diartikan sebagai orang yang telah mempersaksikan (dengan sebenar-sebenarnya).

وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ ۖ وَالشُّهَدَاءُ عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ …
“Dan orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, mereka itu orang-orang Shiddiqiin dan ‘syuhada inda Rabbihim’ (menjadi saksi di sisi rabb mereka), bagi mereka pahala dan cahaya mereka…” (QS. Al-Hadid: 19)

Hal yang pasti dari golongan orang-orang yang tidak mendapat kunjungan dari malaikat Munkar dan Nakir di alam kubur ini kelak adalah mereka yang senantiasa beriman kepada Allah SWT. Selain itu, mereka juga selalu mengerjakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.

Orang-orang yang di dalam kuburnya tidak ditanya oleh malaikat Munkar-Nakir berarti orang tersebut akan terbebas dari siksa kuburnya hingga hari kiamat kelak.

Namun lain halnya dengan mereka yang ditanyai oleh keduanya dan gagal untuk menjawab pertanyaan tersebut, maka orang-orang ini akan merasa siksaan yang pedih di dalam kubur.

Oleh karena itu, kita dianjurkan untuk mempersiapkan diri sebaik mungkin ketika masih diberi kesempatan hidup di dunia. Apabila sudah terlalu banyak dosa yang diperbuat, maka bertaubatlah dengan sungguh-sungguh kepada Allah SWT.

Jangan lupa untuk memperbanyak melakukan amalan kebaikan, seperti membantu orang lain, mengerjakan amalan sunnah, bersedekah, dan kegiatan bermanfaat lainnya yang dicintai oleh Allah dan Rasul-Nya.

Demikianlah informasi mengenai orang yang terbebas dari kunjungan malaikat di alam kubur kelak. Semoga kita termasuk dalam golongan yang tidak didatangi oleh malaikat Munkar dan Nakir.

Jika tidak termasuk golongan di atas, maka berdoalah agar kita mampu menjawab setiap pertanyaan yang diajukan dan terbebas dari siksa kubur yang pedih.

sumber:apaceritatv.com

KISAH BANDUAN AKHIR SEBELUM KE TALI GANTUNG. SUNGGUH MENYAYAT HATI..JOM SHARE!!!

KISAH BANDUAN AKHIR SEBELUM KE TALI GANTUNG. (Semoga bermanfaat)

Bismillahirrahmanirrahim..

Teringat zaman muda dulu pernah bekerja di Penjara Pudu kalau tak silap saya tahun 98.

Saya bersama sahabat baik saya ditugaskan untuk jaga bilik akhir (bilik hukuman gantung). Seronok betul masa tu.

Banyak perkara dan kesedaran yang saya belajar semasa kerja di situ. Ikuti kisah menyayat hati ini:

Antara manusia yang tahu bila dia akan MATI adalah Banduan Akhir.

– Ada satu kes, dinamakan sebagai “Banduan Akhir”.

– Banduan akhir ialah banduan yang melakukan jenayah berat mengalami proses kehakiman kadangkala 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan akhirnya akan dihukum dengan hukuman gantung oleh Hakim.

– Kalau hukuman gantung itu dibacakan pada hari Isnin, maka gantung hingga mati dilakukan oleh semua banduan akhir beragama Islam pada hari Jumaat.

– Apabila seorang banduan akhir dihukum gantung sehingga mati, maka namanya di ketika itu akan menjadi banduan akhir dan biliknya akan diasingkan.

– Nama biliknya, “Sel Akhir”.

– Katankanlah Hakim jatuhkan hukuman hari Isnin, ketika itu baki kehidupan harinya ialah Selasa, Rabu dan Khamis sahaja.

– Kalau Rabu, maka baki kehidupannya sehari sahaja lagi.

– Banduan akhir ini, selesai Hakim membaca keputusan, lutut dia dah tak boleh berdiri dah.

– Sebab apa? Sebab dia masih boleh bernafas 3 hari sahaja. Dia hanya boleh bernafas 4 hari sahaja.

– Air mata sudah berlinangan sejak dari Mahkamah lagi.

– Balik ke penjara, warden akan suruh asingkan barang-barang dan mesti dipindahkan ke sel belakang sekali sorang-sorang

Di ketika itu, kita akan tengok bagaimana banduan akhir menghabiskan kehidupannya:

– Sentiasa membaca Al-Quran.

– Bila ustaz pergi ke situ, majlis ilmu itu akan dipenuhi dengan tangisan air mata.

“Saya banyak dosa ustaz”

“Saya tinggalkan tanggungjawab saya.”

“Saya tinggalkan tanggungjawab saya pada ibu & ayah saya ustaz.”

– Pergilah waktu mana pun, kita akan tengok banduan akhir ini berdiri di depan Allah… sembahyang.

– Solatnya panjang, zikirnya banyak. Dia banyak mengadu kepada Allah SWT.

– Kenapa? Sebab dia tahu umur dia lagi 3 hari, lagi 2 hari.

Bila sampai hari Khamis, esok Jumaat pagi dia akan digantung:

– Malam itu kita nak tidur lagi ke? Tak tidur dah.

– Manusia yang tahu ajalnya, dia dah tak boleh tidur dah.

Sebab itulah diantara rahmat Allah yang Besar adalah MERAHSIAKAN kematian kita supaya kita boleh makan, supaya kita boleh tidur, supaya kita boleh bermain dan sebagainya.

Kalau dia tahu lagi sebulan ajalnya, nescaya sebelum sebulan lagi dia dah tak akan bermain lagi.

Tapi Allah SWT merahsiakan kematian itu sebagai BUKTI dan RAHMAT Allah kepada saya dan kita semua.

Banduan akhir ini, walaupun dibuka rahsia kematian oleh Allah, tetapi dia jauh lebih beruntung daripada kita semua:

– Sebab dia tahu untuk bertaubat bila.

– Dia boleh bertaubat. Alhamdulillah.

– Majoriti manusia yang dibawa menghadap Allah TIDAK sempat bertaubat pada Allah SWT.

– Sebab tak tahu bila nak mati.

– Alhamdulillah dia beruntung untuk mengaku di hadapan Allah.

“Ya Allah aku berdosa dihadapan Mu ya Allah. Aku mengaku bahawa selama ini aku melakukan kesalahan kepada Mu ya Allah! Ya Allah ampunilah dosa aku ya Allah!!”.

– Maka datang dari seluruh KEIKHLASAN dihimpunkan di dalam hatinya ketika menghadap Allah. Beruntung dia.

Esok pagi atau malam itu, banduan akhir ini akan diberi pilihan untuk memilih makanan yang harga tidak melebihi RM 7.50.

– Dia diberi pilihan sama ada Char Kuew Teow ke, Nasi Ayam Penyet ke, Cucur Udang ke.

– Banduan akhir nak order apa? Kebanyakan mereka TIDAK akan lagi memesan apa-apa makanan. Dah tak lalu nak makan dah.

– Sebab esok hari bila dia bangun, bukannya bangun pun bahkan malam itu adalah malam yang dia tak akan tidur.

– Selalunya kes banduan akhir ini esok dia bangun dan selepas dia solat Subuh, hukumannya MESTI diantara jam 6 hingga 7 pagi.

Maka BENARLAH apa yg Allah sebut:

– Dia sendiri tak tahu bila dia akan mati.

– Walaupun harinya dia tahu, tetapi minit ke berapa, saat ke berapa nyawa dia akan keluar, dia tetap tak tahu.

– Ya, benar. Dia disarungkan tali di lehernya pada jam 6.47 pagi contohnya tapi dia tak tahu saat ke berapa dia akan kehabisan nyawa.

– Pada pagi itu, banduan akhir akan diberi peluang untuk bercakap dengan ahli keluarganya.

– Tak ada ungkapan yang akan keluar. Hanya peluk dan nangis, peluk dan nangis. Dah tak boleh bercakap dah.

– Nak cakap apa lagi??

– Nak suruh jaga pokok bunga yang ayah tanam?

Tak ada apa yang boleh dipesan di saat itu. Yang boleh keluar hanya 2 perkataan sahaja:

– “Maafkan ayah…Maafkan ayah”.

– Bila peluk isteri: “Maafkan abang, Maafkan abang”. Itu sahaja.

– Nak kemaafan sahaja disaat-saat akhir ini.

– Kemudian, dia akan dibawa ke situ lalu digantung.

Allah merahsiakan kematian itu untuk saya dan kita semua agar sentiasa melakukan persiapan untuk bertemu denganNya satu hari nanti.

Wallahua’lam..

Kata kata: ustaz wadi anuar

sumber:sayangawak.com

Pok Ya Cong Codei terus jadi buah mulut..JOM SHARE!!!

Pok Ya Cong Codei terus jadi buah mulut


KUALA LUMPUR: Biarpun mulanya enggan mempopularkan watak Pok Ya ciptaannya, pengarah dan pelakon, Sabri Yunus tidak menyangka telefilem Pok Ya Cong Codei mendapat sambutan hangat selepas kali pertama ditayangkan 20 Januari lalu.

Sabri berkata jadual hariannya padat dengan promosi telefilem itu yang disiarkan di sebuah stesen televisyen. Lebih membanggakan, telefilem itu mula menjadi buah mulut penonton di luar negara.

“Saya tidak terfikir sambutan yang diberi begitu menggalakkan. Malah, saya dimaklumkan ada pihak yang membuat tutorial dalam bahasa Arab mengenai dialog yang dilontarkan dalam telefilem arahan saya itu,” katanya kepada BH Online.

Sabri mengaku ada perbincangan untuk membuat prekuel atau versi seterusnya karya itu.

“Namun, belum ada kata putus mengenainya. Apabila telefilem ini menjadi viral, semestinya pelbagai idea timbul tapi perlu ada perancangan sebaik-baiknya.

“Jika diikutkan, menang saya ingin melihat Pok Ya Cong Codei difilemkan. Namun, kami masih meneliti bahagian mana yang harus diangkat dalam filem dan sebaliknya,” katanya.

Anak jati Kelantan itu berkata, beliau mahu mengekalkan identiti dan karakter Pok Ya yang dicipta daripada kombinasi cerita masyarakat setempat.

Sabri berkata, sebagai karyawan, beliau percaya nilai sastera dan elemen yang dekat dengan kehidupan masyarakat mampu menjadikan sesebuah karya itu lebih indah dan mudah diterima.

Telefilem Pok Ya Cong Codei berkisar kisah Pok Ya iaitu gedebe atau samseng dari Kelantan yang datang ke Kuala Lumpur untuk mencari anak seorang Datuk yang kononnya dilarikan.

Selain Sabri, telefilem itu dibintangi Mustapha Kamal, Uqasha Senrose dan Fikry Ibrahim.

sumber:www.bharian.com.my

Kad pengenalan palsu dijual RM60,000 sekeping..JOM SHARE!!!

Kad pengenalan palsu dijual RM60,000 sekeping

KOTA KINABALU 31 Jan. – Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) berjaya membongkar aktiviti penjualan kad pengenalan palsu bernilai sehingga RM60,000 sekeping dengan tertangkapnya dua ejen utamanya terdiri daripada seorang lelaki dan seorang wanita.

Ketua Pengarah JPN, Datuk Mohamad Razin Abdullah berkata, suspek lelaki itu ditahan di Tawau Jumaat lalu manakala wanita berkenaan ditangkap di kediamannya di Batu 2 di sini dalam satu operasi khas yang dijalankan.

Katanya, kedua-dua suspek warga tempatan itu telah bergiat aktif menjual kad pengenalan palsu kepada warga Pakistan, Filipina dan Indonesia untuk membolehkan mereka pergi ke Semenanjung mencari pekerjaan.

Menurut beliau, hasil siasatan mendapati dokumen palsu berkenaan dijual pada harga antara RM30,000 hingga RM60,000 terutama kepada warga Pakistan yang terdesak untuk bekerja di Semenanjung.

“Hasil operasi yang dijalankan pada pukul 2 pagi di sebuah kediaman, kami berjaya menangkap wanita berkenaan bersama pelbagai dokumen palsu seperti kad pengenalan, sijil kelahiran dan sijil nikah.

“Suspek lelaki itu pula telah ditangkap dalam operasi berlainan di Tawau pada Jumaat lalu dan telah didakwa di mahkamah,” katanya dalam sidang akhbar di sini pagi ini.

Yang turut hadir, Pengarah JPN Sabah, Datuk Ismail Ahmad dan Pengarah Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan JPN, Mohamad Yusri Hashim. – UTUSAN ONLINE

sumber:www.utusan.com.my