‘Tengok video takde orang, tapi dalam gambar ada ‘benda’ rambut panjang mengurai’ – Penampakan di Funfair Port Dickson

‘Tengok video takde orang, tapi dalam gambar ada ‘benda’ rambut panjang mengurai’ – Penampakan di Funfair Port Dickson

Viral di Twitter, video dan gambar berlaku penampakan makhluk halus di sebuah funfair di Port Dickson baru-baru ini mencetuskan pelbagai reaksi netizen.

Tweet yang dimuat naik Iqin Nordin 15 jam yang lalu telah dikicau semula 7,834 kali dan disukai 4,540 kali oleh warga Twitter.

“Kejadian ini jadi dekat funfair Port Dickson. Tengok eh betul-betul dalam video ini depan budak perempuan baju pink yang melambai itu, kosong kan? Dia seorang saja dalam train itu.

“Ini bila diorang snap gambar. Dalam train itu dah jadi dua orang. Ada ‘extra’ pula tiba-tiba.

Kejadian ni jadi dekat funfair Putrajaya. Tengok eh betul betul dlm vid ni depan budak perempuan baju pink yang melambai tu kosong kan? Dia sorang je dalam train tu pic.twitter.com/uUEA5ChfAz
— Little Mermaid 🧜🏼‍♀️ (@iqinnordin) December 25, 2017

“Bagi yang tertanya-tanya, dalam video dia tengah main stereng. Gambar itu snap after train itu pusing balik. Ride bila tengah jalan, diorang takkan berhentikan selagi tak habis pusing. Beberapa kali pusing tak sure.

“For double confirmation, tengok budak belakang baju merah itu budak yang sama,” tulisnya yang juga menyatakan bukan dia yang merakam video dan gambar berkenaan, sebaliknya diperolehi dari saudaranya.

“Diorang kata, masa ambil gambar itu memang tak ada apa-apa. Tapi bila check balik, ada pula,” tambahnya lagi.

Wallahuallam…

sumber:beritahavoc.com

Gara-gara cuti tak lulus, pekerja tikam bos sampai mati

Gara-gara cuti tak lulus, pekerja tikam bos sampai mati


Seorang juruteknik menikam penyelianya hingga mati hanya kerana permohonan cuti tidak diluluskan. -Gambar fail

DUBAI: Seorang juruteknik menikam penyelianya hingga mati hanya kerana permohonan cuti tidak diluluskan.

Dalam kejadian di Dubai, Emiriah Arab Bersatu, juruteknik warga Pakistan berusia 25 tahun itu dilapor bertanya kepada mangsa tentang status permohonan cutinya yang telah dihantar seminggu sebelum itu.

Apabila pertanyaannya tidak dilayan, suspek naik berang dan terus menyerang dan menikam mangsa di dada dan perut bertalu-talu dengan pisau.

Menurut laporan Khaleej Times, suspek juga cuba menyerang rakan sekerjanya menggunakan pisau sama, namun gagal apabila rakannya berjaya mengelak dan menjatuhkan pisau tersebut.

Suspek yang didakwa di mahkamah Dubai pada Ahad membuat pengakuan yang dia menikam penyelianya selepas berlaku perbalahan di antara mereka pada Ogos, namun menafikan dia merancang melakukan pembunuhan itu.

Saksi polis di lokasi kejadian berkata suspek dipercayai membunuh bosnya disebabkan konflik tempat kerja dan kemudahan penginapan.

Autopsi terhadap mangsa mengesahkan dia maut akibat kecederaan parah pada paru-paru dan hati.

Kes akan disebut semula pada 14 Januari tahun depan.

sumber:www.astroawani.com

Berbaloikah Durian Dibeli Dengan Timbangan Kilo? Nilaikan Dan Fikirkan..

Berbaloikah Durian Dibeli Dengan Timbangan Kilo? Nilaikan Dan Fikirkan..

Dari fb Mohd Shahiri Abd Ghapar

Perjuangkan Hak Pengguna (Juga Peminat Durian)!

Hari ini saya nak kongsi pengalaman beli durian timbang kilo.

Tadi saya ke pasar malam dekat dengan rumah, nampak orang mengerumun penjual durian. Saya fikir ada lelong atau jualan murah, tapi rupa-rupanya harga sama macam di tempat lain. Tadi harganya untuk durian kahwin RM20 sekilogram, durian kampung RM15 sekilogram.

Saya dah lama teringin nak makan dan beli. Jadi fikir punya fikir, belilah sebiji. Sebiji untuk makan seorang, cukuplah. Ditimbang, beratnya sekilogram setengah menjadikan harganya RM30. Mahal? Entahlah, pada waktu itu memang terpaksa rela.

Balik rumah, buka pangsa satu-satu, kira bilangan ulas yang dapat dengan harga itu. Jawapannya 9 ulas pelbagai saiz. Mujur rasanya sedap.

Kemudian saya bereskperimen untuk menunjukkan berbaloi atau tidak RM30 saya tadi untuk sebiji durian kahwin dengan 9 ulas isinya? Nah, tengok dalam gambar. Apabila saya timbang, kulit durian itu sendiri sahaja dah seberat 1.2 kilogram bersamaan hampir RM24. Jadi, saya keluarkan duit untuk membayar kulit durian yang kemudiannya dibuang?

Sepatutnya jualan durian timbang kilo macam ini perlu difikir-fikirkan semula. Durian itu buah tempatan, bukannya macam kiwi, aprikot, blueberry, raspberry yang perlu diimport.

Persatuan pengguna seperti FOMCA dan agensi kerajaan yang terlibat dalam sektor agrikultural seperti FAMA malah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak boleh berbuat apa-apakah dalam perkara ini?

Rakyat Malaysia rata-ratanya peminat durian dan musim durian sendiri ditunggu-tunggu tetapi kalau harga durian itu sendiri bukan harga mampu milik untuk semua lapisan masyarakat, mungkin ramai yang tidak berpeluang merasa keenakan si raja buah.

Anda semua setuju dengan jualan durian dengan harga timbang kilo?

Antara komen-komen netizen

  • “Berapa ramai peniaga yg rasa terancam dengan artikel ini..
  • Jgn mengelupur kay…
  • penulis atikel boleh tanam sendiri pokok durian….dan analisis kembali..
  • rasa2 berapa tahun baru boleh makan buahnya…??
  • Satu pokok agak2 berapa banyak buah boleh dapat??
  • Selama Bertahun menunggu hasil,,
    Berapa duit yg sudah digunakan…??
  • setelah buah gugur,,kenderaan apa yg perlu digunakan untuk membawa buah??
  • Setelah menggunakan kenderaan utk membawa buah2han,,
    berapa pula harga petrol dan tol yg perlu dibayar???
  • Jika buahnya dicari,,
    kesedapanya hanya setahun sekali,,bukanya hari2…
    apa salahnya membayar utk me”NIKMAT”i…
    jika sedap sedekahkan sedikit kerana syukur ALLAH masih memberi NIKMAT Rasa..
  • Bersyukur kerana masih dipanjangkan usia, Bertemu dengan musim durian tahun ketahun..
  • Kadang kita hanya fikir kan duit poket dengan kehendk je…
    langsung xpk kesusahan org lain…
    durian ataupun buah2an yg lain bukanya berbuah seperti sayur2an yg ada sentiasa tnpa musim…
  • setahun sekali je dapat duit bukan hari2..
  • sama dengan hari raya,,
    bukan tiap2hari dapt duit raya..
  • Fikirkan dan buat lah penilaian..”
  • “Tu fikiran dari pembeli..
    Penjual bagaimna..
    Die beli dari kebun atau lori pon timbang skli dgn kulit..
    KALAU..jual isi shj tmpe kulit..agk2 blh tahan lme isinye.? Bungku? N simpan..kos die cm ne plak..?
    Yg dtg jual tu..bwk knderaan..knderaan perlukn minyk..
    Rm30 bang,bkn hri2 awak mkn durian…musim durian bkn hari2 de..
    Sblm nk mmpertikaikn sesuatu jualan..cer awak niage jugak..tgok cm ne pergi..
    Ckp bnyk x gune,
    Tembak x kene.”
  • “Trus trang aku katakan…hanya di semenanjung je yg jual durian guna kilo…kat sarawak & sabah jual durian ikut jnis biji…
    Contoh 3 biji rm25 ikut saiz la juga…1 biji ada jg yg rm3 mcm tu,pling mhal la tu…ikut jnis saiz jg..”
  • “Time bukan musim durian boleh la nak timbang2 ni.. durian ambik dri Negeri lain whatsoever. Mcm tmpat biasa jual contoh di sek7 shah alam. Tapi pengaruh durian timbang ni dh masuk ke kampung2 yang dulu jual ikut biji/longgok sekarang dah main ikut “harga pasaran” kononnya. Tu yg xleh nak terima tu. Dh jadi trend pulak timbang2 ni. Padahal org kg yg timbang2 sampai ikut harga pasaran ni ramai je merungut harga brg Naik tapi, bila dapat Kat dia jual bagai nak rak! Lupa pulak dia susah beli brg dh Naik, tapi sendiri Tak menyumbang kepada penurunan/pengekalan harga barang2. Contoh eh durian ni ha..”
  • Maaf nak cakap.. durian pakai timbang tak logik.. blaja dr mana la peniaga skrng ni.. lain la kalau durian jenis mcm durian thailand.. bole la caya.. dkt sarawak org masih jual pakai sebiji brapa ringgit atau selonggok.. melampau sgt dh skrng ni.. bkn tak prnh follow org jual durian.. follow kot.. sampai ada pekebun jual sebiji seringgit.. lepas tu penjual jual pakai kilo.. ko rasa tak untung bnyk ke tu? Gila lh…
  • Seperkara utk dikongsikan.
  • PEraih
  • Belian dalam pajakan @ atas pokok @ kebun/ladang. Belum tahu masak/mengkal.
  • Mengkal perlu diperam (pelbagai cara & kos)
  • Kos pekerja, upah kutip buah, kos petrol/diesel, pengangkutan dsbnya.
  • Peniaga/pemborong
  • Peniaga membeli dgn harga borong. HARUS diingat mereka membeli dgn bakul (pukal) tanpa memilih. Satu bakul kurang 20biji. Busuk @ elok diborong sekali.
  • Untung rugi adalah pd hasil jualan nanti. Isi dalam belum tahu.
  • Kos ditanggung petrol, tol, maintenance dsbnya.
  • Pelanggan (runcit)
  • Belian atas harga pasaran.
  • Boleh pilih @ kopek utk melihat isi.
  • Boleh dipulangkan sekiranya tak elok & diganti.
  • Boleh beli yg siap dikopek (polistrine)
  • Dsbnya BOLEH diatas dasar pembeli/pengguna.
  • Boleh dikatakan kos kenaikan dalam lingkugan 30-45%
  • Alasan harga durian naik adalah nak menolong petani2/peladang2 durian. Masa ni la, kononnya, peladang2 durian nak merasa hasil titik peluh,susah payah,perit lelah mereka dahulu. Tapi kalu kita lihat, yang berjual durian RM70/kg tu bukan peladang2/petani2 ni. yang mengaut keuntungan sebenar adalah peraih.peladang petani tak kaya mana pun kena bedal dengan peraih.
    Lagi satu durian ni tanam 10-20 tahun dahulu dah.hasil dah makan 10 tahun dah.pokok durian ni pulak bukan macam sawi sekali ambil hasil dah habis dengan pokok2 sekali, nak hasil lagi kena tanam balik, tidak begituuu..pokok yg sama saja, tak perlu siram hari2, baja pun bukan tiap2 hari bagi. dah la tu baja pun subsidi.tapi pasal apa bila berbuah sekilo jadi RM50?

Sila share

sumber:mylabulabi.tech

PINDAH RUMAH BARU CUCI SAJA TAK CUKUP, PERLU BUAT 5 AMALAN INI TERMASUK ‘PAGAR

PINDAH RUMAH BARU CUCI SAJA TAK CUKUP, PERLU BUAT 5 AMALAN INI TERMASUK ‘PAGAR

1. Azan – Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-‘Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

2. Membaca surah Al-Baqarah – Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; “Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah.”

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran – Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: “Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran.” (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas – Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

5. Pagar Rumah Secara Islam – Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam.Bagaimana pun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam.Caranya ialah dengan ‘memagar rumah’ dengan merenjis air Yassin di sekeliling rumah. Ikut panduan berikut:Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam.

Petikan perkongsian ilmu..

sumber:makjemmahuolls.win

Spyshot: Geely VF11 MPV Spied, Potential Exora Replacement?

Spyshot: Geely VF11 MPV Spied, Potential Exora Replacement?

Geely’s all-new MPV has been caught completely undisguised for the first time ever. The new model will succeed the ageing Emgrand EV8.

Codenamed VF11, the all-new MPV from Geely is reportedly going to carry the company’s line of G-Power engines. Hybrid versions of the VF11 could be introduced later on.

Set to go on sale in the second half of 2018, the all-new Geely MPV features the company’s corporate grille up front, flanked by a pair of headlights with LED DRLs. The lower air intake extends horizontally across, giving the new Geely a large smiling face.

Towards the rear, the Geely MPV gets a floating roof design, much like the Geely Concept MPV that was unveiled at the 2017 Shanghai Auto Show back in April. A chrome strip connects both tail lamps together. Unlike other large MPVs, the Geely MPV does not get power sliding doors, instead gets a more traditional four door approach.

Inside, we can see that the all-new Geely MPV gets a dual-tone interior colour scheme, as well as the rear digital air-conditioning controls. According to Autohome, the all-new MPV is reportedly a seven-seater but actual seating arrangement is yet to be confirmed.

Closer to home, the all-new Geely MPV is an excellent candidate to replace the ageing Proton Exora, which has undergone a number of nip and tucks since its introduction in 2008.

sumber: www.carlist.my

Alfatihah….Guru wanita dijemput ajal di Machang..

PESARA guru maut manakala lima lagi cedera dalam kemalangan membabitkan tiga kenderaan di Kilometer 49.8, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai dekat simpang Temangan, Machang, 11.40 malam tadi.

Mangsa, Che Yam Daud, 53, meninggal dunia ketika dikejarkan ke Hospital Machang untuk mendapatkan rawatan.

Lima mangsa lain yang cedera berusia 21 hingga 25 tahun turut dirawat di hospital sama.

Ketua Polis Daerah Machang, Deputi Superintendan Dzulkifli Abd Ghani berkata, dua lagi mangsa iaitu suami Che Yam berusia 53 dan anaknya berusia 17 tahun tidak alami kecederaan.

Katanya, kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta Proton Saga dinaiki lelaki dari arah Kota Bharu menghala Kuala Krai hilang kawalan dan memasuki laluan bertentangan.

œPemandu kereta berusia 24 tahun gagal mengelak dan merempuh Perodua Myvi dinaiki Che Yam bersama anak lelakinya berusia 25 tahun.

Rempuhan itu mengakibatkan kenderaan Honda Stream dinaiki suami Che Yam bersama dua lagi anak mereka tidak sempat mengelak dan melanggar Myvi dinaiki Che Yam.

Akibatnya Che Yam meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan manakala dua anaknya berusia 23 dan 25 tahun cedera dalam kemalangan itu.

Pemandu kereta Proton Saga dan dua penumpangnya cedera ringan,” katanya.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

sumber:hmetro.com.my

KENAPA MATA MANUSIA DIDUNIA TAK MAMPU MELIHAT ALLAH?

KENAPA MATA MANUSIA DIDUNIA TAK MAMPU MELIHAT ALLAH?

Kisah Pemuda Menjadi Gila Setelah Melihat Zat Allah (hanya sedikit iaitu dgn kadar setengah berat semut Jarrah)

Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata, “Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya.” Berkata Nabi Isa a.s, “Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat zarah itu.”

Berkata pemuda itu lagi, “Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah.” Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah s.w.t., maka Nabi Isa a.s pun berdoa, “Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu.” Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ. Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu.

Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung. Matanya terbeliak tak berkelip memandang ke langit.

Setelah Nabi Isa a.s mendengar penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah s.w.t., “Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu.”

Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit. Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, “Aku ini Isa a.s.” Kemudian Allah s.w.t. menurunkan wahyu yang berbunyi,

“Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya.”

MATA MANUSIA TIDAK MAMPU MELIHAT ALLAH S.W.T.

Lemah dan sangat terbatasnya kemampuan alat penglihatan manusia, menyebabkan mereka tidak mampu untuk melihat Allah S.W.T.

Seandainya Allah S.W.T. menampakkan wujud-Nya, nescaya mata manusia akan buta. Bahkan seluruh tubuh manusia itu akan rosak binasa disebabkan KeAgungan dan KeHebatan Dzat Allah S.W.T.

Ini ditegaskan oleh Allah S.W.T. dalam Firman-Nya melalui sebuah hadis Qudsi (yang bermaksud):

“Hai Musa!, Engkau sekali-kali tidak akan dapat melihat-Ku. Sungguh mahkluk hidup pasti akan mati kerana melihat-Ku, yang basah pasti menjadi kering kontang, yang kering pasti bertaburan,
yang dapat melihat-Ku hanyalah penghuni Syurga dan tidak akan mati pandangannya serta tidak akan hancur binasa tubuhnya”.
(Diriwayatkan oleh al-Hakim dari Ibnu Abbas).

Berdasarkan kepada hadis Qudsi di atas, dapat kita ketahui bahawa yang dapat melihat Allah S.W.T. hanyalah penghuni Syurga. Kerana setelah mereka mati, diciptakan semula oleh Allah S.W.T. dengan sifat-sifat kesempurnaan, kekal selama-lamanya, dilenyapkan segala kelemahan-kelemahan manusia sehingga mereka sanggup untuk melihat Allah S.W.T. bahkan mereka memperolehi kenikmatan ketika memandang kepada-Nya.

Bagaimanapun, tiada seorang juapun yang mengetahui hakikat memandang tersebut dan cara-caranya. Sedangkan para ulama salaf berpendapat bahawa soal ru’yah (memandang) itu berpangkal pada `Bila Kaifa’ (tidak tahu bagaimana caranya), sehingga kita tidak dapat memperkirakan atau menggambarkannya.

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
“Maka tiada seorangpun yang mengetahui apa-apa yang dirahsiakan untuk mereka, iaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan”.
(Surah al-Sajdah: 17).

MELIHAT ALLAH SWT

Salah satu nikmat besar yang Allah beri kepada manusia ialah dapat melihat alam nyata yang wujud di hadapan kita ini. Kita dapat melihat dengan mata kasar makhluk-makhluk Allah seperti manusia itu sendiri, gunung ganang, matahari, bulan, bintang, bumi dan sebagainya. Hakikatnya kewujudan makhluk-makhluk Allah ini tidak sempurna kerana berdasarkan kajian sains tempoh kewujudan alam ini terbatas, ruang lingkupnya terhad, ukuran tinggi rendahnya terbatas, dan tempoh hayatnya juga terbatas.

Dalam Islam Allah adalah zat yang mencipta alam ini. Sebagai pencipta alam, maka Allah memiliki kesempurnaan sifatnya, ia tidak terikat dengan sebarang batasan, tidak terbatas tinggi-rendahnya-Nya, tidak terbatas kekuasaan-Nya, tidak terbatas ruang waktunya dan segala-galanya tidak terbatas. Oleh itu, Allah dalam Islam adalah ghaib dari kita dan kita tidak dapat melihat Allah.

Kalau kita pergi ke kedai-kedai tertentu atau kita singgah di rumah-rumah ibadat agama lain kita boleh melihat wajah-wajah Tuhan dalam pelbagai ragam, tinggi, rendah, mempunyai ruang lingkup dan sebagainya. Tuhan boleh dilukis dan direka bentuk. Apa yang jelas tuhan-tuhan berkenaan mempunyai batasan dan had-had tertentu. Malah penganut agama berkenaan boleh melihat dan mengenali tuhan mereka secara nyata. Bagaimana pun persoalan besar timbul ialah apakah kita boleh melihat Allah Yang Maha Esa di dunia ini.

Diterangkan di dalam al-Quran surah al-A’raf, ayat 143 bahawa nabi Musa a.s. diseru oleh Allah ke Bukit Thur Sina untuk menerima wahyu Kitab Taurat. Selama 40 hari 40 malam Nabi Musa bermunajat untuk menerima wahyu Allah. Sesudah menerima wahyu timbul keinginan pula Nabi Musa untuk melihat Allah.

Nabi Musa a.s bermohon: “Ya Allah! berilah kesempatan kepadaku melihatmu”. Allah menjawab: “Engkau tidak dapat melihat-Ku wahai Musa, tetapi cubalah engkau lihat ke gunung itu. Sekiranya gunung itu kukuh di tempatnya itu, engkau tentu dapat melihat Aku. Kemudian Allah memperlihatkan diri-Nya terhadap gunung itu. Apabila Allah memperlihatkan diri-Nya kepada gunung itu, maka gunung itu menjadi cair dan lenyap sama sekali dari permukaan bumi. Melihat peristiwa kehancuran gunung itu, maka Nabi Musa pengsan. Sesudah Nabi Musa sedar, maka terus Nabi Musa sujud dan memimta ampun.

Menurut ahli-ahli tafsir jika gunung yang kuat itu pun tidak sanggup dan tergaman melihat kehebatan Allah, apatah lagi manusia yang lemah badannya itu. Apabila Allah memperlihatkan diri-Nya kepada bumi, matahari atau bulan, maka matahari atau bulan akan pecah. Demikian juga apabila Allah memperlihatkan diri kepada manusia atau malaikat, maka semua manusia dan malaikat itu akan musnah.

Allah telah jadikan manusia dan memberikan akal untuk berfikir. Dengan kekuatan dan kelebihan akal yang dibekalkan, manusia mampu menguruskan kehidupan serta mereka cipta teknologi canggih. Walaupun macam mana pun, manusia tak mampu membayangkan bagaimanakah bentuk rupa Allah yang sebenar kerana tidak tercapai akal kita sebagai makhluk ciptaannya.

Mata kita hanya boleh melihat benda2 yang ‘lemah’. Allah tidak lemah..maka oleh sebab itu kita tak mampu melihat Allah.
Kalaulah Allah itu boleh digambarkan bentuknya begini dan begitu, maka tidak layak bagiNya untuk bergelar Tuhan kepada sekian alam.

Sedang ciptaanNya pun ada yang tak boleh dilihat, apatah lagi Sang Pencipta. Contohnya, penglihatan manusia amat terbatas untuk melihat angin dan cahaya. Kita hanya mampu tengok daun bergoyang ditiup angin, tapi kita tak dapat lihat macam manakah rupa bentuk angin yang sebenar. Penglihatan mata terbatas di waktu malam.Tapi bila siang hari, dengan sinaran cahaya matahari macam-macam yang kita nampak. Pun begitu kita hanya nampak benda yang dilihat, bukannya kita nampak bentuk cahaya yang sebenar.

Rupa bentuk sebenar angin dan cahaya pun kita tak boleh lihat, apatah lagi zat Allah Yang Maha Agong. Marilah sama-sama kita mempertingkatkan dan memperbaharui iman.

Rasulullah saw bersabda:

Mafhumnya: “ Aku pernah bertanya kepada Malaikat Jibril, pernahkan engkau melihat Tuhanmu ya Jibril?. Jibril menjawab: Di antara aku dan Allah ada 70 lapis dinding yang terdiri daripada cahaya. Bila aku melihat kepada lapisan cahaya yang paling luar, aku pasti terbakar ”. (Hadith Riwayat at-Tabrani).

Dengan hadis ini, ternyata bahawa manusia tidak dapat melihat Allah. Bagaimana pun banyak ayat al-Quran yang menerangkan bahawa orang yang beriman akan diberi kesempatan di akhirat untuk melihat Allah. Firman Allah dalam surah al-Qiyamah ayat 22 dan 23:

Maksudnya: “Pada hari akhirat itu, muka (orang yang beriman) berseri-seri. Melihat kepada Tuhannya”.

p/s : Menyampaikan dakwah adalah tanggungjawab setiap orang Islam. Hukumya adalah wajib (fardu ‘ain)

sumber:borakkhayal.com

Dadah Adalah Musuh Negara!-Senarai Artis Malaysia Yang Terlibat Dengan Najis Dadah. Paling Tak Sangka Artis Wanita Juga Ada!

Dadah Adalah Musuh Negara!-Senarai Artis Malaysia Yang Terlibat Dengan Najis Dadah. Paling Tak Sangka Artis Wanita Juga Ada!

Seperti artis-artis di barat yang tidak lari daripada pengaruh dan penggunaan dadah, artis-artis Malaysia juga tidak terkecuali daripada gejala ini

Berikut ialah senarai artis-artis Malaysia yang pernah dikatkan dengan kesalahan penggunaan dadah:

Pelakon dan penyanyi Noor Sheereen Mohamad Hadzim atau Shereen melahirkan rasa lega dan bersyukur setelah Mahkamah Majistret di sini melepas tanpa membebaskannya daripada tiga pertuduhan mengawal dan memiliki dadah, empat tahun lalu.

Pada 23 Mac 2005 Shereen bersama teman lelakinya dan dua rakan mereka dituduh mengambil dadah methamphetamine.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di rumah bernombor C1-1-C3, Pangsapuri Subang Villa Ehsan, Jalan PJS 10/11, Taman Sri Subang pada pukul 2 pagi 15 Mac 2005.

Pada 12 Mac 2005, anak jati Kampung Permaisuri, Setiu, Terengganu ini

didapati bersalah memiliki satu paket plastik yang mengandungi 0.06 gram campuran heroin dan monoacetlymorphine serta satu lagi paket plastik mengandungi 0.06 gram dadah yang serupa pada Julai 2004.

Saleem terpaksa menjalani hukuman penjara selama lapan bulan bermula 13 Disember 2004.

Samzy Fuzette A. Samad, pelakon dan abang kepada Zizie Ezette dan Shahizy Sam didakwa memiliki syabu, ditahan di Bukit Antarabangsa pada 11 April 2005. Dadah tersebut disimpan di dalam 10 paket plastic lutsinar di dalam beg milik Samzy.

Samzy disabit kesalahan dan hukuman penjara 30 bulan serta tiga sebatan dijatuhkan oleh Mahkamah Majistret Ampang.

Bekas penyanyi Kumpulan Res2, Lily Zarina Khalil atau Baby Erin ditahan bersama pelakon Samzy Fuzette Abdul Samad serta empat yang lain, mengaku bersalah atas kesalahan memiliki dan menghisap dadah jenis syabu atau pun methamphetamine.

Penyanyi terkenal dari kumpulan Spring, Wan Aminuddin Wan Ismail atau lebih dikenali sebagai Ameng, kini sedang menjalani hukuman di penjara.

Pada Oktober 2005, Ameng mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Besut, Terengganu atas tuduhan menagih dadah jenis methamphetamine di Kampung Batang Gergaji, Besut pada 3 September tahun tersebut.

Pada bulan Disember tahun yang sama, Ameng atas kesalahan yang diakuinya, dia dijatuhi hukuman denda RM3,000 atau penjara empat bulan oleh Mahkamah Majistret Besut, Terengganu setelah mengaku salah menagih dadah pada awal September 2005.

Sekali lagi Ameng ditahan dan dijatuhi hukuman penjara dua bulan dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur selepas dia didapati bersalah terhadap tuduhan memasukkan ganja ke dalam badannya di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Sentul, Kuala Lumpur.

12 April 2011, Ameng dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan 10 kali sebatan di Mahkamah Sesyen Melaka kerana kesalahan dadah manakala isterinya, Sabariah Zakariah pula dibebaskan.

Jamal Abdilah ditahan pada 18 Jan 2007 bersama dengan sepupunya di sebuah rumah rehat di Teluk Intan kerana disyaki memiliki dadah.

Hasil pemeriksaan yang dilakukan, polis menemui satu tiub dadah dipercayai syabu di dalam bilik berkenaan.

Bagaimanapun, Jamal mengaku tidak bersalah atas pertuduhan memiliki dadah di Mahkamah Majistret Teluk Intan dan dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM1,000.

Jamal pernah menjalani program rehabilitasi di Pengasih selama hampir lima tahun.

Zack atau nama sebenarnya, Radin Irwan Dzul Karnain Isagani, 32, didakwa mengedar 1.321kg ganja di K-11-9, Jalan PJU 6, Persiaran Pelangi Damansara, Petaling Jaya, jam 9.20 malam, pada 26 Januari 2010.

Bapa kepada dua anak itu didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pada awal 2013 pemain bass kumpulan New Boyz itu telah ditahan reman selama tiga tahun di Penjara Sungai Buloh, dilepaskan hukuman gantung apabila didapati tidak bersalah oleh Hakim Datuk Akhtar Tahir

Khaeryll Benjamin atau Benjy, anak kepada Allayarham biduanita Azean Irdawaty juga terlibat dengan sindiket pengedaran dadah.

Benjy ditangkap bersama teman wanitanya di Segambut pada 11 Mac 2010 ditahan kerana disyaki memiliki 850 gram kokain dan 1.4 gram syabu dengan nilai rampasan bernilai RM650,000.

Dalam serbuan, polis menemui makmal memproses dan membungkus dadah.

Pada masa itu, Benjy sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak berusia 4 tahun manakala teman wanitanya itu, telah disahkan positif methamphetamine ketika melakukan ujian air kencing.

Benjy terlepas hukuman gantung mengikut Seksyen 39B, Akta Dadah Berbahaya 1952 yang
membawa hukuman mati mandatori.

Pada 27 Jun 2013, Benjy sekali lagi ditahan atas kesalahan menyalahguna dadah dalam satu serbuan di sebuah kondominium di Bukit Antarabangsa di sini. Ujian air kencing yang dijalankan mendapati dia positif dadah jenis syabu.

Saiful Apek didapati bersalah bersalah memasukkan dadah jenis kanabis ke dalam badannya pada 12 Jun 2010.

Pada 22 Mei 2013, Mahkamah Tinggi Shah Alam memerintahkan pelawak itu membela diri selepas membenarkan rayuan pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Majistret membebaskan mereka daripada pertuduhan pada 25 Jun tahun sama.

Saiful Apek dan pekerjanya dibebaskan selepas mendapati pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie.

Bekas penyanyi kumpulah Old Automatic Garbage (OAG), Mohd Radhi Razali ataupun Radhi-O telah mengaku menjadi hamba dadah sejak berumur 15 tahun dan telah menjalani pemulihan dadah di Pengasih pada Januari 2011.

Radhi kini menjalani hidup bebas dadah.

Pelakon dan model, Zarina Anjoulie Lavocah Mohamad Fahizul ditahan kerana didakwa memiliki dua biji pil Eramin 5 dan positif dadah jenis ‘methampetamine’ bersama seorang rakan lelakinya di Armanee Condominium di Jalan PJU 10/1C, Damansara Damai, Petaling Jaya pada 30 Disember 2013.

Kedua-duanya mengaku tidak bersalah memiliki dua pil Eramin 5 seberat 0.6gram ketika pertuduhan tersebut dibacakan oleh Majistret Nazri Omran. Mereka berdua boleh disabitkan kesalahan di bawah Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang boleh membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau dendan RM100,000 atau kedua-duanya sekali.

Zarina juga pernah ditangkap polis pada satu Ops Perayaan Tahun Baru Cina 2010 di LCCT kerana disyaki mengambil dadah.

Ezad Exist yang berusia 35 tahun telah ditahan di perkarangan tempat letak kereta di sebuah pusat beli belah di Selayang kerana memiliki satu peket dadah syabu pada 20 November 2014.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak Superintendan Muhammed Hasbullah Ali ketika dihubungi berkata, hasil pemeriksaan ke atas artis terbabit menemui satu peket lutsinar dadah jenis syabu seberat 0.3 gram dalam gengaman tangan kiri.

Ezad menjalani ujian air kencing dan disahkan positif dadah syabu.

Apapun, Allah brkuasa beri hidayat kepada siapa yang dikehendaki dengan melapangkn dadanya kerana hidayah itu milik Allah.

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk. (al-Qasas: 56)

sumber:izchannel.com

NIAT KUTIP SAMPAH BERSIHKAN LAUT, RUPANYA TERKUTIP MUNTAH PAUS, DARI NELAYAN TERUS JADI JUTAWAN

NIAT KUTIP SAMPAH BERSIHKAN LAUT, RUPANYA TERKUTIP MUNTAH PAUS, DARI NELAYAN TERUS JADI JUTAWAN

Nasib seorang nelayan di Bengkulu, Indonesia berubah sekelip mata sejak dia menemui beberapa ketulan seperti lilin ketika keluar menangkap ikan. Ketulan yang pada awal disangkannya cumalah sampah, rupanya-rupanya adalah muntah ikan paus yang mempunyai nilai yang tinggi dalam pasaran. Ia mampu mencecah harga ribuan ringgit bagi satu kilogram.

Sukardi yang berasal dari Kabupaten Kaur memperoleh pendapatan sebanyak Rp 22 juta bagi setiap satu kilogram muntah ikan paus yang dijualnya. Setakat ini, Sukardi sudahpun memperoleh pendapatan sebanyak Rp 3.3 bilion ( kira-kira RM 927 ribu) hasil penjualan 150 kilogram muntah ikan paus.

Dengan dia masih lagi memiliki simpanan muntah ikan paus sebanyak 200 kilogram, Sukardi dijangka mampu mendapat pulangan sekitar Rp 6 bilion rupiah (RM 1.85 juta) selepas dia bercadang untuk meningkatkan harga jualannya kepada Rp 30 juta sekilogram.

Muntah ikan paus ternyata mendapat permintaan yang tinggi kerana ia digunakan sebagai salah satu bahan dalam pembuatan barang kosmetik dan pewangi kerana sifatnya yang mampu memanjangkan bau wangian supaya kekal lama. Malah, para saintis turut menggelarkan muntah ikan paus ini sebagai emas terapung kerana harganya yang tinggi.

Pada tahun 2016, seorang nelayan di Oman berjaya mendapatkan pulangan sebanyak AS$ 2.5 juta (RM 10.4 juta) setelah menjual 80 kilogram muntah ikan paus seberat 80 kilogram yang ditemuinya. Manakala seorang lelaki di Britain pada 2013 memperoleh sebanyak £100,000 (RM549,623) setelah menjumpai bahan tersebut seberat 2.7 kilogram.

Menurut laporan media di sana, Sukardi dikatakan menemui muntah ikan paus ataupun ambergis itu terapung di antara Pulau Dua dan Pulau Enggano pada 2 September lalu. Muntah ikan paus itu dikatakan berselerak di lautan ketika ditemuinya.

“Saya sangka objek putih ini sampah dan mengutip memasukkannya ke dalam bot kerana mahu membersihkan laut.

“Sampai di rumah, saya melayari Internet dan baru sedar ia adalah muntah paus yang mahal harganya,” katanya.

Ujarnya lagi, muntah ikan paus itu mempunyai sifat seperti lilin. Apabila ia di bakar, ia menyala dan mula mencair.

Katanya, semenjak berita penemuan muntah ikan paus itu tersebar, dia menerima banyak panggilan yang mahu membeli simpanan muntah ikan paus miliknya.

“Saya masih simpan 200 kilogram di rumah dan bersedia menjual sekiranya ada yang menawarkan harga yang berpatutan,” jelasnya.

sumber: jamtanganmerah.com

“5 TAKTIK LICIK Segelintir Peniaga Makanan Menipu Pelanggan!” Sungguh Membahayakan Kesihatan

“5 TAKTIK LICIK Segelintir Peniaga Makanan Menipu Pelanggan!” Sungguh Membahayakan Kesihatan

Rakyat Malaysia ni memang suka makan. Mana taknya, kalau ada makanan baru yang viral je, mesti korang terus tag ahli keluarga dan kawan-kawan korang semua dalam Facebook.

Malah baru-baru ni pun daripada pelbagai restoran franchise, sampai la perniagaan kecil-kecilan buat promosi yang tak kurang hebatnya.

Tengok je la macam mana orang sanggup beratur panjang masa viralnya Keria Melaka atau Coconut Shake Klebang tu. Drive jauh semata-mata nak ke sana sebab kat KL takde. Tak kira la sampai Melaka atau Penang sekali pun, makan punya pasal semua boleh.

Tapi dalam banyak-banyak benda pasal makanan ni, ada satu benda yang paling turn-off sangat. Kalau pasal harga tu takde la kisah sangat. Kalau tak, takdela tempat makan hipster tumbuh macam cendawan lepas hujan kat Malaysia ni.

Tapi macam mana pula dengan makanan yang sedap, tapi rupa-rupanya dicampur dengan bahan yang tak sepatutnya? Mungkin sebab lebih pentingkan kuantiti berbanding kualiti?

Jadinya, ada sesetengah peniaga yang nak cepat kaya ni, diorang jual makanan yang tak sepatutnya dimakan macam…

1. Pekatkan kuah laksa guna tisu

Laksa adalah salah satu makanan kegemaran rakyat Malaysia tak kira la Melayu, Cina dan India. Korang tengok saja la kalau kat Penang tu, fullhouse, sampai beratur luar kedai. Tu tak masuk lagi pelbagai jenis laksa yang kita ada mengikut negeri masing-masing.

Kita ada pelbagai jenis laksa iaitu Laksa Penang, Laksa Kedah, Laksa Johor, Laksa Kelantan, dan tak lupa juga kepada Laksa Sarawak! Walaupun namanya laksa, tapi mi dan kuah yang digunakan adalah berbeza dan mengikut cita rasa masing-masing. Tapi, apa pula masalah yang pernah jadi dengan laksa ni?

Beberapa tahun lepas, Sinar Harian pernah melaporkan pasal seorang lelaki yang beli laksa dekat dengan rumah dia di Temerloh. Masa nak makan, dia nampak kuah tu lain macam je. Jadi bila dikuis-kuis kuah laksa tu, pembeli lelaki dengan mak dia nampak macam ada cebisan tisu.

Nak tahu betul ke tak, diorang pun guna la penapis untuk tengok. Tapi ‘isi ikan’ dalam laksa tu nampaknya jadi gumpalan tisu yang rupanya digunakan untuk memekatkan kuah laksa. Tapi nampaknya kes tu diam je dan macam takde laporan polis yang dibuat dalam kes ni.

2. Ayam goreng garing sebab ditambah plastik

Ayam goreng ni memang takde siapa yang tak suka. Tengok je la macam mana iklan KFC dengan McD tu berjaya pengaruhi korang untuk beli.

Tak masuk lagi ayam goreng Korean style, atau ayam goreng berempah mamak untuk dimakan dengan nasi kandar. Budak-budak pun terpengaruh nak makan ayam goreng sebab tengok cerita Upin Ipin.

Setakat ni kat Malaysia kitorang tak jumpa lagi la mana-mana peniaga yang tertangkap disebabkan kes ni. Kitorang jumpa berita kat Indonesia je. Jadi boleh ke kita cakap ayam goreng plastik ni berasal dari Indonesia?

Menurut sebuah portal Indonesia iaitu suaranasional.com, kalau makanan tu ada campuran yang tak sepatutnya, api pada makanan terbakar tu akan menyala dan ada lelehan yang akan jatuh. Kalau nak tahu, lelehan tu la campuran plastik atau lilin.

Malah disebabkan kes ni juga la para pengguna semakin sedar untuk periksa makanan diorang sama ada mengandungi plastik atau tak. Bukan setakat ayam goreng je, makanan bergoreng yang lain macam pisang goreng, rempeyek, biskut kering dan keropok ikan keluaran tempatan juga pernah dituduh mengandungi plastik. Tapi kes ni cuma viral dalam Facebook je, takde pula disiarkan dalam berita.

3. Pisang goreng digoreng menggunakan plastik dan straw

Lepas viral pasal ayam yang digoreng dengan menggunakan pelbagai jenis plastik, pisang goreng pun nampaknya tak terlepas daripada ‘dieksploitasi’ peniaga yang nak cepat untung. Tapi sejauh mana pula kebenaran tu?

Dua tiga tahun lepas juga, negara pernah kecoh dalam beberapa blog pasal peniaga pisang goreng menggunakan minyak panas yang dicampurkan dengan plastik untuk menghasilkan garing yang paling sempurna dan bertahan lama. Teknik dan ‘ramuan rahsia’ ni dikatakan dah lama digunakan di sesetengah tempat di Indonesia.

Kebanyakan orang yang komen kat atas ni sendiri menjadi saksi macam mana sesetengah peniaga menggunakan taktik mencairkan pelbagai jenis plastik dan juga straw untuk menggaringkan pisang goreng yang dijual.

Disebabkan perkara ni la juga sebenarnya ramai orang buat ‘eksperimen’ sendiri yang nampaknya menular kejap. Yang tak tahannya, orang yang cuba eksperimen tu siap maki lagi syarikat pembekal makanan tu sebab makanan yang dia bakar tu betul-betul terbakar. Sebenarnya, bahan dalam makanan tu sendiri macam kanji atau minyak yang memang semulajadi ada dalam makanan tu boleh membuatkan makanan tu terbakar lama.

Jadi korang jangan la pulak terus melatah kalau makanan yang korang bakar tu api dia tak padam-padam. Benda tu mungkin disebabkan kalori makanan tu yang tinggi.

4. Pisang goreng garing guna kapur siling

Goreng pisang ni memang makanan kegemaran seluruh rakyat Malaysia masa minum petang. Definasi goreng pisang sedap ni juga bergantung kepada setiap orang yang makan, tapi yang pasti kita semua suka makan goreng pisang yang kerak atau adunan tepungnya yang garing membaluti pisang yang semulajadi manis.

Tapi baru-baru ni, viral pasal kes pisang goreng yang dikatakan telah dicampur dengan kapur siling. Kejadian yang berlaku kat Puchong tu dah menjejaskan imej peniaga tu dan Sinar Harian kemudiannya keluarkan berita untuk memperbetulkan keadaan tersebut.

Tapi hasil siasatan pula mendapati kilang yang keluarkan tepung tu yang dah tersilap menggunakan kertas pembungkus kapur siling untuk membungkus tepung rangup yang digunakan peniaga tu.

“Hasil siasatan seterusnya menunjukkan tepung rangup tersebut telah dibekalkan oleh sebuah kilang di Kuala Lumpur dan didapati bahawa pihak kilang telah tersilap menggunakan kertas pembungkus kapur siling untuk membungkus tepung rangup berkenaan.

“Dalam hal ini, KKM telah mengarahkan pihak kilang untuk menarik balik kesemua tepung rangup yang telah dibungkus dengan kertas pembungkus kapur siling dari pasaran,” katanya dalam satu kenyataan media.”- Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia

Kalau ais krim dijual dalam tong cat pun boleh menimbulkan kekeliruan dan keraguan untuk dimakan, tak tahu la macam mana pula boleh tertukar kertas pembungkusan tepung dengan kapur siling. Kita tunggu je la laporan baru sebab kes ni masih lagi disiasat pada masa artikel ni ditulis.

5. Pekatkan santan dengan tepung

Santan ni salah satu bahan masakan yang penting dalam masakan Melayu. Yela, dalam masakan Melayu kebanyakannya adalah masak lemak cili api, gulai, ayam percik, kuih-muih , dan tak lupa juga nasi lemak! Kita gunakan santan untuk mendapatkan rasa lemak manis untuk sesebuah makanan Melayu tradisional. Berbeza dengan masakan Cina dan India, diorang selalunya menggunakan susu segar dalam bahan masakan untuk menggantikan santan.

Jadi bila negara kita mengalami krisis kekurangan bekalan kelapa kat pasaran,harga santan kemudiannya naik dan menyebabkan ada peniaga yang tamak dan ambik keputusan nak jadi ‘cepat kaya’. Diorang campurkan santan dengan tepung dan air untuk pekatkan kandungan santan tu.

Taktik dua peniaga kat Pasar Borong Selayang tu kemudiannya terbongkardan diorang kemudiannya ditahan oleh Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) lepas diorang terima aduan pengguna yang kata santan diorang beli tak sama macam dulu.

Kalau orang tua-tua ni memang tahu bezakan sikit antara yang asli dan tiruan. Bak kata pepatah, ‘hanya jauhari yang mengenal manikam‘.

Selain daripada boleh makan ‘air tangan’ sendiri, perah santan sendiri ni juga boleh menguatkan otot-otot lengan korang dan menimbulkan urat yang digilai makwe. Kalau nak cepat kaya, cepat juga la ruginya kalau gunakan jalan yang salah.

Wallahuallam…..

sumber: ohgebang.com