Didihkan Lemon,Halia & Bawang Putih Minum Waktu Pagi Banyak Khasiatnya 

Didihkan Lemon,Halia & Bawang Putih Minum Waktu Pagi Banyak Khasiatnya 

Kαmi kongsikan resepi kuno dari negara German yαng sangat bαik untuk kesihαtαn andα, yang boleh membantu menyembuhkan dan menghindarkan αterosklerosis, kelelαhαn, infeksi, dingin, kolesterol tinggi dαn bαnyαk lαgi. Petua ini membantu meningkatkan sistem kekebαlαn bαdαn andα. Disamping itu, turut membersihkαn orgαn hαti andα. Resepi terbaik ini hanya menggunakan empat bahan yang mudah dan ada di dapur rumah anda:

Bαhαn-bαhαn:

Empαt ulas bαwαng putih (besαr)
5 inci (3-4 cm) halia
Empαt biji lemon
2 liter air masakair lemon dan halia, air lemon dan bawang putih, khasiat air lemon dan halia, elakkan kolesterol tinggi, minuman awal pagi, minuman kesihatan

BACA JUGA: Cara Buat Jeruk Halia Mudahkan Buang Angin Dalam Badan

Persediaan :

Bersihkan lemon dan potong seperti dalam gambar
Kupas bawang putih
Potong bawang putih dan halia halus-halus supaya mudah diserap air
Masukkan bawang putih, lemon dan halia ke dalam periuk
Tambah 2 liter air masak
Setelah mendidih, matikan api dan biarkan campuran ini suam
Ambil penapis dan tapis air dari campuran ini ke botol kaca dan boleh simpan di dalam peti sejuk

Lαngkαh penggunααn :

Minum satu gelas minuman ini waktu pagi semasa perut kosong, dua jam sebelum makan.
Ambil satu gelas sehari sepanjang 3 minggu,berhenti minum untuk beberapa hari kemudian boleh mulakan semula rutin minum selama 3 minggu lagi.
Anda boleh tambah madu untuk menyedapkan minuman ini.

Anda akan dapat merasai perbezaan pada 3 minggu pertama dari segi sistem penghadaman yang baik dan badan rasa lebih segar dan ringan.

Resepi ini membantu membersihkan saluran darah dari kolesterol jahat dan juga mencegah masalah batu karang.

Demikiαn info ini semogα bergunα dαn jαngαn sαmpαi lupα dishαre yα.

7 Ciri-Ciri Anda Mungkin Kena Serangan Jantung Disebabkan Kolesterol Tinggi Meskipun Anda Kurus

Jika anda tidak mahu berisiko mengalami pelbagai penyakit kerana kolesterol , maka anda harus berwaspada ciri ciri kolesterol tinggi sejak awal . Gangguan kesihatan yang biasanya dialami oleh orang dewasa ataupun warga tua ini adalah sebuah gangguan kesihatan yang banyak berisiko untuk menimbulkan terjadinya penyakit lain yang lebih kronik .

Cuba tengok wajah sendiri ada tak bintik-bintik putih kecil yang timbul sekitar mata? Atau benjolan warna kuning pada hujung kelopak mata. Kalau ada jaga-jaga, kemungkinan besar tahap kolesterol anda tinggi.

Ini bahaya untuk kesihatan sebab kolesterol tinggi ini dikaitkan dengan penyakit jantung dan serangan strok. Sekarang dua penyakit ini sudah dihidapi ramai golongan muda, dalam lingkungan usia 30-an pun sudah ada yang mengalaminya.

Tapi selain dari ciri yang disebutkan tadi, ada 6 lagi tanda yang menunjukkan tahap kolesterol anda tinggi. Kalau rasa simptom di bawah ini ada pada diri atau pun pasangan cepat cepatlah bawa berjumpa doktor untuk pemeriksaan sebelum terlambat.

1. Kaki sering berasa kebas: Ia terjadi kerana darah bergumpal menyebabkan alirannya ke bahagian kaki tidak lancar.

2. Mudah letih dan cepat mengantuk: Peningkatan kolesterol menyempitkan pembuluh darah dan mungkin juga menutupnya. Ini menyebabkan aliran darah yang membawa oksigen ke otak terhalang membuatkan kita cepat mengantuk.

3. Senak dada sebelah kiri : Ini tanda pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat akibat kadar kolesterol terlampau tinggi.

4. Sering sakit kepala, rasa berat dan tegang di belakang leher: Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.

5. Kaki membengkak : Ini kerana pembuluh darah yang semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.

6. Timbul bintik-bintik putih (biji lemak) : Ia hadir pada bahagian bawah mata, kawasan wajah atau leher yang berpunca dari kadar trigliserida yang tinggi.

7. Tanda kuning muda: Pada tengah atau hujung kelopak mata – merupakan mendapan kolesterol, ada juga yang mengalami benjolan pada padat siku, tumit atau lutut.

Selalunya kolesterol tinggi ini dikaitkan dengan pemakanan yang berlemak. Sekiranya tanda-tanda dah mula dirasai jaga pemakanan dan agak malang kalau dah tahu petanda ni tapi diabaikan atau tak berjumpa doktor.

Bercakap tentang kolesterol, ramai yang akan menganggap hanya mereka berbadan gemuk atau berisi sahaja berdepan dengan masalah ini Menurut pakar diet tanggapan itu sebenarnya memang salah berikutan kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah tidak bergantung kepada saiz badan seseorang Justeru itu, tidak pelik jika seorang yang kurus turut mempunyai paras kolesterol yang tinggi

sumber:himpunandoaharian.com

Inilah Khasiat Air Kulit Buah Delima, Jangan Buang Kulit Dah Lepas Ni..JOM SHARE!!!

Inilah Khasiat Air Kulit Buah Delima, Jangan Buang Kulit Dah Lepas Ni

Air kulit delima? Rupa-rupanya kulit buah delima boleh juga dimakan dan sesetengah orang sanggup untuk mendapatkan kulitnya sahaja untuk dibuat jus kerana khasiatnya sungguh luar biasa untuk kesihatan dan kecantikan. Kulit buah delima dikatakan sangat baik untuk kecantikkan kulit manusia.

Selepas ni kita boleh buat sendiri kerana perkongsian dari Puan Aisyah Badar Bajrai ini menerangkan bagaimana cara untuk buat air kulit delima ini yang sangat diminum begitu saja.

Tambah lagi kalau buah delima itu segar dan dikisar dengan halus, pasti berkahsiat dan boleh diminum untuk kesihatan keluarga.

Resepi Air Kulit Delima

Kulit buah delima yang telah dikeringkan di bawah panas matahari. Menurut Puan Aisyah, antasa isi delima dengan kulit delima. Kulitnya lagi sedap dan kulit delima juga mempunyai dua kali ganda antioksidan dari isinya sendiri.

Sekiranya kita meminum air kulit delima setiap minggu sekali, nanti akan awet muda, kulit kita akan menjadi merah dan pinkish malah bibir juga akan menjadi merah bak delima. Ia juga mampu mengurangkan kedutan atau melambatkan proses penuaan, katanya.

Cara Buat Air Kulit Buah Delima

Air kulit delima lebih sedap jika dicampurkan dengan sedikit madu lebah.

Ambilkan kulit delima yang sudah kering dalam anggaran sebesar dua jari. (Ia harus dijemur terlebih dahulu di bawah pancaran matahari sehingga ia betul-betuk kering.)
Anda perlu merebus kulitnya bersama dengan segelas air selama 10 atau 15 minit.
Apabila airnya kelihatan kekuningan, segeralah tutup api.
Sebelum meminum air kulit delima, anda boleh campurkan dengan sedikit madu agar ianya lebih sedap diminum.
Nota: Anda disarankan meminum air itu dalam 1 hingga 3 kali dalam seminggu.

Kebaikan dan Khasiat Kulit Delima

Air jus delima memang terbukti mempunyai khasiatnya yang tersendiri

-Mempunyai dua kali ganda antioksidan
-Kaya dengan Vitamin C
-Sangat baik untuk usus, masalah cirit-birit
-Detox badan
-Mengurangkan kedut, melambatkan proses penuaan
-Penawar sakit kepala
-Mengurangkan batuk berlarutan
-Melembabkan kulit
-Mencegah sel-sel kanser
-Mampu mencegah buasir kronik
-Cacing
-Menurukan paras kolestrol
-Menguatkan jantung
-Sakit radang sendi/ antibakteria

Jangan lupa kongsi dan tag kawan korang yang suka makan buah delima. Manalah tahu kot diorang semua tu tak tahu yang kulit delima tu sebenarnya boleh dibuat air dan masker.

sumber:www.gengkepoh.com

 

 

Khas Untuk Si Rabun. Doktor Pakar Mata Ini Dedah 3 Tips Semula Jadi Pulihkan Penglihatan..JOM SHARE!!!

Khas Untuk Si Rabun. Doktor Pakar Mata Ini Dedah 3 Tips Semula Jadi Pulihkan Penglihatan

Mata rabun? Seiring dengan teknologi perubatan kini yang semakin berkembang mengikut arus permodenan, industri perubatan telah menemui banyak solusi untuk mengembalikan penglihatan bagi individu yang mata rabun. Ini termasuklah rawatan surgeri laser seperti LASIK dan PRK yang ternyata berkesan dan hanya mengambil masa yang singkat bahkan tidak menyakitkan.

Walau bagaimanapun, tidak semuanya mampu menjalani rawatan surgeri laser ini kerana kosnya adalah tinggi memakan lebih RM3000 hingga RM7000.

rawatan laser mataRawatan surgeri laser sememangnya berkesan tetapi harganya terlalu tinggi dan tidak semua orang mampu untuk mendapatkan rawatan ini.
Oleh itu, sebagai orang yang beragama, kita perlu yakin bahawa setiap penyakit ada penawarnya. Kalau tidak, takkanlah orang dulu-dulu boleh sembuh meskipun tiada teknologi moden kan?

Seperti yang dibincangkan dalam rancangan popular The Dr. Oz Show, ini Wanista kongsikan tiga cara untuk memulih di samping meningkatkan penglihatan dengan cara semula jadi. Orang yang tidak rabun pun boleh menggunakan cara-cara ini untuk mengekalkan kesihatan mata mereka!

#1 Makan Untuk Penglihatan Yang Jelas

Pelihara mata anda melalui pemakanan! Mata memerlukan beberapa nutrien untuk berfungsi dengan baik. Vitamin A,C, E dan mineral seperti zink adalah nutrien asas untuk mata.

Makan banyak sayur berdaun hijau, kuning telur, lada benggala kuning, labu, ubi keledek dan lobak merah kerana ia mengandungi khasiat antioksida yang dapat mengelak keterjejasan yang disebabkan matahari. Tahukah anda bahawa kajian mendapati mengambil sayuran warna kuning dan hijau dapat mengelak sebarang penyakit yang boleh sebabkan mata buta.

tahap rabun jauhMata sebenarnya memerlukan beberapa jenis nutrien untuk memastikan ianya berfungsi dengan baik.
Bawang putih, bawang besar dan bawang merah pula mengandungi kandungan sulfur yang akan memelihara pembentukan katarak pada mata. Beri biru, anggur secara tidak langsung mampu pulihkan penglihatan.

DHA iaitu sejenis asid lemak yang ditemui dalam ikan air sejuk seperti salmon, sardin, makerel dan kod pula bisa menyokong sel untuk menyumbang kesihatan pada mata.

#2 Lakukan Senaman Mata

Senaman mata ringkas ini sekurang-kurangnya dapat mengekalkan penglihatan optimal. Lakukan senaman mata sejurus bangun tidur, sebelum tidur atau pada bila-bila masa ketika mata anda letih.
Tetapi pastikan jari anda bersih kerana mata mudah terkena jangkitan kuman. Lakukan setiap hari anda pasti dapat lihat kesannya dalam masa satu bulan!

rabunAnda harus melakukan senaman mata pada bila-bila masa sahaja terutama ketika mata sedang letih.
Gosokkan tapak tangan anda untuk menghasilkan haba panas. Tekap tapak tangan pada kedua belah mata sambil mata ditutup selama 5 saat. Ulang sebanyak 3 kali.

Pusingkan bebola mata anda. Mulakan dengan mata pandang ke atas dan dengan perlahan putarkan ia sebanyak 10 kali mengikut arah jam.

Pegang pen pada aras bahu di hadapan anda. Fokuskan pandangan mata pada pen tersebut dan perlahan-lahan dekatkan pen sehingga ke bahagian batang hidung anda dan jarakkannya kembali ke posisi asal. Dekat dan jauhkan pen sebanyak 10 kali.

senaman mataMata memerlukan senaman yang betul agar ia berfungsi dengan baik.
Urut penjuru dahi. Gunakan tulang sambungan ibu jari anda, tekan lembut penjuru dahi dan urut dalam gerakan membulat sebanyak 20 kali untuk arah jam dan 20 kali lagi untuk arah sebaliknya. Ulang urutan di kawasan atas kening, di bawah mata dan di kedua belah penjuru sisi hidung. Bersandar, pejam mata, relaks dan rehat selama 3 minit.

#3 Peruntukan Waktu Rehat Mata

Dapatkan tidur yang cukup. Tidur akan membiarkan mata berehat sepenuhnya, membaiki dan memulih secara semula jadi kondisinya. Tidur yang tidak cukup hanya akan melemahkan penglihatan. Jadi, sila tidur 8 jam setiap malam.

Lebih-lebih lagi buat individu yang kerjanya perlu menghadap komputer setiap hari, sila cari sekurang-kurangnya 1 jam untuk alihkan pandangan mata anda ke tempat lain. Rehatkan penglihatan anda.

tidurTidur juga berperanan untuk merehatkan mata.
Jika mata anda terlalu penat, berasa perit dan tidak selesa, baring dan letakkan hirisan timun pada kelopak mata. Ia akan memberi sensasi kesejukan buat mata seterusnya melegakan kepenatannya.

Selamat mencuba!

sumber:kuasaheboh.win

Nak Diet Tanpa Rasa Lapar? Ikut Petua Ini, Dah Lah Sedap, Penuh Berkhasiat Pula Tu!

Nak Diet Tanpa Rasa Lapar? Ikut Petua Ini, Dah Lah Sedap, Penuh Berkhasiat Pula Tu!

Nak berdiet tapi tidak mahu terasa lapar? Ini ada satu jenis minuman yang bukan sahaja berkhasiat tapi cukup menyelerakan. Menikmati boleh memberi rasa kenyang dan tenaga untuk tubuh.

Apabila melihatnya saja sudah membuatkan kita tak sabar untuk menikmatinya. Betulkan?

Minuman berasaskan susu yang dicampur dengan buah-buahan serta bahan berkhasiat lain menjadikan minuman ini bukan sahaja sesuai untuk yang berdiet malah anak-anak juga pasti menggemarinya.

Oleh itu, usah tunggu lagi. Ayuh kita cuba resipi ini dan nikmati keenakannya!

Bahan-bahan:

4 sudu rolled oats

100ml susu

1 sudu besar greek yogurt

Buah-buah campuran (strawberi, blueberry, anggur) nak letak kismis pun boleh.

Cara Buat :

1. Masukkan semua bahan ke dalam bekas.

2. Sejukkan semalaman untuk rasa yang lebih enak.

3. Sedia untuk dinikmati.

Ekstra Info Kebaikkan Oat Untuk Diet

1. Oat mengandungi serat yang membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. Ini memastikan semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan sepenuhnya.

2. Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain.

3. Oat juga boleh memberikan perut berasa kenyang dalam masa yang lama.Oat adalah salah satu makanan yang tinggi kandungan serat. Oleh itu Oat berikan anda jawapan untuk kurus dengan mudah kerana apabila anda makan oat untuk sarapan pagi, anda akan berasa kenyang untuk jangka masa yang panjang.

sumber:ceritaviral.pw

 

PETUA untuk memutihkan gigi..tak payah berhabiskan duit lagi..Jom share

Hampir setiap orang pasti menginginkan gigi yang putih menarik. Keinginan ini bukan hanya diinginkan oleh seorang perempuan melainkan juga oleh seorang pria. Dengan gigi yang putih secara tidak langsung akan membuat rasa percaya diri semakin bertambah. Bukan hanya itu, gigi putih juga akan membuat orang termukau melihat kita, apalagi ditunjang dengan wajah yang cantik dan juga tampan.

Dengan itu mereka rela untuk mencari berbagai cara agar mampu mendapatkan gigi yang putih cemerlang. Cara yang mereka inginkan saja dengan biasa yang kecil tetapi hasilnya bisa dalam waktu yang cepat. Dengan cara itu maka mereka akan lebih mudah mendapatkan hasil yang maksimal dan juga cepat

Setelah dilakukan secara teliti ternyata gosok gigi dengan pasta gigi saja tidaklah cukup untuk membuat gigi kembali putih seperti sedia kala. Sehingga berbagai alternative pun mereka lakukan dan mereka cari. Namun, hasilnya terkadang masih sama. Bahkan, ada yang rela mengelurkan uang hingga ribuan ringgit namun tidak berhasil. Baik pada kali ini ada sebuah cara untuk memutihkan gigi Anda hanya dalam waktu beberapa menit saja.

Siapkan bahan bahannya:

Lemon

Riser soda

Aturan Pakai:

Campurkan kedua- dua bahan tersebut sehingga membentuk satu obat.

Ambillah sikat gigi dan sikatkan obat cari campuran lemon dan baking soda itu pada gigi. Untuk mendapatkan hasil maksimal berkumurlah dengan menggunakan air bersih.

Hal yang perlu diperhatikan adalah lakukan cara ini sekali dalam seminggu saja. Sebab, Jika kamu terlalu sering melakukan cara ini maka enamel pada gigi akan cepat terkikis. Maka dari itu hindari pemakaian secara over pada treatment ini karena bernafsu ingin membuat gigi menjadi lebih putih dan menarik dengan cara yang Sangat segera.

Saat menggunakan ini, hindari juga mengkonsumsi minuman berkafein dan juga minuman berkarbonasi. Hal itu tentu agar hasilnya lebih tinggi dan juga gigi Anda bisa cepat putih dalam waktu cepat.

Tips di atas memang sangat ampuh untuk membuat gigi lebih putih bersinar. Cara seperti ini memang tergolong simple dan tidak membutuhkan banyak biaya. Bahkan, biaya yang dikeluarkannya tidak akan mencapai RM100. Sebab, jeruk itu bisa di dapatkan di pekarangan rumah atau meminta pada tetangga-tetangga sekitar. Sedangkan kue soda juga harganya tidaklah mahal. Sehingga, cara ini sangat cocok bagi yang kaya dan juga orang tidak mampu.

Jika sudah ada cara seperti ini maka tidaklah perlu mencari cara lain untuk dapat memutihkan gigi. Sebab, cara ini masih tergolong alami dan tidak banyak mengadungi bahan-bahan kimia. Biasanya, cara yang dilakukan secara alami hasilnya pun akan lebih bagus dan juga bisa tahan lama. Oleh karenanya jika ada yang gratis ngapaian cari yang harus membayar

sumber:ngonyelngonyel.com

Wajib Tahu!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

Wajib Tahu!! “Sakit Gigi” Tak Payah Makan Ubat, Cukup Urut Dekat Titik Ini Saja, Dijamin Lega Dalam 5 Minit!

Sakit gigi di tengah malam adalah hal yang mengerikan. Kadang sakitnya sampai tak bisa tidur. Kebanyakan orang yang tidak tahan dengan sakitnya memilih meneguk obat anti-inflamasi untuk menghentikan rasa sakit. Tapi sebenarnya, cara ini kurang tepat!

Akar gigi kita sangatlah halus. Obat anti-inflamasi yang kita minum sebagian besarnya diserap oleh tubuh, hanya sebagian kecil yang bisa melalui aliran darah masuk ke dalam jaringan pulpa gigi.

Cara yang paling cepat dan efektif adalah dengan cara menyuntikkan obat ke dalam rongga gigi, tapi ini hanya bisa dilakukan di klinik. Namun, ini adalah cara yang paling tepat menurunkan radang dan infeksi. Di tengah-tengah gigi kita terdapat rongga kecil, di dalamnya ada pembuluh darah, saraf, sel dan jaringan pulpa. Pada saat sakit gigi, radang menyebabkan sekitar gigi merah-merah, bengkak, panas dan nyeri. Suntikan obat baru bisa mencapai sumber radangnya.

Seiring bertambahnya umur, gigi juga akan semakin rapuh, terutama usia 50 tahun ke atas. Baik tua maupun muda, sebaiknya mengunyah makanan yang terlalu keras seperti tulang, kepiting, kerang, kacang-kacangan dan makanan keras lainnya agar tidak menimbulkan retak pada gigi.

Kalau gigi berlubang atau goyang, sakit saat mengunyah atau gusi membengkak, sebaiknya segera periksa ke dokter. Makan obat sakit gigi saja tidak akan mengatasi masalah, yang ada malah tambah parah bila tidak segera ditangani!

Berikut ini beberapa cara yang bisa kamu lakukan tanpa meneguk obat penahan sakit:

1. Tekan dan pijat-pijat titik di antar jempol dan telunjuk sampai sakitnya mereda.

Titik ini dinamakan titik hoku. Selain dapat menyembuhkan sakit gigi, memijat titik ini juga dapat menyembuhkan sakit kepala dan sakit leher.

2. Jika gigi terasa panas dan pedih, tekan dengan ais pada pipi atau bagian wajah yang sakit.

3. Kumur-kumur dengan air garam juga sudah terbukti mengurangi rasa sakit. Garam bisa membantu menetralisir asam laktat yang muncul karena gula makanan dan memperlambat proses pembusukan secara signifikan. Air garam yang hangat juga bisa membantu meredakan jaringan yang radang.

Jangan biasakan minum obat penawar sakit saat sakit gigi, bukan hanya tidak berguna tapi juga menimbulkan efek kebal bila sering dikonsumsi!

Semoga bermanfaat!

sumber:www.islamituindah.info

Cara Mudah Untuk Mendapatkan Zuriat – Ustaz Sharhan Shafie

Cara Mudah Untuk Mendapatkan Zuriat – Ustaz Sharhan Shafie

AL-FADHIL USTAZ SHARHAN SHAFIE adalah pengamal perubatan Islam yang telah lama bergiat aktif dalam mengubati pesakit-pesakit misteri gangguan jin & syaitan. Beliau berasal daripada Machang, Kelantan. Mendapat pendidikan awal di Sek. Keb. Air Merah dan Sek. Men. Arab Shamsul Maarif. Kemudian beliau menyambung pengajian tinggi di Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) Terengganu dalam jurusan Bahasa Arab. Selepas itu menyambung pelajarannya ke Mesir selama 3 tahun. Beliau mendapat belaian tarbiyyah secara langsung daripada gurunya bernama SYEIKH WAHID ABDUS SALAM BALI (tersohor di kalangan para mua’lij perubatan Islam).

Beliau pernah menuntut ilmu dengan guru-guru yang tersohor dalam perubatan Islam seperti di KAFUR-SYEIKH (Mesir), TANTA, DASUK dan MANSIYATUL ABBAS selama 6 bulan. Kini beliau mempunyai 1000 anak murid di seluruh tanah air yang mengikuti pengajiannya. Selain mengadakan kuliah dan kelas komprehensif, beliau turut membuat pembentangan kertas kerja mengenai Perubatan Islam menangkis kejahatan Ilmu Hitam di Institut Pengajian Tinggi seluruh Malaysia. Berita mengenai pengamalan perubatan beliau turut disiarkan didalam surat khabar Mesir apabila beliau berjaya mengubati seorang peguam yang diganggu jin wanita yang berusia 2000 tahun (jin yang wujud pada zaman fir’aun laknatullah). Dengan kemahiran beliau mengenai selok belok perubatan Islam, adalah diharapkan masyarakat kita dapat mengambil manfaat dari setiap seminar/bengkel yang dijalankan.

TONTON VIDEO INI:

sumber:www.islamituindah.com.my

Jika Kaki Tiba-Tiba ‘Cramp’ Ini Yang Anda Perlu Tahu Dan Buat Serta-Merta

Jika Kaki Tiba-Tiba ‘Cramp’ Ini Yang Anda Perlu Tahu Dan Buat Serta-Merta

Penyebab kaki kram tidak selalu diketahui, namun umumnya disebabkan ataupun terkait dengan cedera ketika berolahraga, kehamilan, dehidrasi, kekurangan mineral tertentu, ataupun perubahan suhu dingin.
Anda mungkin mengalami kejang di kaki secara tiba-tiba menyebabkan kesakitan luar biasa pada bahagian betis biasanya berlaku semasa aktiviti bersukan. Kami ingin kongsikan informasi mengenai kram atau kejang semoga ramai mengetahui tentang punca-punca kejang, rawatan dan kaedah pencegahan.

Secara umumnya kekejangan sering berlaku di kaki, kerana kaki adalah yang bertanggungjawab bagi menyokong badan pada waktu siang dan juga berdiri selamat atau berjalan kaki

Punca kram kaki:
– Aktiviti yang berlebihan kepada keletihan otot dan boleh bekerja lebih lama lagi

– Kekurangan kalsium dan magnesium
– Dehidrasi

– Kesan-kesan sampingan ubat-ubatan dan sebagainya.

Apa perlu dilakukan apabila serangan kram berlaku:
– Mencari tempat untuk duduk / bersandar

– Keluarkan kasut / Kasut

– Angkat kaki anda di atas riba sakit

– Jangan bengkok, kerana kedudukan lenturan boleh menekan kawasan otot

– Kadang kala apabila serangan berlaku kekejangan menyebabkan keadaan jari kaki menguncup, menggunakan tangan anda untuk perlahan-lahan menolak jari kaki menaik untuk membuka semula

– Apabila kekejangan telah reda, mengurut tapak kaki sehingga mengalir darah yang semula dengan lancar

Bagaimana untuk mengelakkan kekejangan:
– Melindungi keseimbangan cecair badan dengan meminum banyak air. ; Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas setiap hari, termasuk 1 gelas sebelum tidur juga tambahan minuman sebelum, semasa dan selepas senaman

– Pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium, kalium dan magnesium. eg: 1-2 pisang sehari boleh membantu mencukup penggunaan kalium oleh tubuh badan kita.

– Apabila secara semula jadi sering kejang semasa tidur, jadi kita perlu lakukan gerakan ringan untuk otot sebelum tidur, elakkan tidur di otot betis yang akan menyebabkan tekanan pada saluran darah anda, cuba lakukan urutan ringan pada jari kaki dan betis anda sebelum tidur.

– Elakkan menggunakan kasut tumit tinggi, apabila terpaksa memakai kasut tumit tinggi untuk jangka masa yang panjang, kadang-kadang perlu buka kasut untuk memberikan keselesaan kepada jari kaki dan peluang untuk kaki berehat.

– Pilih kasut yang tidak terlalu ketat pada bahagian hujungnya, supaya kaki tidak terlalu tertekan semasa melangkah dan; menyebabkan kurang peredaran darah yang lancar

– Lakukan senaman jari kaki dengan menggerakkan jari kaki ketika berdiri dan duduk

– Selalu rendam kaki / jari kaki dalam air suam dan urut agar aliran darah lebih lancar.

– Boleh juga lakukan regangan selepas aktiviti berterusan yang terlalu lama. Sebagai contoh, selepas duduk lama di hadapan komputer selama 2 jam, berada di dalam pesawat udara atau kenderaan.

Mudah-mudahan tip di atas boleh membantu anda dan orang – orang di sekeliling anda, terima kasih

sumber:www.islamituindah.com.my

 

Doa Penyembuh Penyakit Jantung Yang Lemah Dan Masalah Penyakit Dalaman.

Doa Penyembuh Penyakit Jantung Yang Lemah Dan Masalah Penyakit Dalaman.

Surah Ad-Dhuha adalah surah yang ke 93 dalam Al-Quran terdiri dari 11 ayat. Surah ini termasuk golongan surah Makkiyah dan diturunkan sesudah surah Al-Fajr. Nama Adh Dhuhaa diambil dari kata yang terdapat pada ayat pertama, yang ertinya “waktu matahari sepenggalahan naik”.

Surat Adh-Dhuhaa, menerangkan tentang bimbingan pemeliharaan Allah SWT terhadap Nabi Muhammad SAW dengan cara yang tak putus-putusnya dan mengandung pula perintah kepada Nabi supaya mensyukuri segala nikmat itu.

Penyembuh Sakit Jantung Dan Sakit Dalam Badan.

Dibaca sebagai doa penyembuh penyakit jantung yang lemah dan masalah penyakit dalam badan – dibaca 25 kali pada segelas air dan diminum oleh orang yang sakit. InsyaAllah. Lakukan selepas setiap kali solat wajib.

Diantara khasiat surah Ad-Dhuha adalah:-

1. Doa untuk perlindungan rumah- Dibaca 7x selepas solat subuh dan 7x selepas solat maghrib.

2. Doa murahkan rezeki – hari Jumaat, sembahyang sunat dhuha lepas itu baca surah dhuha 7x dan sambung dengan Ya- Ghani.

3. Doa untuk terang hati baca 40x sehari selama 41 hari.

Terjemahannya.

1. Demi waktu Dhuha.

2. Dan malam apabila ia sunyi-sepi.

3. (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

4. Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

5. Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda (berpuas hati).

6. Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan?

7. Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayat petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)?

8. Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Dia memberikan kekayaan?

9. Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,

10. Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik;

11. Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

sumber:www.islamituindah.com.my

JANGAN LUPA SIMPAN SYILING DALAM FREEZER

JANGAN LUPA SIMPAN SYILING DALAM FREEZER

Bila kita meninggalkan rumah berhari-hari, semestinya kita akan tutup semua lampu-lampu atau plug untuk keselamatan selain mengelak pembaziran. Tetapi walaubagaimanapon, suis peti semestinya kita akan buka 24 jam kan?

Tapi apa yang akan terjadi jika dalam masa 5 hari kita tinggalkan rumah rupa-rupanya 3 hari pertama tu rumah kita ‘blackout’ tapi masa kita dah balik rumah suis dah ok.

Apa yang terjadi pada peti ais kita sepanjang takde elektrik tu?

Jom kita baca dan hayati perkongsian dari saudara Rizzal Abdullah ni:

Bro,

.

Harini Uncle Chan pesan kat aku, kalau nak tinggalkan rumah lama-lama, jangan lupa simpan syiling dalam freezer.

.

.

Ape kena orang tua ni kasi pesanan pelik camni. Boleh kasi syiling tu beranak ke? Simpan lah duit syiling dalam tabung, tu pesan yang selalu aku dengar.

.

.

Benda ni mudah tapi sangat penting. Ramai orang tak buat sebab tak tau.

.

.

Kalau U tinggal rumah lama-lama, U tak tau kan kalau ada gangguan bekalan elektrik kat rumah? Kalau ada, U tak tau kan berapa lama sebelum elektrik sambung balik?

.

.

Saya tak kisah sangat pun Uncle, takde siapa dalam rumah tu pun. TV, kipas lampu semua tu memang dah OFF.

.

.

Young man (terasa muda kejap), ayam, ikan, daging dalam u punya freezer tu macam mana? Nuggets, sosej dan daging burger untuk anak U macam mana?

.

.

Kalau terputus 2 – 3 jam OK lg. Kalau TNB rasa nak biar 2 – 3 hari? Kalau seminggu?

.

.

Kalau semua tu dah defrost dan dibiarkan terlalu lama, ia akan mula rosak. Lepas elektrik sambung semula, freezer U akan bekukan balik semua tu. Mungkin ada yang sudah rosak dan U tak perasan.

.

.

Betul jugak. Kalau tak perasan rasa macam ok je lagi (beku lagi kot), masak buat kari lepas tu makan. Memang ke hospital la lepas tu. Silap-silap boleh mati.

.

.

Lepas tu masak sosej yang dah rosak tu kasi anak makan. Aduhh..

.

.

Tapi apa kaitan syiling tu?

.

.

Ini tips untuk agak berapa lama freezer tu OFF. U perlu;

.

Syiling

.

Gelas plastik yang lut sinar

.

Air

.

.

Mula-mula u isi air dalam gelas plastik tu 3/4 penuh dan letak dalam freezer. Biar jadi ais.

.

Lepas tu letak syiling atas ais tu.

.

.

Setiap kali balik rumah lepas cuti panjang, check syiling dalam gelas tu.

.

.

Kalau syiling tu masih diatas, bermakna mungkin tiada gangguan elektrik. Bagus!

.

.

Tapi kalau syiling tu di lantai gelas, bermakna ais tu dah pernah cair sepenuhnya. Mungkin terdapat gangguan elektrik yang lama.

.

.

Buang je lah semua bahan makanan atau minuman yang kemungkinan besar sudah rosak. Good indicator to check all your food supply inside your freezer. Jangan ambil mudah, pilih jalan yang paling selamat.

.

.

Terima kasih Uncle Chan Kui Peng – wise old man.

.

.

#teorikehidupanmanusia

sumber:sekkito.com