7 Petua Awet Muda Seniwati Dato’ Dr. Sarimah Ahmad

7 Petua Awet Muda Seniwati Dato’ Dr. Sarimah Ahmad


Bila sebut pelakon Sarimah Ahmad pastinya semua orang kenal. Masa saya kecil-kecil dulu suka jugak tengok lakonan beliau dalam filem P. Ramlee. Sekarang beliau dah pun berumur 73 tahun. Namun masih cantik dan sihat macam dulu.

Jika dilihat wajah dan fizikal beliau, langsung tak nampak usianya. Macam baru 40-an. Ok ini buatkan saya sangat jealous. Jadi ‘wajib’ tahu apa rahsia awet muda beliau supaya saya boleh amalkan.

Antara tips dan rahsia awet muda yang beliau kongsikan ialah:

1. Bangun Tidur Dan Mandi Sebelum Subuh
Seawal usia 4 tahun lagi beliau telah dididik oleh ibu bapa untuk mandi pada pukul 5 pagi dengan air perigi yang sangat sejuk. Air yang sejuk sangat baik untuk kesihatan, ditambah lagi dengan mandi sebelum Subuh.
Kini seawal jam 3.30 pagi atau selewat-lewatnya 5.00 pagi beliau akan bangun dan terus mandi. Kemudian beliau melakukan solat Tahajjud, solat Taubat dan membaca Al-Quran sebelum solat Subuh.

2. Melakukan Senaman
Beliau sangat berdisiplin dalam melakukan senaman. Setelah bangun dari tidur beliau melakukan senaman regangan selama 30 minit. Dan melakukan kerja-kerja rumah untuk mengeluarkan peluh.

3. Amalkan Makanan Sunnah
Walaupun telah mempunyai 32 orang cucu dan 5 orang cicit beliau masih kelihatan anggun. Sebelum solat Subuh, beliau minum air zamzam, mengambil satu camca extra virgin olive oil yang dicampur dengan habbatus sauda, satu camca madu lebah asli (King of Madu) dan minum air suam.

4. Makan Masakan Tanpa Minyak
Beliau lebih gemarkan makanan yang dimasak tanpa minyak seperti ikan bakar yang dimakan dengan sayur masak air sahaja.

5. Makan Buah-buahan dan Ulam-ulaman
Beliau mengambil buah-buahan seperti betik, nanas dan pisang kerana mengandungi banyak serat dan juga jimat dari segi kos. Amalan makan ulam-ulaman juga telah menjadi kebiasaan hasil ajaran ibu beliau.

6. Elak Tidur dalam Bilik Berhawa Dingin
Amalan beliau sejak dari dulu ialah tidak tidur dalam bilik berhawa dingin kerana ia tidak baik untuk kesihatan.

7. Setiap Perbuatan Mesti Ikhlas
Akhir sekali, tips yang beliau berikan ialah setiap pekerjaan mesti dilakukan dengan ikhlas dan semata-mata kerana Allah.

Tips yang beliau berikan tidaklah sesukar mana untuk diamalkan. Jom sama-sama amalkan untuk sentiasa awet muda walau berapa pun usia kita sekarang.

Sumber:pelikdunia.com

Para Isteri, Bacalah Doa Pengasih Ini Supaya Suami Makin Sayang Dan Selalu Rindu.. Sebarkan Kepada Isteri Lain.!

Para Isteri, Bacalah Doa Pengasih Ini Supaya Suami Makin Sayang Dan Selalu Rindu.. Sebarkan Kepada Isteri Lain.!

Setiap wanita pasti ingin dicintai oleh suaminya. Anda juga kan? Selain berusaha secara lahir dengan selalu tampil cantik di depannya dan juga bersikap yang baik, ada juga usaha batinnya yang harus anda lakukan, yaitu dengan doa.

Apa doa yang harus dibaca agar selalu dicintai dan disayang suami? Membaca surat al-Insyiroh atau Alam Nasyroh. Tata caranya adalah :

Bacalah surat ini setiap habis sholat fardhu

Niatkan ketika membacanya agar selalu disayang suami

Setelah selesai membaca, tiupkan ke telapak tangan dan usapkan ke muka kita

Doa Agar Selalu Dicintai Dan Disayang Suami

Terjemahan ayat:

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.

1: Bukankah Kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)?

2: Dan Kami pun telah menurunkan beban darimu.

3: Yang memberatkan tanggunganmu,

4: Dan Kami tinggikan sebutan (nama) mu bagimu.

5: Maka Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.

6: Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.

7: Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras

(untuk urusan yg lain).

8: Dan hanya kepada Tuhanmulah kamu berharap.

Selain untuk tujuan diatas, Surat Al-Insyiroh ini memiliki fadhilah lain, diantaranya: Sabda nabi ‘Barangsiapa membaca surat Alam Nasyrah seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi satu kelapangan darinya.

Barangsiapa biasa membaca surat Alam Nasyrah selesai mengerjakan shalat fardhu, niscaya Allah mempermudah urusannya dan dimudahkan segala kebutuhannya dan dimudahkan rezekinya.

Siapa yang membaca surat ini niscaya Allah turut melapangkan dadanya dan Yusuf dari segala kesulitan dalam segala urusan. Dihilangkan segala sifat kesal, jemu dan mendatangkan rajin dalam menunaikan.

Barang siapa membaca surat ini 9 kali sesudah shalat fardhu niscaya Allah akan menjauhkan darinya kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.

Semoga dengan doa tersebut diatas anda semakin disayang dan dicintai oleh suami, dan keluarga anda menjadi keluarga yang penuh dengan sakinah, mawaddah, wa rahmah.

PELEMBUT HATI KELUARGA

Sesungguhnya kasih kepada manusia dan diri sendiri tidak boleh melebihi kasih kepada Allah dan Rasul-Nya. Untuk memperolehi kasih manusia serta memperolehi kebahagian yang hakiki, perlulah dicari terlebih dahulu kasih Allah dan Rasul-Nya dengan membuat apa yang diperintahkan dan meninggalkan segala apa yang dilarang. Seperti mana firman Allah yang bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutlah aku (Muhammad s.a.w), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Ali-Imran 3:31)

Berikut adalah amalannya, InsyaAllah dengan keizinan Allah Ta’ala:

Hendaklah membaca ayat berikut, kemudian hembuskan dikening orang yang kita sayangi (anak atau isteri). Niatkan dan doakan didalam hati moga Allah SWT mengurniakan kasih sayang-Nya kepada kita dan orang yang kita sayangi dengan keberkatan ayat Al-Quran ini.

“Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat seksa pada hari kiamat, bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahawa Allah amat berat siksaan-Nya (nescaya mereka menyesal).” (Surah Al-Baqarah 2:165)

Amalkan insyaAllah semoga apa yang dihajati akan diperkenankan oleh Allah Ta’ala, kerana ayat-ayat Allah ini adalah penawar, sesungguhnya sebaik-baik penawar kepada penyakit ialah ayat-ayat suci Al Quran. Sudah tentu juga, sebaik-baik penyembuh ialah Allah SWT.

Di dalam kitab Al-’Ilaj Bir-Ruqaa Min Al-Kitab Was-Sunnah, karangan said Ali Bin Wahf, menyatakan ijmak ulamak membenarkan menggunakan ayat-ayat Al-Quran untuk perubatan dan sebagainya, akan tetapi perlulah diyakini bahawa ayat-ayat Al-Quran yang digunakan tersebut tidak memberikan sebarang kesan zatnya sendiri. Bahkan Allah jualah yang memberi kesan ke atas sesuatu. Ayat yang di baca itu merupakan sebab dari sekian banyak sebab-sebab yang ditetapkan oleh Alah SWT.

RAHASIA PEREMPUAN AGAR DISAYANG SUAMI

Menghangatkan “perhiasan sulit” yang dimiliki perempuan:

Menurut “pembawaan perhiasan sulit perempuan” itu sebagian ada dari pengaruh makanan sehari-hari yang tidak dijaga, dan ada juga memang bawaan badannya maupun faktor keturunan, yang mana dari hangat, sejuk, lendir dan lainnya.

Bagi perempuan yang memiliki “sejuk”, “lendir” ini tidak begitu memberi puas dan tidak digemari oleh lelaki. Tetapi jangan gusar dan bimbang, karena nenek moyang kita dahulu kala memang leluhur yang cerdas dan memiliki segudang tips dalam mencerahkan problem hidup baik di kehidupan sosial maupun rumah tangga. untuk memperbaiki keadaan ini maka saya akan menularkan sedikit petua demi menghangatkan perhiasan sulit itu.

BahannyaYaitu:

Temu lawak

Kunyit

Limau Purut

Madu Lebah Asli

Caranya:

Kunyit, Temu lawak dan limau purut ini masing-masing di giling atau ditumbuk hingga halus, kemudian masing masing diperas dan diambil patinya (air perasan) pada tempat yang berbeda (jangan disatukan) agar tidak basi.

Lalu satukanlah ketiga pati tadi dalam gelas (sebanyak semangkuk china yang kecil) apabila hendak diminum, dan sebelum diminum setiap pagi selama 7 hari maka campurlah dengan madu satu sendok makan.

sumber:ceritaviral.pw

Bersihkan Rahim Selepas Haid, Amalkan Minuman Ini, Sebulan 2 Kali Pun Dah Cukup!JOM SHARE!!!

Bersihkan Rahim Selepas Haid, Amalkan Minuman Ini, Sebulan 2 Kali Pun Dah Cukup! 

Selepas haid, sebaiknya wanita amalkan minuman yang dihasilkan dari air rebusan bahan-bahan alami. Tak perlu pun nak minum setiap hari, mencukupi jika diamalkan sebulan dua kali.

Sebabnya semasa haid, kita akan kehilangan darah. Masa inilah juga keluarnya mukus mahupun sel-sel yang dah mati. Sebab itulah walaupun masih anak dara, kita kena pelihara rahim agar ia sentiasa sihat dan kitaran period berjalan ikut aturannya.

Perkongsian daripada Cik Puan Amyra Nabila Hasnol tentang air rebusan selepas haid ini bagus untuk diamalkan. Ia petua yang diwariskan oleh umi dan opahnya.cantk
Khasiat Air Rebusan Selepas Haid Ini

🌸 Membersihkan rahim selepas haid.

🌸 Mengeluarkan angin dalam badan.

🌸 Memecahkan lemak-lemak diperut.

🌸 Mengurangkan masalah bau badan.

🌸 Menaikkan seri muka umpama Bidadari syurga.

Bagus Untuk Hindari Senggugut

Amalan berterusan juga boleh membuatkan senggugut yang anda alami makin berkurangan malah menjauh pergi.

Bahan-bahan

Halia ( Besar ibu jari )
Kunyit ( Besar ibu jari )

Serai ( 4-5batang )
Daun pandan ( 3 helai )

Madu / Gula batu (Ikut suka)
Air 3 cawan
Caranya

Serai tumbuk kasi pecah sikit.
Kunyit dengan halia tu hiris jangan terlalu nipis. Sederhana je cukup.

Campurkan ke semua bahan-bahan tadi tu.
Rebus sampai mendidih.

Nak Rawat Keputihan
Tambah sireh – 2 helai

Nak Merapatkan Miss V
Tambah manjakani – 1 biji
Bila Patut Minum?

Sebaiknya selepas bersih daripada haid.
Boleh minum suam-suam. Boleh juga minum sebaik sejuk.
“Tapi tapi kalau Myra la, Myra minum suam2 tu terasa lega je bila masuk dalam badan kita tau.. 😊”

sumber:himpunandoaharian.com

TERKINI7 Kebaikan Rendam Kaki Dalam Bancuhan Garam Untuk Wanita Yang Kerap Sakit..JOM SHARE!!!

TERKINI7 Kebaikan Rendam Kaki Dalam Bancuhan Garam Untuk Wanita Yang Kerap Sakit, 

Terbukti merendamkan kaki dalam air panas dicampurkan dengan sedikit garam selain dapat membuat kita menjadi lebih tenang dan ianya juga boleh membersihkan kuman yang bersarang di telapak kaki. Merendam kaki juga dapat membuat kaki kita menjadi lebih ringan.

Ianya juga sememangnya dipercayai dapat menghilangkan lenguh-lenguh dan kebas. Disebabkan oleh campuran garam dan air panas tersebut, ternyata ianya akan memberikan efek yang berbeza kerana khasiat daripada garam tersebut. Garam bukit memang sesuai digunakan untuk perubatan dan kesihatan. Kalau ada yang berminat nak jadikan aktiviti ini rutin mingguan boleh baca kebaikannya bukan setakat untuk kaki sahaja:

1.Untuk Menghilangkan Bau Pada Kaki

Selepas kita membuka kasut, kadangkala ada bau yang tidak sedap bebas ke udara. Ternyata bau tersebut adalah daripada kaki kita. Keadaan ini sangat mengganggu kehidupan kita, apatah lagi ketika berada di tempat-tempat awam. Orang yang berdekatan dengan kita boleh terganggu dengan bau tersebut. Jika mengalami masalah ini, cubalah untuk merendam kaki denagan air panas dan garam. Ini kerana air garam boleh menghilangkan bakteria yang ada pada kaki.

2. Dapat Mengatasi Masalah Kulit Kaki Pecah-Pecah dan Kasar

Merendam kaki di dalam air panas dicampurkan dengan garam dapat menanggalkan kulit mati dan dapat merawatnya. Untuk kaki pecah-pecah dan kasar, atasilah maslah untuk dengan rendama kaki ini.

3. Dapat Mengatasi Selsema, Demam, dan Batuk

Tiga penyakit tersebut dapat diatasi dengan cara merendamkan kaki di dalam air panas bercampur garam. ini kerana proses rendaman kaki tersebut membuat tubuh kita menjadilebih segar dan sakit akan berkurangan.

4. Melegakan sakit Kepala

Selain selsema, rendaman kaki dengan air panas dan garam juga bermanfaat untuk rawatan sakit kepala. Sakit kepala yang kadang kala berlaku kerana perubahan cuaca secara mendadak memang menyekat aktiviti seharian anda, jadi boleh cuba aktiviti ini untuk mengurangkan tekanan pada pembuluh darah disebabkan perubahan cuaca.

5. Untuk Menenangkan Jiwa

Proses rendaman air panas dan garam juga dapat menenangkan jiwa dan memberikan kesegaran pada tubuh kita. Apabila pengaliran darah di kaki menjadi lebih baik, ianya mengurangkan stress pada badan dan minda kita.

6. Perjalanan Darah Menjadi Lancar

Air Panas yang telah dicampurkan dengan garam juga amat bermanfaat untuk memperlancarkan perjalanan darah. Tidak hanya air panas bergaram, tetapi juga air panas biasa.

7. Dapat Menghilangkan Kuman dan Bakteria yang Bersarang di Kaki

Segala kuman dan bakteria penyebab kaki berbau, kaki menjadi kasar akan dapat diatasi dengan cara merendamkan kaki menggunakan air panas yang dicampurkan dengan garam.

Haa itulah antara 7 kebaikan merendam kaki di dalam air panas dan garam, tetapi haruslah diingat ianya juga bergantung kepda kesesuaian diri kita juga, jika mengalami masalah alahan terhadap air rendaman, silalah hentikannya dengan segera dan dapatkan nasihat dari doktor.

Akumulasi racun bertahun-tahun akan menghambat kelancaran peredaran darah dan memacu semua organ tubuh bekerja lebih keras hingga terjadi ketidakseimbangan tubuh sehingga muncul penyakit serius seperti: diabetes, darah tinggi, kanker, gangguan hati, stroke dan lainnya.

Detoksifikasi

Detoks adalah proses mengeluarkan racun dari dalam tubuh. Pada dasarnya di dalam tubuh kita, terdapat aliran energi (chi) mengalir melalui 12 jalur meridian, 6 diantaranya mengalir melalui organ utama di dalam tubuh dan 6 lainnya di kedua lengan.

Yang menarik yaitu keenam meridian yang melalui organ-organ utama tubuh juga mengalir melalui kaki. Ada 360 syaraf, dimana 60-nya terletak di telapak kaki dan melalui telapak kaki aliran meridian ini menuju ke seluruh tubuh.

Saat organ tubuh mulai tidak berfungsi dengan baik maka pada saat itu kita perlu bantuan dari luar. Salah satunya adalah melakukan detoksifikasi menggunakan air asin (garam).

Mengeluarkan Racun dengan Air Asin

Salah satu cara paling aman dan sederhana mengeluarkan racun dari dalam tubuh adalah detoks dengan air garam. Air asin diketahui memiliki sifat mampu menetralkan energi negatif termasuk racun-racun.

Cara ini bisa anda lakukan sendiri di rumah dan merupakan salah satu metode pengobatan cina kuno yang masih dipraktekkan sampai sekarang.

Air garam bersifat ionik dan akan mengeluarkan racun dengan cara memaksa racun keluar melalui kaki. Air garam hangat akan menghasilkan ion positif dan negatif di dalam air. Ion detoks adalah pengion air asin hangat dengan bolak polaritas.

Berikut ini langkah detoks menggunakan air garam:

Sediakan air panas secukupnya untuk merendam telapak hingga mata kaki.

Larutkan garam murni hingga cukup terasa asin.

Rendam kaki ketika air mulai hangat, biarkan selama lebih kurang 30 menit hingga air berangsur dingin dan lihat perubahan warna air.

Pada tubuh yang memiliki kandungan toxin tinggi, warna air akan terlihat jelas mengalami perubahan warna menjadi keruh kecoklatan.

Sebaiknya perendaman kaki dilakukan pada keadaan rilex atau menjelang tidur malam.

Selamat mencuba. Jika suka dengan artikel ini, jangan lupa like dan share.

sumber:himpunandoaharian.com

5 Kesan Bahaya Pada Diri Sendiri Jika Gemar Jemur Baju Dalam Rumah Yang Ramai Tak Tahu..JOM SHARE!!!

5 Kesan Bahaya Pada Diri Sendiri Jika Gemar Jemur Baju Dalam Rumah Yang Ramai Tak Tahu 

Mudarat Menjemur Baju DalamRumah Ramai antara tayang memilih untuk menjemur pakaian di dalam rumah Tapi tahukah anda bahawa tindakan itu boleh membawa kemudaratan?

Antara bahaya dan mudarat menjemur pakaian didalam rumah adalah:

1.Boleh Jadi Kanser

Jika anda suka guna pelembut kain selepas mencuci pakaian kerana bau yang wangi, perlu tahu kandungan acetaldehydes yang tinggi menjadi sebab utama penyakitkanser Lebih elok cuba elak menjemur kain di dalam rumah kerana berbahaya jika anda selalu sedut udara tersebut.

2. Pengaruh alergi

Udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria.Kalau anda yang ada masalah kulit, kena belajar elak jemur kain di dalam rumah ya Sebab ini salah satu faktor utama anda mengalami alergi (ruam) dan masalah gangguan pemafasan.

3. Beracun

Pernah tak anda basuh kain dan terlupa nak sidai dan akhirnya kain yang dibasuh bertukar bau jadi busuk walaupun pakaian sudah direndam pelembut,Ya, itulah racun. Hanya dalam jangka waktu tertentu udara yang disedut memberi kesan buruk kepada kesihatan kepada anda tanpa disedari.

4. Asma

Pengeringan pakaian di dalam ruangan akan meningkatkan kelembaban ruangan dan menyebabkan kenaikan debu.Ini adalah satu alasan utama penyebab asma dan alergi

5. Lemahkan sistem ketahanan tubuh

Boleh melemahkan sistem ketahanan tubuh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah.Jadi tidak pelik kalau anda cepat selesema, demam atau mungkin diserang pelbagai penyakit lain. Jalan penyelesaiannya anda boleh sediakan tempat jemuran diluarrumah.Kalau tiada tempat sangat, cuci kering lagi selamat. Cuma jimat tidak begitu nak
menjadilah.

Semuanya ditangan anda, kalau boleh pastikan kain yang basah terdedah dengan sinaran matahari tetapi, jangan secara terus nanti cepat pulak kusam dan luntur warna kain anda.

sumber:himpunandoaharian.com

Baca 11 Doa Ini Semasa Memasak. Insyaallah Anak Takkan Degil Dan Melawan Cakap Kita !! Baca Dan Sebarkan.. JOM SHARE!!!

Baca 11 Doa Ini Semasa Memasak. Insyaallah Anak Takkan Degil Dan Melawan Cakap Kita !! Baca Dan Sebarkan.. 

Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap. Apa istimewanya masakan ibu sehingga tetap diingati hingga ke akhir hayat?

Air tangan ibu dan isteri bukan hanya masakan semata-mata tetapi adunan perasaan dan pengorbanan seorang ibu. Air tangan sebenarnya adalah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang wanita yang memasak untuk suami dan anaknya.

Hasil kajian yang dilakukan pakar motivasi dan psikologi menegaskan bahawa orang yang melakukan kerja dengan penuh kasih sayang, ceria dan tulus, hasil kerjanya akan berkualiti.

Dorongan si ibu memasak bukan untuk mendapat apa-apa tetapi untuk memberi. Seorang ibu dan isteri yang memasak didorong untuk memberi kasih sayang dan mengenyangkan orang yang disayangi iaitu suami dan anaknya berbanding seorang tukang masak yang memasak atas tujuan untuk menerima keuntungan.

Ya, itulah perbezaannya seorang ibu dan tukang masak. Si ibu memasak untuk memberi sedangkan tukang masak memasak untuk menerima (keuntungan).

Bahkan melalui masakan juga, si ibu boleh mendoakan yang baik-baik untuk suami dan anak-anaknya. Ketika memasak, banyak doa yang boleh dibaca untuk kesejahteraan ahli keluarga dan memperbaiki hubungan.

Ibu boleh memohon kepada Tuhan segala apa yang dihajati melalui masakan yang akan dihidangkan kepada suami dan anak-anak.

Menyedari betapa berkesannya air tangan, anda yang bergelar ibu perlu ambil peluang menggunakan waktu memasak untuk mencipta kesejahteraan fizikal dan mental keluarga.

Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu.

1. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak.

2. Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

3. Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl ayat 96 yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”

4. Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

5. Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

6. Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3 yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

7. Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah 137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

8. Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan.

9. Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

10. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

11. Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.

Semoga hidangan makanan yang dimasak sentiasa diberkati oleh Allah SWT di samping suami dan anak-anak yang makan juga mempunyai akhlak terpuji yang menyenangkan hati.

sumber:himpunandoaharian.com

Tiga Waktu Dilarang Mandi Menurut Ilmu Kesihatan..JOM SHARE!!!

Tiga Waktu Dilarang Mandi Menurut Ilmu Kesihatan

Telah disebarkan satu tulisan yang melarang mandi pada tiga waktu tertentu yang kononnya menyebabkan seseorang akan mendapat penyakit tertentu.
Antara waktu yang dikatakan, dilarang mandi itu ialah selepas asar, selepas maghrib dan selepas Isyak.

Ia mungkin berdasarkan pengalaman yang berlaku kepada sesetengah orang, tetapi secara umumnya larangan tersebut tidak tepat dari sudut kesihatan.
Berikut adalah ulasan menurut saya selaku seorang pengamal perubatan moden berkaitan dengan larangan mandi ini.

1. 30 Minit Setelah Solat Asar.
Darah badan kita sentiasa panas dengan julat suhu 36.5 hingga 37.5 celcius, sesuai dengan spesies manusia sejenis mamalia yang berdarah panas. Jika kita mandi sekalipun, darah kita tidak akan berubah sama ada sejuk atau terlalu panas.
Keseimbangan akan tetap terjamin. Mandi pada ketika ini dibolehkan dan tiada kesan kesihatan. Penat dan lelah secara lumrahnya boleh berlaku setelah kita berkerja sepanjang hari, tiada kaitan pun dengan mandi.

2. Setelah Maghrib
Jantung manusia bekerja sepanjang waktu, tidak mengenal penat dan lelah. Bagi orang yang normal degupannya berdetak antara 60 – 110 kali seminit. Tiada istilah jantung lemah kecuali orang yang diserang penyakit jantung lemah.
Tiada kajian pun mengaitkan mandi selepas Maghrib atau mandi malam menyebabkan paru-paru berair. Mitos mandi malam penyebab paru-paru berair ini selalu disebarkan dalam masyarakat kita.
Zaman dahulu, orang tua-tua melarang mandi malam kerana kesusahan untuk ke perigi yang berada di luar rumah. Elektrik pun tiada dan gelap malam yang menyusahkan untuk bergerak. Sekarang zaman sudah berubah.

3. Selepas Isya’
Jika jantung kita terhenti, pengsan lah kita atau tanda kematian. Tidak sesekali jantung kita akan istirahat atau berhenti melakukan tugasnya mengepam darah ke seluruh tubuh.
Mandi selepas isya’ tidak mendatangkan mudarat kepada badan ataupun jantung berair. Malah mandi di awal pagi bukannya teknik untuk cas semula jantung. Allah jadikan jantung kita sesuatu yang unik, tidak perlu dicas atau diletakkan bateri kecuali penyakit tertentu seperti rithma jantung tidak menentu (cardiac arrytmia) yang memerlukan pacemaker(pembedahan).
Semoga dengan penjelasan ini boleh menghilangkan kerungsingan anda untuk terus membersihkan badan, seterusnya melakukan ibadah dengan sempurna.

sumber:himpunandoaharian.com

TOLONG SEBAR LUASKAN KERANA 1X SHARE ANDA SUDAH MENYELAMATKAN JUTA’AN MANUSIA DI DUNIA INI..!!! ASAM URAT SEMBUH TOTAL, MATA JADI JERNIH, DIABETES DAN KANSER AKAN TERUBATI HANYA DENGAN DAUN KELOR..!!!!!JOM SHARE!!!

TOLONG SEBAR LUASKAN KERANA 1X SHARE ANDA SUDAH MENYELAMATKAN JUTA’AN MANUSIA DI DUNIA INI..!!! ASAM URAT SEMBUH TOTAL, MATA JADI JERNIH, DIABETES DAN KANSER AKAN TERUBATI HANYA DENGAN DAUN KELOR..!!!!!


Daun kelor iaitu satu diantara jenis sayur-sayuran yang sekarang ini popular. Daun kelor asli Indonesia telah popular faedahnya hingga ke mancanegara.

Banyak penyelidik yang telah peroleh manfaat daun kelor untuk kesihatan tubuh.
Daun kelor telah diduga sebagai tanaman ajaib yang boleh digunakan sebagai ubat herbal semuanya penyakit.

Kandungan vitamin C daun kelor makin banyak dari sayur dan buah-buahan yang lain.
Diluar itu, k4ndung4n vitamin A serta pot4sium dalam daun kelor sekian tinggi. Tak heran jika daun kelor diduga sebagai tanaman ajaib yang sekian bagus untuk badan.
Manfaat daun kelor untuk badan sekian banyak, dari mula menyembuhkan penyakit dalam hingga penyakit luar.

1. Menyihatkan kulit
Daun kelor miliki kandungan vitamin c serta antioksidan yang sekian tinggi, ke2 zat ini sekian baik untuk kesihatan kulit.

Daun kelor yang untuk menjadikan sayur-sayuran dan dimakan melalui langkah teratur boleh mengh4luskan kulit dan mencegah munculnya jerawat.

Daun kelor yang di tum`buk boleh juga untuk jadikan topeng muka yang boleh buat kulit muka semakin halus dan cantik.

2. Mengatasi kencing manis
Satu diantara faedah daun kelor yakni boleh mengatasi diabetes.
Daun kelor dapat untuk jadikan insul! n alami untuk mengatasi diabetes. Makan sayur daun kelor boleh juga menghindar penyakit gula darah atau kencing manis.

3. Menyihatkan mata
Daun kelor banyak juga miliki kandungan vitamin A yang sekian baik untuk mata.
Mengambil daun kelor boleh buat mata sentiasa dalam keadaan sihat serta jernih.

Daun kelor dapatlah menyembuhkan penyakit mata, langkahnya boleh dimakan selekasnya maupun air rebusan daun kelor di bilaskan pada mata yang sakit sehari-hari hingga sembuh.

4. Mengelak kanser
Antioksidan dalam daun kelor sekian tinggi, diluar itu daun kelor miliki k4ndung4n pot4sium yang banyak. Satu di antara manfaat daripada daun kelor yakni boleh mencegah kanser.

mamfaat daun kelor untuk kanser yakni dapat melambatkan bahkan juga hentikan serta singkirkan kanser yang ada pada badan.

5. Menyembuhkan penyakit sendi
Daun kelor juga demikian baik untuk menyembuhkan rematik.
Mamfaat daun kelor untuk penyembuhan penyakit sendi boleh kurangkan rasa sakit pada sendi serta dapat kurangkan pengumpulan asid urik pada sendi sehingga boleh menyembuhkan penyakit sendi atau asam urat

sumber:apacerita.my

Anak Tanya Kenapa Allah Suruh Solat Banyak-Banyak? Ini Jawapannya.JOM SHARE!!!

Anak Tanya Kenapa Allah Suruh Solat Banyak-Banyak? Ini Jawapannya

Penjelasan Terbaik Jika Anak Anda Persoalkan Isu Solat.

Assalamualaikum, Mama Lana Luqman dibanjiri message inbox dengan soalan bagaimana mendidik anak solat. Sejujurnya saya juga melalui proses kaedah cuba jaya di mana selalunya gagal belaka. Bukan sahaja bab solat, mendidik anak special mahupun anak typical memanglah kena menggunakan kaedah yang berbeza-beza.lain anak lain ragamnya kan?

Kisah ini dipetik menerusi Facebook Syahirah Omar Akademi Fitrah.

SOLAT

1. Saya akui saya juga dulu agak tidak mengambil berat tentang ketepatan masa untuk solat. Solat bila akhir waktu, solat bila semua kerja dah selesai, solat bila anak-anak dah tidur. Saya mencari-cari waktu setelah semua kerja selesai.

Tetapi sebenarnya saya selalu terlupa dengan solatlah tempat kita meminta pada Allah supaya memudahkan segala urusan kita. Jadi, tips yang pertama, mama dan ayah kena solat on time atau secepat mungkin sambil mengajak anak-anak.

“Okay kemas semua mainan, Jom kita wudhu dan solat,”

TAWAR MENAWAR

2. Biasalah, drama-drama anak ini bermacam-macam. Ada angin dia asyik tanya,

“Kenapa sampai 4? Kenapa tak 3? Kenapa tak 2? Saya letih hari ini mama,”

Selalu mereka akan cuba tawar menawar tetapi hukum Allah tetaplah kena bertegas. 4 means 4. Kau tergolek pun mama minta 4. Main-main waktu solat pun akan diberi hukuman. Ini tips untuk anak-anak yang 5 tahun ke atas. Yang masih baby, saya rasa ajaklah bersama letak di sebelah. Anak memang akan belajar dari apa pemerhatian mereka. Tutup segala TV dan simpan segala gadget.

“MAMA, KENAPA KITA KENA SOLAT BANYAK-BANYAK NI?”

3. Soalan ini kerap sangat anak typical saya tanya.

“Sebab Allah suruh bukan mama suruh,”

“Kenapa Allah suruh solat banyak-banyak? Luqman penat sangatlah 4 keraat,” soal Luqman.

“Rakaat, bukan keraat. Sebab Allah kata kalau nak masuk syurga kena solat. Siapa tak solat nanti masuk api neraka. Luqman nak masuk mana?”

“Luqman nak masuk syurga. Tapi kenapa kena solat banyak dan sama saja selalu?” soal Luqman lagi.

“Sebab nak cakap terima kasih Allah. Kalau mama bagi Luqman toys, Luqman cakap thank you kan? ALLAH bagi Luqman bangun sihat pergi sekolah, jumpa kawan-kawan, bermain dengan kawan–kawan. Luqman makan mama masak yellow soup, semua itu Allah yang bagi. Jadi kena say thank you pada Allah,” jelas saya padanya.

Sebenarnya, setiap hari dia bertanya. Bukan hari ini saja, esok, lusa dan bulan depan. Jawab dengan sabar dan jawapan janganlah berubah teruk sangat. Terus sebut sahaja yang ini adalah perintah Allah.

GANJARAN

4. Sekali sekala ganjaran sangat penting untuk memberi motivasi kepada anak-anak agar berlumba-lumba membuat kebaikan. Antara hadiah yang diberi contohnya penggunaan handphone mama (kecuali Facebook) untuk 10 minit, penggunaan laptop selama 10 minit, makanan kegemaran atau mainan Lego RM5.

Alah, kita dulu pun kena bagi aiskrim Malaysia sebagai upah, barulah berlumba-lumba nak pergi kedai belikan mak bawang 10 biji kan? Lebih kurang samalah.

Selalu bawa anak ke masjid pada waktu-waktu kurang jemaah pada permulaan. Waktu dhuha, waktu selepas solat fardhu. Kemudian bila sudah terbiasa, maka mereka juga akan terbiasa. Boleh cuba bawa mereka solat maghrib di masjid bersama. Pastikan mereka duduk di sebelah .

Selesai solat, tarik anak duduk depan kita bagi anak yang masih kecil, jangan biarkan mereka menganggu jemaah yang lain. Setakat ini, itu sajalah perkongsian saya. Semoga dapat memberi manfaat kepada yang lain. InshaAllah.

sumber:apaceritatv.com

Info Menafaat : MESTI BACA !! ANDA Kerap Kena TINDIH WAKTU TIDUR Apa Yang Anda Perlu Buat ? Inilah Caranya.JOM SHARE!!!

Info Menafaat : MESTI BACA !! ANDA Kerap Kena TINDIH WAKTU TIDUR Apa Yang Anda Perlu Buat ? Inilah Caranya.

KENA TINDIH WAKTU TIDUR apa yang anda perlu buat ?

Bila rasa ditindih, tenangkan fikiran, jangan panic ,setkan dalam kepala anggap biasa-biasa aje. insyaAllah disini ada beberapa tips untuk anda
.
1. Tarik nafas sedalamnya dan tahan nafas beberapa saat sambil zikir dalam hati Allah sebanyak2nya, kemudian hembuskan perlahan2. Ulang beberapa kali.

2. Azan sekuat-kuatnya dalam hati, sehingga anda melepaskan suara azan dimulut.

3. Membaca ayat kursi atau apa-apa surah yang terlintas dikepala. Baca didalam hati.

4. Cuba gerakkan ibu jari perlahan2 sehingga anda mampu menggerakkan keseluruhannya.

5. ubah posisi tidur.

Cara mengelakkan ditindih.


.
1. Kibas tilam sebelum tidur

2. Menjaga kebersihan bilik / tempat tidur

3. Menjaga kebersihan jasad dan rohani sebelum tidur,
(berwuduk, zikir, mengaji sebelum tidur)

4. membaca 3 qul tiup ditangan dan sapu keseluruh tubuh

5. membaca ayat kursi sebelum tidur

6. Istighfar

7. Bismillah 21 kali

8. tidur dilambung kanan
.
InsyaAllah ikhtiar

sumber:apaceritatv.com